هادی پناهی - ارومیه - خبرنگار: اینجا آذربایجان‌ غربی سرزمین هفت آسمان و هشت بهشت، سرزمین تالاب‌ها و رودها، بهشت باستان‌شناسان و دروازه زمینی ایران به اروپاست.

آذربایجان غربی

استانی که به دلیل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اقوام به رنگین‌کمان اقوام مشهور است. در آذربایجان‌ غربی هر ۴ فصل سال می‌توان جاذبه‌های گردشگری فراوانی را مشاهده کرد. اگر دوستدار مکان‌های تاریخی باشید، در این استان ۲ اثر ثبت جهانی تخت ‌سلیمان و قره‌کلیسا به همراه هزاران اثر تاریخی دیگر وجود دارد. اگر طالب هوای پاک باشید، سیلوانا به‌عنوان یکی از ۱۹ نقطه جهان در داشتن اکسیژن خالص می‌تواند در کنار طبیعت زیبا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به همراه داشته باشد. حتی دریاچه ارومیه که سال‌هاست با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند جاذبه‌های زیادی برای گردشگران نوروزی خواهد داشت.

سقز ـ تکاب ـ بوکان و بانه ـ سردشت از کردستان، دندی ـ ماهنشان ـ تکاب از زنجان، ملکان ـ میاندوآب ـ تبریز، تبریز ـ تسوج ـ سلماس، تبریز ـ سه‌راهی خوی، جلفا ـ پلدشت از آذربایجان ‌شرقی مسیرهایی‌اند که می‌توان به صورت زمینی از طریق آنها به آذربایجان ‌غربی سفر کرد.

شروع سفر، منطقه آزاد جلفا

قرار است سفر را از شمال استان آغاز کنیم. ۲ مسیر پیش‌رو است. در ابتدای این مسیر جلفا یکی از شهرهای آذربایجان ‌شرقی جاذبه‌های دیدنی زیادی مثل آسیاب خرابه دارد. بعد از گشت‌وگذار در جلفا می‌توانید به پلدشت آذربایجان ‌غربی سفر کنید. در این مسیر سد ارس و منطقه گردشگری و محافظت‌شده مارکان از جاذبه‌هایی است که می‌توانید در آنجا ساعت‌های خوشی را در کنار خانواده سپری کنید، اما باید توجه کنید که از هنگام غروب نیروهای انتظامی این جاده را می‌بندند. از پلدشت هم می‌توانید شهرهای ماکو، چالدران و چایپاره را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید.

از پلدشت به سمت ماکو که بزرگ‌ترین شهر شمال استان و همراه با جاذبه‌های تاریخی بسیاری است ۵۸ کیلومتر راه پیش رو دارید. منطقه آزاد ماکو تدارک زیادی برای گردشگران دیده است و این برنامه‌ها در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر، تجربه‌ای وصف‌نشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. برای مثال از ۲۹ اسفند جشنواره بهاره با برنامه‌های شادی چون کنسرت، موسیقی سنتی و برنامه‌های متنوع دیگر افتتاح خواهد شد. به این ترتیب، میزبانی از مسافران نوروزی تا تاریخ ۱۵ فروردین روزانه با برنامه‌های مهیج چون کارناوال‌های خیابانی، بازی‌های بومی ـ محلی و مسابقه بزرگ ماهیگیری در ساحل رود ارس انجام خواهد شد.

در کنار این جشنواره‌ها در ماکو از کاخ باغچه‌جوق، کاخ سردار، دخمه‌سنگر فرهاد، عمارت کلاه‌فرنگی و ده‌ها اثر تاریخی در کنار آثار طبیعی مثل چشمه ثریا و روستای گردشگری رند هم دیدن کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی باباطاهر

اگر طی مسیر و گشت‌وگذار در ماکو شما را خسته کرده است و قصد دارید شب را در این شهر اقامت کنید، اقامتگاه بوم‌گردی باباطاهر در نزدیکی یارما تپه ماکو، گزینه خوبی است. این اقامتگاه در روستای درویش کندی واقع شده است و ظرفیت پذیرش ۲۵ مسافر را دارد. این مجموعه علاوه بر فضای اقامتی دارای گلخانه، محوطه پرورش بوقلمون، شترمرغ، زنبور، پیست اسب‌سواری و همچنین نانوایی سنتی، کافه سنتی و سیاه‌چادر عشایر است. علاوه بر این ماکو یک هتل و یک مهمانسرا هم دارد که هزینه اقامت در آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

سفر به قلب استان

بعد از بازدید از ماکو اگر قصد سفر به سمت مرکز استان را داشته باشید، شهرهای چالدران، چایپاره، خوی و سلماس را پیش ‌رو خواهید داشت. در مسیر ماکو به چالدران با جاذبه‌هایی چون کلیسای زور زور و سد بارون روبه‌رو خواهید شد. سد بارون یکی از بزرگ‌ترین سدهای آذربایجان ‌غربی است که بر رودخانه زنگمار و در کنار کلیسای زور زور در نزدیکی روستای بارون در شهرستان چالدران ساخته شده است. مجموعه قره‌کلیسا هم یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان محسوب می‌شود و شامل ۳ کلیسای اصلی با نام‌های قره‌کلیسای سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور است.

در کنار این جاذبه گردشگری فوق‌العاده می‌توانید از یادمان فرهنگی ـ تاریخی سید صدرالدین، دخمه فرهاد و شیرین و گور دخمه هم بازدید داشته باشید. از آثار طبیعی می‌توان به شیرین بلاغ‌، آبشار شورشور عرب دیرج، آبشار قرنقو، تالاب پیراحمد هم اشاره کرد.

متاسفانه در این شهرستان هتل و مهمانسرا وجود ندارد، اما کیفیت مراکز اقامتی مانند مدارس شبانه‌روزی برای ارائه خدمات به گردشگران نوروزی از استاندارد بالایی برخوردار است. از روستاهای هدف گردشگری چالدران هم روستای قرنقو، قره‌کلیسا، قرخ بلاغ، ارکوین و گل آشاقی است که پذیرای گردشگران خواهند بود.

مسیر چالدران به چایپاره

از چالدران می‌توان ۲ مسیر چایپاره یا خوی را در پیش گرفت. پیشنهاد ما این است که ابتدا به چایپاره یا همان «قره ضیاءالدین» سفر کنید. این یک مسیر ۴۳ کیلومتر است. دژ بسطام، مسجد سرخ روستای چورس، بنای یخچال روستای چورس، حمام بیگ جوان، آب معدنی چایپاره، پل روستای کسیان از آثار تاریخی این شهرستان است که می‌توانید از آنها بازدید کنید و در میان آثار طبیعی آن نیز می‌توان به تفرجگاه شیخ بلاغی چورس، چشمه شور شور و سد آغ‌چای اشاره کرد. اگر ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر به سمت روستای بسطام حرکت کنید، در کنار طبیعت زیبایی که مشاهده خواهید کرد به دژ بسطام می‌رسید. دژ بسطام از زیباترین دژهای ایران در آذربایجان غربی است که حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد.

چایپاره

در چایپاره یک مهمان‌پذیر ۲۱ تخته برای خدمات‌رسانی به گردشگران وجود دارد. از رستوران‌های خوب این شهر می‌توان به رستوران الوین، آذربایجان و همشهری اشاره کرد که می‌توانید در آنجا به همراه خانواده یا دوستان خود غذا صرف کنید. شهرستان چایپاره ۲ روستای هدف گردشگری بسطام و چورس را هم برای علاقه‌مندان به روستاگردی دارد.

در خوی بمانید

با حرکت از چایپاره به سمت خوی کم‌کم از شمال استان فاصله می‌گیرید هرچند که شمال آذربایجان‌ غربی آنقدر در فصل بهار جاذبه دارد که حتی اگر تمام تعطیلات را هم آنجا سپری کنید، باز نمی‌توانید از همه آثار تاریخی و طبیعی آنجا بازدید کنید.

اما خوی هم آنقدر جاذبه دارد که چند روزی آنجا بمانید. اگر از آذربایجان ‌شرقی عازم خوی شده‌اید، می‌توانید از مسیر سه‌راهی ایواوغلی به سمت خوی حرکت کنید. این سه‌راهی تا شهر ۲۷ کیلومتر فاصله دارد. همچنین اگر در شمال استان هم هستید از ماکو به خوی ۱۲۰ کیلومتر و از چالدران تا خوی ۴۷ کیلومتر مسیر را باید طی کنید.

خوی

خوی دومین شهر بزرگ آذربایجان‌ غربی است؛ شهر دارالمومنین و دارالصفا که بزرگان زیادی را در دامان خود پرورش داده است. این شهر بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بازار تاریخی خوی، آرامگاه شمس تبریزی، موزه خانه کبیری، موزه شهرستان خوی، آرامگاه پوریای ولی، پل خاتون و پل قطور در کنار کاروانسراها اشاره کرد که انتظار مهمانان نوروزی را می‌کشد. شهرستان خوی ۷ منطقه نمونه گردشگری قطور، فیرورق، مارکان، سید تاج‌الدین، حصار سفلی، علی شیخ و پل خاتون نیز دارد.

در کنار بازدید از اماکن گردشگری می‌توانید لذیذترین چلوکباب عمرتان را در چلوکبابی حاج علی و چلوکبابی حاج حسین در داخل بازار تاریخی خوی نوش جان کنید. قدمت این ۲ چلوکبابی به ۳۵۰ سال می‌رسد و قطعا مزه آن را تا عمر دارید فراموش نخواهید کرد.

اگر دوست دارید در یک واحد بوم‌گردی هم استراحت کنید، واحد اقامتی بوم‌گردی در روستای مارکان به عنوان قطب طبیعت‌گردی استان گزینه مناسبی است. خانه سبز مارکان در منطقه سبز و حفاظت‌شده مارکان قرار دارد و با فضایی سنتی و بافتی روستایی، آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران است. این بوم‌گردی با ظرفیت ۳۰ مسافر، دارای ۲ اتاق ۲۴ متری، یک اتاق ۱۲ متری و یک اتاق ۶ متری است. اقامت در این خانه سبز برای هر نفر حدود ۵۰ هزار تومان هزینه دارد. خوی همچنین ۳ هتل و ۱۱ مهمان‌پذیر با ۵۷۰ تخت دارد. از سوغاتی‌های این شهرستان می‌توانید تخمه، عسل و گل محمدی تهیه کنید.

پیش به سوی سلماس

از شمال استان که به سمت جنوب می‌آیید، نزدیک‌ترین شهر به ارومیه مرکز استان است. از خوی تا سلماس ۴۹ کیلومتر فاصله است و مزارع آفتابگردان یکی از جاذبه‌های مسیر خواهد بود، البته در فصل تابستان.

با این همه وقتی نوروز به سلماس سفر می‌کنید می‌توانید از حمام شیخ، کلیسای هفتوان، کتیبه خان تختی، آبشار خورخورا ‌و آبگرم ایسی‌سو بازدید کنید. یکی از جاذبه‌های سلماس آمفی‌تئاتری است که در کنار کلیسای هفتوان با همین نام وجود دارد. این آمفی‌تئاتر را که امروز فقط دیوارهای ورودی آن باقی مانده است، روس‌ها ساخته‌اند و از اولین نمونه‌های آمفی‌تئاتر نوین در کشور است. هنوز روی دیوارهای آن آثار گلوله‌هایی از جنگ‌های جهانی هم مشاهده می‌شود.

یکی از جاذبه‌های سلماس که کمتر در ایران می‌توان یافت، نقشه شطرنجی این شهر است که در نوع خود بی‌نظیر است و اگر دوستدار ورزش‌هایی مثل پاراگلایدر باشید در زیر پای خود نقشه شهری را خواهید دید که نمونه آن در کشور وجود ندارد. اگر قصد اقامت در سلماس را دارید، می‌توانید در یک هتل سه‌ستاره و ۲ مهمان‌پذیر اقامت داشته باشید که از ۱۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

مرکز استان

در مسیر سلماس به ارومیه، کتیبه‌خان تختی وجود دارد و می‌توانید از این اثر تاریخی بازدید کنید. از سلماس به ارومیه ۲ مسیر وجود دارد. از مسیر جاده قدیم می‌توانید از جاذبه‌هایی چون قلعه کاظم داشی بازدید کنید. می‌توان از قلعه کاظم داشی با ظاهری شبیه به یک جزیره سنگی به عنوان یکی از جذاب‌ترین مناطق دریاچه ارومیه نام برد، جاذبه‌ای باستانی که فقط ۶۵ کیلومتر از روستای گوئرچین فاصله دارد. قلعه کاظم داشی با قدمتی مربوط به دوران ایلخانی یکی از قدیمی‌ترین بناهای این منطقه به شمار می‌رود. از سلماس راهی هم به مرز سرو ارومیه وجود دارد که در آن آبشار خورخور را می‌توانید ببینید. این آبشار در زمستان یخ می‌بندد و بهترین مکان برای یخ‌نوردی در شمال غرب کشور است. مسیر جاده جدید سلماس به ارومیه هم از گردنه معروف قوشچی می‌گذرد. از این مسیر اگر به سمت ارومیه حرکت کنید، در ۲۰ کیلومتری ارومیه به شهر نوشین خواهید رسید. در این شهر کوچک می‌توانید به ۳ رستوران رجب آشپز، عسگری و یاقوتی بروید و غذایی لذیذ را نوش جان کنید. رستوران رجب آشپز از معروف‌ترین رستوران‌های استان است.

حالا به ارومیه رسیدید. ارومیه یا باغ‌شهر ارومیه مرکز و قلب استان آذربایجان غربی است. شهری که در آن یک بسته کامل گردشگری را می‌توانید تجربه کنید. برای سفر به ارومیه علاوه بر مسیر شمال استان می‌توان از میانگذر دریاچه ارومیه نیز وارد شد. مهم‌ترین جاذبه‌ای که در این مسیر خواهید دید پل میانگذر و ساحل دریاچه خواهد بود. با توجه به بارش‌های مناسب و اقدامات دولت به احتمال زیاد در ایام عید قایق‌های تندرو در ساحل دریاچه ارومیه مسافران را سوار می‌کنند و در دریاچه دور خواهند زد.

از جاذبه‌های درون‌شهری ارومیه می‌توانید از مسجد جامع، مسجد سردار، مدرسه هدایت، سه گنبد، موزه ارومیه، خانه انصاری، موزه مردم‌شناسی و مدرسه ۲۲ بهمن بازدید کرد.

اگر قصد خرید داشته باشید بازار تاریخی ارومیه که به دوره صفویه تعلق دارد، پیشنهاد خوبی است. ارومیه جاذبه خارج از شهری مانند سواحل دریاچه ارومیه، قلعه تاریخی بردوک، آبشار سوله دوکل‌، دریاچه مارمیشو، غار تمتمان، پیست اسکی خوشاکو و منطقه نمونه گردشگری سیلوانا را هم دارد که می‌تواند خاطره ماندگاری را برای گردشگران به جا بگذارد. اگر به گردشگری مذهبی نیز علاقه‌مند باشید، قطعا تنوع مساجد و کلیساهای تاریخی به همراه روستاهایی که همه اقوام ترک و کرد و مسیحی در آنجا زندگی می‌کنند تجربه‌ای خواهد بود که در جای دیگری نمی‌توانید آن را کسب کنید.

در ارومیه مشکل اقامت هم نخواهید داشت و از هتل پنج‌ستاره آنا تا مهمان‌پذیرها را می‌توانید رزرو کنید. ۲۰ هتل، ۱۰ مهمان‌پذیر، ۲ هتل‌آپارتمان و ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی برای استقبال از گردشگران وجود دارد.

حرکت به سمت نقده، پیرانشهر و سردشت

خوب که در ارومیه سیر و سیاحت کردید، می‌توانید به سمت جنوب حرکت کنید. در این مسیر ابتدا به نقده خواهید رسید. قطعا در مسیر ۱۰۰ کیلومتری ارومیه به نقده چون از یک سمت از کنار دریاچه ارومیه می‌گذرید و سمت دیگر نیز طبیعت زیبایی دارد احساس خستگی نخواهید داشت.

برای رسیدن به نقده که مسیر عبور به سمت پیرانشهر، سردشت و اشنویه است باید از جاده فرعی حیدرآباد بگذرید. در این مسیر سد حسنلو را خواهید دید که در کنار ساحل آن می‌توانید استراحت کنید. در ادامه راه و قبل از رسیدن به نقده به روستای تاریخی حسنلو خواهید رسید. در این روستا تپه تاریخی حسنلو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان است.

نقده

در شهرستان نقده، علاوه بر تپه حسنلو می‌توانید از پل ممیند، موزه نقده و موزه حسنلو، چند گورستان و دژ و قلعه تاریخی دیدن کنید. در کنار آثار تاریخی، ساحل رودخانه گدار، سد حسنلو، تالاب بین‌المللی حسنلو و سولدوز، چشمه یئددی گوز و کوه سلطان یعقوب هم می‌تواند برای گردش گزینه‌های مناسبی باشد. اگر قصد ماندن در نقده را داشته باشید، ۳ مهمان‌پذیر و یک واحد بوم‌گردی در روستای حسنلو نیز وجود دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی قره‌پاپاق در روستای تاریخی حسنلو شهرستان نقده در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر و زیربنای ۲۶۰ مترمربع به صورت همکف بنا شده و دارای ۵ اتاق اقامتی و ظرفیت پذیرایی از ۳۰ گردشگر است. با اقامت در قره‌پاپاق علاوه بر لذت بردن از طعم نان تنوری، غذاهای محلی و ارگانیک روستا می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اطراف اقامتگاه دیدن کنید. هزینه اقامت در این اقامتگاه برای هر نفر حدود ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

حرکت به سمت اشنویه

در نقده خوب استراحت کرده‌اید و برای ادامه سفر آماده‌اید. ادامه مسیر به سمت اشنویه است. برای رسیدن به اشنویه ۲ مسیر وجود دارد. مسیر اول از ارومیه به طول ۷۸ کیلومتر است و در مسیر دره شهدا و چند روستای قدیمی وجود دارد. این مسیر طبیعت بسیار زیبایی هم دارد و در ۸ کیلومتری اشنویه به چشمه و کتیبه تاریخی عین‌الروم می‌رسید. قدمت چشمه به بیش از ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد. یک کمپ گردشگری هم از سوی سازمان میراث فرهنگی در این منطقه بنا شده است. همچنین قلعه سینگان روی تپه ۳ هزار ساله از جاذبه‌های تاریخی شهرستان است که هنوز هم در این خانه افرادی زندگی می‌کنند. روستای گلاز، چهل آسیاب، سد چپرآباد و شیخ ریواس که درست در مرز عراق قرار دارد نیز از سایر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است.

این شهرستان یک اقامتگاه بوم‌گردی در روستای بالاگیر با ظرفیت ۱۳ نفر دارد. اقامتگاه بوم‌گردی معروف پور در روستای بالاگیر با داشتن ۲ اتاق ظرفیت پذیرایی از ۱۳ گردشگر را دارد. مهمانانی که در این اقامتگاه می‌مانند، می‌توانند طعم لذیذ غذاهای محلی مثل کباب، آبگوشت و سبزی‌پلو با ماهی را بچشند. اقامت در این مرکز برای هر نفر حدود ۷۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. در این شهر همچنین یک مهمان‌پذیر تک‌ستاره با ۲۵ تخت در اشنویه آماده خدمت‌رسانی به گردشگران است. رستوران میلاد هم یکی از رستوران‌های خوب شهرستان با استانداردهای کشوری است. از جمله روستاهای هدف گردشگری اشنویه هم می‌توان به روستای میرآباد با جنگل‌های بکر آن اشاره کرد که ساعات خوشی را می‌توانید در آنجا سپری کنید.

اشنویه به سمت پیرانشهر

برای رسیدن به پیرانشهر هم از ۲ راه می‌توانید حرکت کنید. مسیر اشنویه به پیرانشهر ۴۴ کیلومتر و نقده به پیرانشهر ۴۵ کیلومتر خواهد بود، اما از هر مسیر که به این شهر مرزی برسید مهم‌ترین جاذبه آن بازارچه کالاهای مرزی است. بازارچه‌ای که در آن مانند بازارچه بانه کالاهای متنوعی با قیمت پایین‌تر از شهرها عرضه می‌شود. اگر به پیرانشهر رفتید حتما به این بازارچه سر بزنید و در کنار آن از مکان‌های گردشگری طبیعی و تاریخی پیرانشهر مانند تفرجگاه پیردانان، پل تاریخی رزگاری و رودخانه بادین‌آباد بازدید کنید. همچنین اگر قصد اقامت داشتید، یک هتل سه‌ستاره، یک هتل تک‌ستاره و ۲ مهمان‌پذیر درجه ۳ را می‌توانید با توجه به بودجه و علاقه خود انتخاب کنید. ضمن آن‌که یک اقامتگاه بوم‌گردی در روستای کهنه الجان آماده خدمات‌رسانی به گردشگران است. برای روستاگردی، پیرانشهر دارای ۳ روستای گردشگری خرنج، کهنه لاهیجان و قبر حسین است. روستای خورج به دلیل داشتن تنوع گیاهی، تنوع جانوری و تپه‌های تاریخی در نوع خود کم‌نظیر است.

سردشت، شهر جاده‌های پیچ در پیچ

مسیر هنوز ادامه دارد. برای رسیدن به سردشت باید از جاده‌های پیچ در پیچ محصور در جنگل‌های بی‌نظیر و زیبا عبور کنید. سردشت را در آذربایجان ‌غربی به انگورهای سیاهش می‌شناسند هرچند برای خوردن این میوه لذت‌بخش باید در تابستان این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید.

شهرستان سردشت از جنوبی‌ترین شهرستان‌های آذربایجان غربی و یکی از شهرهای گردشگری و مرزی استان است. کردها سردشت را زادگاه زرتشت پنداشته‌اند و از آنجا که در کردی زرتشت را زرادشتره می‌گویند عقیده دارند که سردشت از نام زرتشت گرفته شده که بعد از حمله اعراب به ایران به سردشت تغییر نام داده است. از آثار تاریخی سردشت می‌توان به پل تاریخی قلاتاسیان و گرمابه بیستون اشاره کرد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود، اما آثار طبیعی سردشت مانند چشمه آب معدنی گراوان، آبشار شلماش و حوزه سد سردشت نظر مسافران را بیشتر به خود جلب خواهد کرد. سردشت دارای مهمان‌پذیری با ۱۴ اتاق و همچنین رستوران‌های متنوع است که از میان آنها می‌توان به رستوران یاس و ساحل اشاره کرد. علاقه‌مندان به روستاگردی هم می‌توانند به روستاهای گردشگری حمزه‌ علیزاده، بیشاسب، بزیله و لیلانه بروند و از زیبایی‌های این روستاها لذت ببرند.

اقامتگاه بوم‌گردی کردبوم کاشانه در روستای لیلانه ظرفیت پذیرش و اسکان ۲۰ گردشگر را دارد. از خدمات قابل توجه این اقامتگاه برای گردشگران می‌توان به انواع غذاهای محلی مانند سوپ بلغور، اورمـیه خورش، آش دوغ، یتیمچه و دمنوش‌های گیاهی اشاره کرد. هزینه اجاره یک سوئیت ۵ نفره در این اقامتگاه ۱۰۰ هزار تومان است.

حرکت در مسیر جنوبی

مهاباد همیشه جزو شهرهای برتر استان در جذب گردشگر بوده و غار سهولان در کنار بازار تاناکورا از مهم‌ترین دلایل حضور گردشگران در مهاباد است. وقتی به جنوب استان رسیدید می‌توانید شهرهای جنوبی را در یک مسیر سیر و سیاحت کنید. غار سهولان در روستای سهولان ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد واقع شده‌ است. بناهای تاریخی این شهرستان هم دیدنی است. اگر قصد اقامت در این شهرستان را داشتید، ۴ واحد بوم‌گردی که ۲ واحد آن در روستای سهولان و ۲ واحد در روستای گله‌دار در محور سردشت است، می‌تواند میزبان شما باشد. همچنین در کنار آن ۵ هتل، ۳ مهمان‌پذیر و یک هتل‌آپارتمان هم آماده پذیرایی از شماست. بعد از گذر از مهاباد به شما دیدن بوکان را توصیه می‌کنیم؛ شهر عروس‌ها. «بوک» در زبان کردی به معنای عروس و «‌آن» علامت جمع و به معنی عروس‌هاست. بوکان به واسطه داشتن موقعیت چهارراهی همیشه محل عبور روستاییان اطراف بوده است.

مقبره سردار مسجد جامع حمامیان، مسجد جامع بوکان، مقبره شیخ احمد کور، حوض بزرگ بوکان، کوه طرغه‌، سد شهید کاظمی، محوطه گردشگری کوسه و سد خراسانه بوکان از مراکز دیدنی این شهرستان است. در این شهرستان یک واحد بوم‌گردی، یک هتل سه‌ستاره و ۳ مهمان‌پذیر وجود دارد. با انتخاب بوکان برای اقامت نوروزی می‌توانید از نمایشگاه صنایع‌ دستی بهاره در این شهر هم بازدید کنید. همچنین نمایشگاه دائمی «عثمان رحمان‌زاده» که به دلیل روح هنری بخشیدن به مجسمه‌های چوبی به پدر ژپتو ایران معروف است، در این ایام برپا خواهد بود.

تکاب و تخت سلیمان

اگر از ۲ شهر جنوبی به صورت گذری دیدن کردید، در تکاب بمانید. تکاب ۱۶۸ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی دارد و می‌توانید در این شهر چند روز از تعطیلات خود را بگذرانید. از آثار تاریخی و طبیعی تکاب تخت سلیمان، چمن متحرک چملی گول که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است، چشمه‌های آب‌گرم نصرت‌آباد و قینرجه تکاب، غار معروف کرفتو، دژ باستانی ساری قورخان و مسجد جامع تکاب را می‌توان نام برد.

تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تکاب واقع شده و مرکز آتشکده بزرگ ساسانی به نام آذرگشسب یکی از آتشکده‌های بزرگ و معروف ساسانیان است که آثار و بقایای آن در درون حصاری به یادگار مانده است. این شهرستان دارای ۶ مرکز بوم‌گردی عمدتا در روستاهای اطراف تخت سلیمان است. یکی از معروف‌ترین خانه‌های بوم‌گردی‌های تکاب خانه پری است؛ اقامتگاهی ۳ خوابه با چشم‌انداز دشت‌های سرسبز و رشته‌کوه‌ سهند. شروع قیمت‌ها در این خانه بوم‌گردی از ۲۶۴ هزار تومان برای هر اتاق است.

خط پایان؛ میاندوآب

میاندوآب زادگاه شهیدان باکری است و از بزرگ‌ترین شهرهای آذربایجان غربی محسوب می‌شود. از اماکن تاریخی میاندوآب می‌توان به پل تاریخی تاتائو یا میرزا رسول، مسجد تاریخی طاق، حمام باروق، آثار شاه‌تپه، قیز قلعه، خانه اربابی روستای گوگ جلو اشاره کرد و برای دیدن آثار طبیعی نیز سواحل زرینه‌رود، سد نوروزلو، آب معدنی معروف روستای حیدرباغی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این شهرستان دارای یک هتل، ۳ مرکز مهمان‌پذیر و یک اقامتگاه بوم‌گردی به نام کیوان سبز است و از روستاهای گردشگری می‌توان به روستای آغداش و بقعه تاج‌الدین علی اشاره کرد.

کد خبر 435548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha