یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: طوفان ایدای در جنوب آفریقا در موزامبیک سیل گسترده‌ای به راه انداخت که تا به اینجای کار آمار تلفات آن به گفته وزیر محیط زیست این کشور به ۴۱۷ نفر رسیده است.

گردباد و سیل در موزامبیک؛ مرگ ۴۱۷ نفر و شیوع وبا

طوفان و سیل ویرانگر ناشی از «ایدای»، گردبادی که در جنوب آفریقا چنبره زده بود، تاکنون ۴۱۷ قربانی گرفته است. به گزارش فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ مواردی از شیوع بیماری وبا نیز در شهر بندری بِیرا در موزامبیک گزارش شده است.

کلسو کوریا، وزیر محیط زیست و اراضی موزامبیک روز شنبه ۲۳ مارس با اعلام خبر رسمی تعداد کشته‌شدگان سیل اخیر می‌گوید: « به دنبال وقوع طوفان سهمگین در جنوب آفریقا شرایط کماکان بحرانی است.»

گردباد و طوفان‌هایی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت هفته گذشته شهر بندری بِیرا در موزامبیک را درنوردید و بعد با پیش‌روی به سمت زیمبابوه و مالاوی منازل مسکونی را در هم کوبید و زندگی و جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخت.

کلسو کوریا می افزاید: «وضعیت رو به بهبود است اما هنوز بحرانی است. البته شرایط برای حضور و امدادرسانی در مناطق سیل‌زده رو به بهبودی است.»

  • طغیان رودخانه‌ها

باران‌ سنگین منجر به طغیان دو رودخانه بوزی و پانوی شده و این دو رودخانه سیل‌بندها را شکسته‌اند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده که احتمال دارد این دو رودخانه دوباره سیل‌بندهای خود را بشکنند.

سباستین رودس استامپا، مسئول هماهنگ کننده دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «ما باید منتظر باشیم تا آب‌های ناشی از سیل نشست کند و تا آن موقع ما به اطلاعات دقیقی درباره عوارض تلفات در موزامبیک دست پیدا کنیم.»

طوفان اخیر همچنین مرگ ۲۵۹ نفر را در زیمباوه به دنبال داشته است. بر اساس گزارش سازمان‌های امدادرسانی انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد. در مالاوی نیز ۵۶ نفر بر اثر باران‌های سنگین و پیش از شروع طوفان گرمسیری ایدای جان خود را از دست دادند.

عکس از رویترز

  • گزارش‌هایی از شیوع وبا در بِیرا

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر روز جمعه اعلام کردند که مواردی از وبا در شهر بِیرا گزارش شده است، شهری که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

هم کوریا و هم رودس استامپا تاکید دارند که وبا و دیگر بیماری‌های منتقل شده از راه آب هنوز مشکل اصلی به شمار نمی‌آیند با وجود اینکه سیلاب‌ها آلوده بودند و خطر گسترش بیماری‌ها زیاد بود.

وبا از طریق مدفوع در آلودگی آب و فاضلاب گسترش می‌یابد و شیوع آن می‌تواند به ایجاد یک بحران انسانی بیانجامد، آن هم در شرایطی که سیستم بهداشتی مختل شده است. وبا در صورت درمان نشدن می‌تواند ظرف چند ساعت مرگ انسان‌ها را به دنبال داشته باشد.

وزیر محیط زیست موزامبیک پیش از این نیز اعلام کرده بود حدود یکصد کیلومتر از اراضی این کشور تحت تاثیر سیلاب اخیر قرار گرفته و حدود چهارصد هزار نفر نیز در مناطق سیل‌زده گرفتار شده اند.

پیش از وقوع گردباد ایدای در موزامبیک این کشور در فوریه و مارس سال ۲۰۰۰ نیز دچار طوفان و سیلاب‌ شده بود. سیل آن سال هشتصد کشته در این کشور بر جای گذاشت و حدود پنجاه هزار نفر از شهروندان را بی‌خانمان کرد.

کد خبر 435384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha