شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: واتس‌اپ به‌زودی برای مقابله جدی‌تر با موج رو به فزونی اخبار و اطلاعات جعلی در شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های جدیدی را به شبکه‌ اجتماعی خود اضافه خواهد کرد.

واتس اپ

به گزارش ایرنا، ویژگی‌های جدیدی که واتس‌اپ به زودی به شبکه خود اضافه خواهد کرد در نوع خود جدیدترین تلاش این شبکه‌ اجتماعی برای مقابله با بازنشر گسترده اخبار جعلی شمرده می‌شود.

ویژگی‌هایی که کاربران را تشویق می‌کند تا در مورد محتوایی که بازنشر می‌کنند دقت بیشتری به خرج دهند.

ویژگی‌هایی که کمک می‌کنند تا کاربران اطلاعات بیشتری در مورد پیشینه و ماهیت اخباری که مشاهده می‌کنند به دست آورند.

این شرکت به علاوه در حال کار روی یک جستجوگر عکس و همچنین افزونه‌ بخصوصی برای مرورگرهای اینترنتی است که به کاربران در تشخیص اصالت اطلاعات و محتوای جعلی کمک خواهد کرد.

دو ویژگی‌ جدیدی که به زودی در واتس‌اپ فعال خواهند شد به ترتیب Forwarding Info و Frequently Forwarded خوانده‌ می‌شوند. ویژگی Forwarding Info کاربران را از تعداد دفعاتی که پیام میان کاربران دیگر دست به دست شده مطلع می‌سازد. این توضیحات در بخش اطلاعات پیام یا Message Info قرار می‌گیرند. برای مشاهده این بخش هم کافی است که با لمس و نگاه داشتن انگشت در بالای صفحه منتظر ظاهر شدن آن باشید. گفتنی است که این توضیحات تنها برای پیام‌های ارسالی در دسترس خواهد بود.

ویژگی دیگر یعنی Frequently Forwarded نیز در حقیقت پیام ویژه‌ای است که تنها در صورتی مشاهده می‌شود که پیام دریافتی از افراد بیش از چهار بار میان اشخاص مختلف دست به دست شده باشد. به زبان ساده اگر شما پیام مشخص یا خبری را دریافت کنید که به صورت فراگیر در حال دست به دست شدن میان افراد است واتس‌اپ به جای سربرگ Forwarded، پیام را با سربرگ Frequently Forwarded یا به دفعات بازنشر شده برای گیرنده نمایش خواهد داد. این ویژگی نیز به کاربران کمک خواهد کرد تا متوجه باشند که پیام دریافتی در حقیقت پیامی است که بارها دست به دست شده و این احتمال دارد که حاوی اخبار جعلی یا اشتباه باشد.

دو ویژگی مذکور هنوز روی این شبکه اجتماعی فعال نشده‌اند و همچنان در دست توسعه و اجرا هستند. بر اساس اطلاعات منتشره از سوی WABetaInfo، انتظار می‌رود این ویژگی‌ها برای اولین بار در نسخه ۲.۱۹.۸۰ نرم افزار واتس‌اپ روی اندروید منتشر شوند.

گفتنی است که واتس‌اپ پیش از این هم تلاش‌های گسترده‌ای را برای مقابله با انتشار اخبار جعلی شروع کرده بود. در همین راستا دو ماه پیش هم امکان بازنشر پیام توسط کاربران را به پنج بار محدود کرد. در حالی که فیسبوک، مالک واتس‌اپ این روزها بیش از همیشه به خاطر بازنشر گسترده اخبار جعلی خصوصا روی شبکه اجتماعی خود در آمریکا تحت فشار است، دیگر شبکه اجتماعی مثل واتس‌اپ نیز فشار مشابهی را خارج از آمریکا تجربه می‌کنند.

به طور مثال، سال پیش در جریان انتخابات برزیل انتشار اخبار جعلی و تئوری‌های توطئه در واتس‌اپ در این کشور خبرساز شد. اخباری که بسیاری از آن‌ها باعث گمراهی و سوبرداشت مخاطبان می‌شدند. این موضوع موجب شد تا در آن زمان واتس‌اپ ابتدا به صورت آزمایشی در هندوستان تعداد بازنشر یک پیام را برای کاربران به ۲۰ بار محدود کند. تا پیش از آن هر کاربر می‌توانست یک پیام را برای ۲۵۶ نفر ارسال کند. همین زمان بود که واتس‌اپ استفاده از سربرگ forwarded messages یعنی پیام بازنشر شده را روی پیام‌هایی که دست به دست می‌شدند شروع کرد. شروع این محدود سازی در هندوستان همزمان با حملات مرگباری بود که در این کشور جنجال خبری گسترده‌ای را به دنبال داشت. به ویژه که انتشار گسترده اخبار جعلی در مورد کودکان ربوده شده به این جنجال‌ها بیش از پیش دامن می‌زد.

با این حال محدود کردن دامنه بازنشر اگرچه به محدود شدن سرعت و شدت انتشار اخبار جعلی و اطلاعات اشتباه کمک کرد اما آنقدرها که باید موثر نبود. کاربران همچنان می‌توانستند پیام خود را درون گروه‌های بزرگ بیش از هزار نفره بازنشر دهند، همچنین هر کدام از این کاربران اگر فقط پنج بار هم پیام خود را بازنشر می‌کرد همچنان خبر پنج هزار بر بازنشر می‌شد.

در حقیقت مقابله با انتشار اخبار جعلی روی شبکه‌های اجتماعی مثل واتس‌اپ به دلیل شیوه متفاوت انتقال پیام حتی از فیسبوک هم سخت‌تر است. به همین دلیل است که واتس‌اپ در تلاش است تا شیوه‌های جدیدی را برای مقابله با اخبار جعلی آزمایش کند.

کد خبر 435330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha