شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: غول هواپیماسازی جهان به دارندگان هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس توصیه کرده که آنها را زمین‌گیر کنند. خطوط هوایی اندونزی یک گام جلوتر رفته و قرارداد پنج سال قبل را ملغی کرده است. ظرف شش ماه دو هواپیما از این نوع سقوط کرده‌اند.

بوئینگ 737

خطوط هوایی گاردوا در اندونزی  قرارداد خرید ۴۹ فروند هواپیمای بوئینگ از نوع مکس۷۳۷ را ملغی کرد و دلیل این تصمیم را سلب اطمینان از شرکت سازنده خواند. دو هواپیما از این نوع طی شش ماه گذشته سقوط کرده‌ و جان ۳۴۰ مسافر را گرفته‌اند.

خطوط هوایی "گاردوا" بزرگترین شرکت هواپیمایی در اندونزی است. حجم قراردادی که این شرکت با بوئینگ در سال ۲۰۱۴ بست، چهار میلیارد یوروست. بوئینگ تا کنون از بین ۴۹ هواپیمای سفارش داده شده، یک فروند به ناوگان این خطوط تحویل داده اما مقامات این خطوط تصمیم گرفته‌اند هواپیماهای جدیدی را که در آستانه دریافت هستند، تحویل نگیرند.

مدیرعامل خطوط هوایی "گاردوا" گفته که این تصمیم به منزله قطع معامله با بوئینگ نیست، بلکه آنها در نظر دارند هواپیماهایی از نوع دیگر بخرند. 

در حال حاضر، بسیاری از کشورهای جهان به دلایل ایمنی، جلوی پرواز هواپیماهای یادشده را گرفته‌اند. خود بوئینگ نیز یک هفته قبل اعلام کرد که تحویل این هواپیماها را برای بررسی‌های فنی دقیق متوقف می‌کند.

دهم مارس ۲۰۱۹ یک هواپیما از این مدل که در خطوط هوایی اتیوپی استفاده می‌شد، مدت کوتاهی پس از پرواز، در حوالی آدیس آبابا سقوط کرد. تمامی ۱۵۷ سرنشین هواپیما کشته شدند.

اواخر اکتبر نیز خدمه یک هواپیمای مکس ۷۳۷ که متعلق به خطوط "لاین ار" در اندونزی بود، کنترل آن را از دست دادند. هواپیما تنها ۱۳ دقیقه پس از ترک باند فرودگاه، به دریا سقوط کرد.

در این سانحه که در نزدیکی جاوه روی داد ۱۸۹ نفر جان خود را از دست دادند. تصور می‌رود که هر دو هواپیما به دلیل مشکل فنی مشابه سقوط کرده باشند.

دادگستری، دادستانی کل و پلیس فدرال آمریکا (FBI) نیز تحقیقاتی درباره چندوچون جواز فنی و پروانه پرواز بوئینگ ۷۳۷ شروع کرده‌اند.

کد خبر 435323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha