جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه خبرجنوب چاپ شیراز پنجشنبه اول فروردین ماه جاری سرمقاله ای با عنوان 'در آرزوی پرش بی مانع در سال رونق تولید' منتشر کرد.

پرش بی مانع در سال رونق تولید

در این سرمقاله آمده است: «رونق تولید» عنوانی بود که مقام معظم رهبری برای سال ۹۸ انتخاب فرمودند تا باز هم با تحویل سال جدید، نقشه راه کشور را برای دولتمردان و ملت ترسیم کرده باشند.

بسیاری معتقدند مقام معظم رهبری با علم بر این موضوع که تنها راه برای مبارزه با تحریم ها رونق تولید داخلی است به چنین نام گذاری دست زده اند که البته باید گفت این یکی از ابعاد و نتایج رونق تولید ملی است، زیرا تحریم به دنبال از بین بردن تولید داخلی است و از دیگر سو، پیشرفت لازمه‌ حیات هر ملتی است.
تولید در جامعه اسلامی با رعایت اولویت ‌های آن برای حفظ استقلال سیاسی کشور، برقراری امنیت غذایی و دارویی، توازن قدرت کشور در بین کشورهای رقیب یا متخاصم، برقراری عدالت اجتماعی، هدایت و تربیت و توانمند سازی آحاد جامعه، برقراری امنیت اجتماعی، تأمین نیازهای ضروری امت اسلامی و... صورت می ‌گیرد. در سالی که گذشت شاهد آن بودیم که با التهابات ارزی و نوسانات بازار و به موازات آن تحریم ها، رمقی در کالبد تولید نماند و بر تولید داخلی فشاری مضاعف وارد شد.

علاوه براین برنامه ریزی‌های اقتصادی چند سال اخیر نشان داد که در کشور ما سیاست های باز توزیعی از جمله پرداخت یارانه ها از اولویت بالاتری برخوردار بوده و می توان گفت یارانه ای که قرار بود به تولید کنندگان پرداخت شود هیچ گاه محقق نشد و دولت یارانه ها را در اختیار مصرف کنندگانی قرار داد که البته هر کدام به گونه ای زیر فشار شکننده وضعیت اقتصادی قرار داشته و دارند.

از دیگر سو، تعاون و مشارکت سرمایه‌ های کوچک برای تولید در مقیاس اقتصادی در قالب تعاونی‌ های تولیدی و توزیعی امری مطلوب تلقی می ‌شود که با توجه به شرایط اقتصادی موجود توجه چندانی در این سال ها به آن نشد.
در کنار این معضلات ظهور پدیده دلالیسم در اقتصاد کشور در سال‌های گذشته، آخرین شیره جان تولید کنندگان را هم مکیده است. برخی علل تاریخی و برخی سیاست های اقتصادی را در این موضوع دخیل می دانند. فارغ از دلایل ایجاد این موضوع، ضربه ای که این پدیده به اقتصاد کشور و تولید ملی زده است بر هیچ یک از دولتمردان و اقتصاددانان و مردم پوشیده نیست. دلالان در بازارهای ارز و سکه در سال گذشته چنان تاخته اند که حتی سیاست‌های دولت هم به جای حمایت از تولید ملی برای مبارزه با آنان بوده است که این موضوع خود تا حدود زیادی توان دولت را کاسته است.

پایین بودن کیفیت تولید ملی نیز یکی از موضوع هایی است که در حال حاضر مصرف کنندگان را به خرید کالاهای واردتی وادار کرده است. در صورتی که تولید کنندگان به فکر ارتقای کیفیت محصولات خود نیفتند، می بایست منتظر روزی بود که سراسر بازارهای کشور در دست کالاهای وارداتی و تعدادی تاجر باشد که اقتصاد کشور را به هرکجا که بخواهند بکشند.

  • تداوم انتشار ۲۰ ساله در تعطیلات نوروز

روزنامه «خبرجنوب» همچنین اعلام کرد: امسال نیز در ادامه سنت بیست ساله موسسه خبر ، به انتشار نوروزی خود ادامه خواهد داد.
حسین واحدی پور مدیر موسسه خبر گفت: با وجود وضعیت بغرنجی که به دلیل کمبود کاغذ برای مطبوعات رقم خورده است، تلاش مجموعه خبر بر این است که با فعالیت رسانه ای خود در نوروز، بخشی از خلأ اطلاع رسانی در تعطیلات را پر کند و به عنوان تنها روزنامه ای که در طولانی ترین تعطیلات کشور منتشر می شود ، ارتباط خود را با مخاطبانش حفظ کند.
مدیرمسئول « خبرجنوب » با اشاره به ورود این روزنامه به چهلمین سال فعالیت حرفه ای خود ابراز داشت: تلاش ما بر این است که بر مبنای دو اصل شفاف سازی و صداقت، به دور از وابستگی های جناحی، این کارکرد رسانه ای نوین را با در آمیختن فضای رسانه ای مکتوب و مجازی ادامه دهیم.

کد خبر 435218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha