نیویورک- ایرنا: کشورهای حوزه نوروز در اقدامی متفاوت، در نخستین روز فروردین ۱۳۹۸ جشنواره غذایی در سازمان ملل متحد برگزار کردند.

جشنواره غذای کشورهای حوزه نوروز در سازمان ملل برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوروز به عنوان میراث ناملموس فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شده و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم این روز را به رسمیت شناخته است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به عنوان هماهنگ کننده برگزاری مراسم در سازمان ملل متحد، پیشنهاد داد تا به جای برنامه های تکراری و گاهی خسته کننده سخنرانی ها، جشنواره غذا برگزار شود تا به این ترتیب ذائقه و فرهنگ غذایی کشورهای این حوزه در معرض نمایش قرار گیرد.

علی حاجیلاری دبیر این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قرائت دو بیتی سروده خود اظهار کرد: امسال، شروع عید ما با مولاست؛ نوروز به یمن مقدمش روح افزاست؛ با نام علی شروع شد سال جدید؛ سالی که نکوست از بهارش پیداست.

وی افزود: تجربه جدیدی بود و با استقبال کشورها روبرو شد. این کار به خوبی نشان داد که با وجود تفاوت های فرهنگی، ذائقه غذایی کشورهای نوروز مشابه است و یکپارچگی مردم این حوزه را به نمایش گذاشت.
این دیپلمات کشورمان ادامه داد: افغانستان، آذربایجان، هند، قزاقستان، قرقیزستان، عراق، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و ترکمنستان در این جشنواره مشارکت داشتند. هدف اصلی این بود که ذائقه نوروزی و فرهنگ های آن را در سازمان ملل متحد ارائه کنیم.

حاجیلاری اضافه کرد: علاوه بر غذا، هر کشوری کلیپ های فرهنگی از کشور خود را در مدت پنج دقیقه به نمایش گذاشتند و موسیقی و فایل های صوتی هم پخش شد.
میزان استقبال در این جشنواره بی سابقه بود و تقریبا دو یا سه هزار نفر از غذاهای عرضه شده استفاده کردند. کشورها هم از مشارکت بالایی برخوردار بودند و هر یک ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرس غذا عرضه کردند.
سفرای کشورهای این حوزه هم به این مراسم آمده بودند. حتی برخی در پشت میز مربوط به کشور خود حاضر شدند و به سرو غذا برای کسانی که مراجعه کرده بودند، اقدام می کردند.

سفره هفت سین ایرانی هم زینت بخش اصلی این مراسم بود که علاوه بر قرآن کریم، سیب، سرکه، سیر، سنجد، سماق، سمنو و سبزه در بشقاب های میناکاری به عنوان هنر ایرانی سفره آرایی شده بود. پرچم های این ۱۲ کشور هم دور این سفره هفت سین چیده و محلی برای گرفتن عکس های یادگاری از سفرا تا کارکنان و حاضران در این مراسم شده بود.

کد خبر 435211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha