همشهری آنلاین: تکیه معاون الملک به عنوان یکی از قدیمی ترین تکایای کشور که از آن به عنوان بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان یاد می شود و به لحاظ معماری و کاشی کاری فوق العاده آن همواره مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

بزرگترین تکیه میناتوری جهان در انتظار مسافران نوروزی

تکیه معاون الملک کرمانشاه حدود ۱۱۵ سال پیش و در دوران قاجار ساخته شده است، این تکیه که در خیابان قدیمی آبشوران واقع است، از چند بخش حسینیه، عباسیه و زینبیه تشکیل شده است.
بخش حسینیه این تکیه در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی ساخته شد تا در آن مراسم تعزیه و سوگواری شهادت امام حسین (ع) برگزار شود و بعد از ساخته شدن یک سال بعد مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۲۸۲، مشروطه خواهان این تکیه را به توپ بستند که پس از چندسال این بنا مورد مرمت قرار گرفت و سپس بخش های دیگری مثل زینبیه و عباسیه هم به آن اضافه شد.
یکی از اصیل ترین دلایل شهرت تکیه معان الملک کاشیکاری منحصر بفرد آن است که از نظر رنگ و تصاویری که در آن به کار رفته و اندازه و ابعادی که دارد واقعا منحصر بفرد است، حتی بسیاری از افراد دلیل اصلی به نام شدن این تکیه را فقط کاشی های آن می دانند در صورتی که چنین نیست و بعد تاریخی و فرهنگی و معماری تحسین برانگیز آن را هم باید در نظر گرفت.

همان طور که در بالا گفته شد، روی این کاشی ها از نقش و نگارها و رنگ های خاصی استفاده شده است که به دسته ای از این کاشی ها، کاشی های برجسته و به بقیه آن ها کاشی های هفت رنگی می گویند و نقش هایی از داستان های ملی، حماسی و ادبیات مذهبی وجود دارد.

بعد از اینکه از پل های ورودی پایین می روید وارد صحن تکیه معاون الملک می شوید که در سمت راست آن سقاخانه وجود دارد، این سقاخانه به شکل پنج ضلعی ساخته شده است و صحنه هایی از آب طلبیدن حضرت سکینه را به تصویر کشیده است، بعد از گذر از سقاخانه به زیر دالانی می رسیم که مدتی راه ورود کوچه ها به هم بوده است.
حسینیه این تکیه حیاطی کوچک و دلنشین با دیوارهای بلند دارد که دور تا دور این صحن را حجره های ۲ طبقه احاطه کرده است، حسینیه همان طور که گفته شد محلی برای برگزاری مراسم تعزیه و سوگواری بوده است که البته محل عزاداری آقایان بوده است و خانم ها در جای دیگری عزاداری می کرده اند.

بخش دیگر این بنا، زینبیه آن است که به حسینیه تکیه از طریق راهروی کوچکی وصل شده است، زینبیه جایی برای سوگواری خانم ها بوده است و در آن طوری طراحی شده است که اصلا با بخش حسینیه آقایان تداخلی ندارد، در این بخش می توان تابلوهایی که بیانگر واقعه عاشورا و صحنه هایی از جنگ هستند را دید.
در مورد بخش عباسیه هم باید گفت که بعد از رد شدن از راهرویی از بخش زینبیه به بخش عباسیه می رسید بنایی که ستون های بلندش با ترکیبی از آجر و کاشی جلوه و نمای خاصی به آن داده است. در ضلع جنوبی این قسمت موزه پوشاک و زیور آلات کرمانشاه قرار دارد.

تکیه معاون الملک که در سال ۱۳۵۴ به ثبت آثار ملی رسیده یکی از آثار پر ارزش دوران قاجار است که باید در حفظ آن به عنوان یک اثر تاریخی، هنری، فرهنگی و بالاخر گردشگری تلاش کرد.
استان کرمانشاه بیش از چهار هزار اثر تاریخی دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ مورد آن در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. ایرنا

کد خبر 435168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha