دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارش شدید باران طی ۲۴ساعت گذشته که بیشترین آن با ۱۲۸میلی متر در دشت ناز ، ۱۱۴در ساری ، ۱۱۵در گلوگاه ، ۱۲۹ در پل سفید و ۸۳میلی متر دربابلسر باریده و همچنان ادامه دارد سبب شد تا شهرها و روستاهای پائین دست مناطق مرکزی و شرق مازندران در مسیر غرقابی قرار گیرند.

شهرها و روستاهای مازندران در مسیر غرقابی

به گزارش خبرنگار ایرنا، با ادامه بارش باران در مناطق جلگه‌ای و برف در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران که از عصر یکشنبه آغاز شده منجر به طغیان بیشتر رودخانه‌های بزرگ و کوچک استان شد.

از صبح امروز دوشنبه سطح آب رودخانه های بزرگ از جمله تلار در قائمشهر، تجن در ساری و بابلرود در بابل از حد معمول خود بالاتر آمده و آب در برخی ازمسیرها سرریز و سبب طغیان این رودخانه ها به داخل شهر نیز شده است.

  • تشکیل جلسه مدیریت بحران مازندران در شهرستان سیمرغ

استاندار مازندران عصر دوشنبه در جلسه مدیریت بحران که درمحل فرمانداری شهرستان سیمرغ در حال برگزاری است بر لزوم ارائه خدمات امداد رسانی به مردم و پیش بینی تامین نان، کنسرو و آب معدنی،بیل مکانیکی، لودر، قایق و جت اسکی تاکید کرد.
احمد حسین زادگان افزود: برق نیمی از شهر کیاکلا وصل شده و بزودی تمامی شهر در مدار قرار خواهد گرفت.

در همین حال پیش بینی هواشناسی مازندران نشان می دهد که بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات به همراه وزش باد تا صبح روز چهارشنبه به صورت پراکنده در استان ادامه دارد.
در چند سال اخیر به دلیل مسدود شدن زهکش های سنتی ناشی از ساخت و سازهای غیر مجاز و تجاوز به حریم و همچنین لایروبی نشدن رودخانه ها، معضل غرقابی شدن مناطق پائین دست و رودخانه های منتهی به دریا در زمان بارندگی و طغیان رودخانه ها چندین برابر می شود.
گزارش ها حاکی است اگرچه سدهای بزرگ و کوچک مازندران تا حدود زیادی حجم آب ناشی از بارندگی شدید دیروز و امروز را گرفته و مانع تخریب بیشتر سردهنه ها، دیوارهای حفاظتی و حریم رودخانه ها شد، اما طغیان رودخانه ها موجب غرقابی شدن شهرهای پائین دست حاشیه دریای خزر در مناطق مرکزی و شرق استان شده است.

شدت بارندگی و طغیان رودخانه تجن سبب شد تا پارک ملل شهر ساری واقع درحاشیه این رودخانه نیز به صورت کامل زیر آب برود و تردد رفت و برگشت روی پل تجن ساری مسدود شد، شهر کیاکلا و ۹ روستا بخش مرکزی شهرستان سیمرغ نیز دچار آبگرفتگی شدید شد.
اثرگذاری بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مازندران علاوه بر مناطق روستایی، وارد محیط های شهری شد که آبگرفتگی برخی واحدهای مسکونی و تجاری در چند نقطه استان را در پی داشته و تردد وسایل نقلیه و مردم را دچار مشکل کرده است .

همچنین بارندگی های شدید و سیلاب دبی رودخانه های میان حوزه ای تجن، تلار، نکا رود و زارم رود را چندین برابر کرده است و طبق بررسی های اولیه صورت گرفته از سوی شرکت آب منطقه ای مازندران حدود ۵۰۰میلیون تومان به سردهنه های سنتی و مدرن و ۲میلیارد تومان نیز به دیواره های حفاظتی خسارت وارد شده است.

بنابراین گزارش تخریب چندین دهنه پل، آبگرفتگی خزانه های شالیزاری و باغات حاشیه و اطراف از خسارت های طغیان رودخانه های بزرگ استان است.
فرماندار سیمرغ با بیان اینکه سیلاب و طغیان رودخانه ' تلار ' سبب شده تا شهر کیاکلا مرکز این شهرستان و ۹ روستا بخش مرکزی دچار آبگرفتگی شدید شود، افزود: با توجه به آبگرفتگی بیشتر واحدهای مسکونی، خسارت های شدیدی به لوازم خانگی شهروندان کیاکلا وارد شده است.
مجتبی حبیب نژاد روشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نیروهای امدادی آتش نشانی شهرداری، نیروهای انتظامی ، هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ در حال امداد رسانی هستند، افزود: از آنجایی که منطقه سیمرغ به لحاظ جغرافیایی در پایین دست و در واقع به صورت چاله مانند است، آبگرفتگی ها بیشتر خواهد شد.

وی بیان داشت: بیشتر واحدهای مسکونی و زمین های کشاورزی بویژه باغات بخش مرکزی شهرستان سیمرغ دچار خسارت آبگرفتگی شدند.
شهرستان سیمرغ دارای یک شهر کیاکلا و دو بخش مرکزی با ۹ روستا و بخش تالارپی با ۱۵ روستا است.

فرماندار سوادکوه هم گفت که بارش شدید باران باعث رانش شدید و افتادن سنگ های بزرگ در جاده های ترانزیتی و نیز فرعی این شهرستان شده است و به همین دلیل بناچار این جاده ها به صورت موقت مسدود می شوند.

سعید یزدانی افزود: بارش شدید باران از ساعت چهار بامداد امروز در این شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد باعث شده تا زمین در برخی مناطق مسیر جاده اصلی تهران به سوادکوه رانشی شود.
وی ادامه داد: این رانش زمین بیشتر در مناطق جمشید آباد و جوارم جاده تهران به سوادکوه رخ داده است.

کد خبر 435054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha