دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شماره‌های ۱۹۵ و ۱۹۶ ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی «فیلم‌نگار» ویژه اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد.

فيلم نگار اسفند 97

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این شماره از ماهنامه فیلم‌نگار در بخش‌های سینمای ایران، بررسی فیلمنامه‌های جشنواره فیلم فجر، پرونده یک موضوع (کاتارسیس)، سینمای جهان و فیلمنامه کامل به چاپ رسیده است.

در بخش بررسی فیلمنامه‌های جشنواره فجر، نگاهی به فیلمنامه‌های آثار سی و هفتمین دوره جشنواره، تحلیل ساختار فیلمنامه‌های آثار داستانی از منظر پرده دوم یا بخش میانی، بررسی جایگاه علیت در تعدادی از فیلم‌ها، نقش توزیع اطلاعات در داستانگویی فیلمنامه‌ها، کنش شخصیت‌ها در بن‌بست‌های روایی، بررسی فیلمنامه‌های شاخص با تمرکز بر مفهوم تحول و بازشناخت در درام و نظرسنجی بهترین فیلمنامه‌های جشنواره مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش سینمای ایران مقایسه «متری شیش و نیم» با «مخمصه»، بررسی فیلمنامه «متری شیش و نیم» با نگاهی به سینمای اجتماعی و نقد و بررسی عناصر آن در پیوند با ساختار، نقش روایت سوبژکتیو از فراموشی تاریخ در فیلمنامه «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، نقش حادثه مرکزی در شیوه روایت و نگاهی به ساز و کار کشمکش‌ها در فیلمنامه «غلامرضا تختی» و شخصیت‌های فیلمنامه «هت‌تریک» از منظر مکاشفه نفس و دگردیسی شخصیت چاپ شده است.

این ماهنامه به نشست جمعی پیرامون فیلم کوتاه در سینمای ایران به بهانه جشنواره فیلم تهران، معرفی و تحلیل کتاب «دیالوگ» و در بخش پرونده یک موضوع رابطه کاتارسیس با مفهوم فلسفی علیت در ساختار روایی کلاسیک و مدرن، سیر تحول مقدمه تا کاتارسیس در سینمای معاصر، اهمیت مفهوم کاتارسیس در فیلم نوآرها و سینمای وحشت، کاتارسیس در سینمای آزار و در سینمای ایران پرداخته است.

در بخش سینمای جهان سیناپس فیلم‌های بر دروازه ابدیت، می‌توانی مرا ببخشی، کتاب سبز، اگر خیابان بل می‌توانست حرف بزند، ماری ملکه اسکاتلند و هرگز روی برنگردان دیده می‌شود. در بخش از زبان فیلمنامه‌نویس گفتگو با پاول پاولیکفسکی درباره «جنگ سرد» و در بخش کشمکش کالبدشکافی اثرات گذشته بر حال در سینمای کریستین پتزولد، نگاهی به «ترانزیت» و ساختار روایی و خرد شدن انسان در جنگ قدرت در «جنگ سرد» چاپ شده است.

گفتگو با نیما جاویدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان «سرخ‌پوست» و بحث رامتین شهبازی و آرش خوشخو درباره فیلمنامه «رما» از دیگر بخش‌های فیلم‌نگار است. همچنین در این شماره فیلمنامه‌های کامل «رما» و «فرست ریفورمد» منتشر شده است.

کد خبر 435030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز