سید حسن رسولی در جلسه رسیدگی به طرح ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری تهران که با حضور معاونان برنامهریزی و منابع انسانی شهردای تهران و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران و مراکز آموزشی تابعه آن برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسه را جمعبندی و نتیجهگیری درباره ساماندهی مراکز آموزش شهرداری از منظر ضرورت، تداوم، حیات، ادغام یا انحلال این مراکز عنوان کرد و افزود: این تصمیمگیری بر اساس طرحی است که شورا شهر، شهرداری تهران را ملزم به اجرای آن کرده است و کمیته منابع انسانی شورا نتیجه آن را در ابتدای سال ۹۸ باید به صحن شورا ارائه دهد.
به گزارش ایسنا، رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح مفادی از این طرح، گفت: براساس این مصوبه موظف هستیم گزارشی کامل و جامع در مورد مراکز آموزشی موجود وابسته و تابع شهرداری تهران و نیز نحوه تامین اعتبارات و منابع مالی هزینه شده از ابتدای تاسیس تاکنون ارائه دهیم. همچنین در خصوص حذف رشتههای غیرضروری که با عملکرد شهرداری انطباقی ندارند تصمیمگیری شود و نیز سازماندهی و تعیین تکلیف مراکز آموزشی موجود برای تمرکزگرایی و تجمیع رشتهها انجام شود.
حسن رسولی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد شورا و طرح مذکور گسترش دامنه مراکز آموزشی شهرداری نیست، افزود: ما منکر دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری نیستیم و با موجودیت آن موافق هستیم اما موافق کوچکسازی این مرکز و بهینهگزینی هستیم.
خزانهدار و رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: طبق گزارشات منابع انسانی شهرداری شرایط به گونهایی است که ۵۰ درصد منابع انسانی در شهرداری شغلشان با مهارتهای تحصیلیشان همخوانی ندارد. این در حالی است که سازمان پویا باید بداند به چه شغل هایی با چه سطح دانش و مهارت از طریق بهگزینی میتواند نیرو جذب کند.
حسن رسولی افزود: شورا به این جمعبندی رسیده است که رشتههایی در این مراکز تدریس می شود که شهرداری مسئولیتی در مورد تربیت نیروی انسانی در این رشتهها ندارد. برخی از رده های شغلی در شهرداری اساسا" نیاز به ارتقا تحصیلی ندارند بله باید با آموزشهای پودمانی مهارت افراد بالا برود.
او با تاکید بر اینکه شهرداری متولی آموزش عالی نیست، افزود: شهرداری شش ماموریت دارد که باید بر اساس آنها عملکرد داشته باشد قطعا آموزش شهروندی برای اداره بهتر شهر مفید است اما این وظیفه شهرداری نیست که به آموزش شهروندی ورود کند شهرداری مصرفکننده این نوع خدمات و آموزشهایی عمومی است که متولی مشخص در قانون دارد.
در این جلسه سکینه اشرفی، معاون برنامهریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در دفاع از ضرورت وجود مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران با بیان اینکه این مرکز طبق مجوزی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در سال ۸۱ تاسیس شده است گفت: این موسسه برخلاف سایر موسسات آموزشی وابسته به دولت که طبق ابلاغیه سازمان امور استخدامی دولت در مورخ ۹۷/۰۲/۱۸ برای منحلشدن موسسات آموزشی باید اقداماتی انجام میشد، شامل این ابلاغیه نشد که این می تواند ظرفیتی برای شهرداری تهران در جهت آموزش باشد. بنابراین نباید به این موسسه به عنوان یک تهدید نگاه کرد بلکه فرصتی است برای خدماترسانی.
رسولی در واکنش به اظهارات اشرفی اظهار کرد: جهتگیری شورای شهر بر کوچک سازی و نبود برخی از موسسههای غیرضرور است.
ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه تفکیک بین مرکز آموزش و واحدهای تابعه آن برای بررسی تفکیکی هوشمندانه است؛ تصریح کرد: ماهیت هر یک از واحدها با یکدیگر متفاوت است و چارهای نداریم که تقلیلگرایانه در مورد اجزا سیستم تصمیمگیری کنیم. اگر از من بپرسید حال و روز آموزش در شهرداری چگونه است، میگویم تلاش هایی در جهت یادگیری انجام شده اما عدم تطابق شغل با تحصیلات در شهرداری آماری نزدیک به ۵۰ درصد را نشان میدهد.
معاون منابع انسانی شهرداری تهران صدور دستورالعمل هدایت تحصیلی را انقلابی در برنامه تحصیلی کارکنان شهرداری دانست و تصریح کرد: اصلاحات و ساماندهی مراکز آموزشی شهرداری با تمرکز بر رشتههای مورد نیاز شهرداری تهران پیشنهاد داد.
رسولی در جمعبندی این جلسه پایان با تاکید بر اینکه آموزش عالی در شهرداری باید نیازسنجی شود، مهلت دریافت نقطه نظرهای شهرداری درباره این طرح را ۲۰ فروردین ماه سال آینده عنوان کرد و افزود: خارج از این زمان کمیته منابع انسانی شورا جمعبندی نهایی خود را به صحن برای تصمیمگیری ارائه خواهد داد.
نظر شما