همشهری آنلاین: جلیقه‌ زردهای فرانسه بار دیگر در خیابان‌های مرکزی پاریس دست به تظاهرات زدند. آنها بمب دودزا و سنگ به سوی پلیس پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به مقابله با آنها پرداخت.

اعتراض جليقه زردها

به گزارش دویچه وله، تظاهرات روز شنبه، ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) جلیقه‌ زردهای فرانسه در خیابان‌های مرکزی پاریس، از جمله شانزه‌لیزه و ارگ پیروزی، بار دیگر به خشونت کشیده شد. تظاهرکنندگان در این منطقه پاریس به سوی پلیس بمب‌های دودزا و سنگ پرتاب کردند و سپس به یک خودروی پلیس حمله‌ور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت کنندگان در این تظاهرات دست به تخریب و غارت مغازه‌های اطراف محل تظاهرات زدند. در یکی از خیابان‌های فرعی شانزه‌لیزه نیز یک خودرو را به آتش کشیدند.

پنج هزار نیروی پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به مقابله با جلیقه‌ زردها رفتند. دستکم ۲۰ نفر بازداشت شدند. این هجدهمین آخر هفته‌ای است که جلیقه‌ زردها ی فرانسه علیه سیاست اصلاحات اقتصادی دولت این کشور دست به اعتراض می‌زنند. در هفته‌های گذشته شمار این تظاهرکنندگان به تدریج کم‌تر و کم‌تر شد.   شنبه هفته گذشته تنها ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر در پاسخ به فراخوان جلیقه‌ زردها به خیابان آمدند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در پاسخ به حرکت‌های اعتراضی جلیقه‌ زردها پیشنهاد گفت‌وگو با شهروندان را داد. این گفت‌وگوها روز گذشته، جمعه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) به پایان رسیدند و قرار است نتیجه‌ آنها در ماه آوریل اعلام شود.

به گزارش روزنامه "لوموند" حدود ۱۰ هزار برنامه مختلف در نقاط مختلف فرانسه در این راستا برگزار شد. یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم با استفاده از اینترنت در این گفت‌وگوها شرکت کردند. شهروندان حدود ۱۶ هزار دفتر حاوی شکایت‌های خود را به شهرداری‌ها ارائه داده‌اند.

حال مسئولیت بزرگی بر دوش مکرون گذاشته شده است. او باید به نتیجه این گفت‌وگوها و شکایت‌ها واکنش درستی نشان دهد وگرنه این احتمال وجود دارد که دور جدیدی از خشونت‌ فرانسه را در بر گیرد.

کد خبر 434897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha