یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: «دبلیو. اس. مروین» شاعر برنده دو جایزه پولیتزر و ملک‌الشعرای سابق آمریکا در سن ۹۱ سلگی در هاوایی درگذشت.

دبليو اس مروين

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، «مروین» در طول دوران فعالیت ادبی خود بیش از ۲۰ کتاب نوشت و در آن‌ها به مجموعه‌ای از مضامین الهام‌گرفته از اساطیر و افسانه‌ها تا اعتراض‌های آتشین درباره تخریب محیط زیست و حتی جنگ ویتنام پرداخت.

«ادوارد هرش» دیگر شاعر آمریکایی درباره «دبلیو. اس. مروین» گفت: او هنرمندی با ویژگی‌های معنوی روشن و انسجام اخلاقی است که هم کار و هم زندگی شخصی اش را دربرمی‌گیرد. او به عنوان شاعر، تمامی عناوین و جوایز مهم را کسب کرد و البته نشان داد که سزاوار دریافت آن‌ها بوده است.

«دبلیو. اس. مروین» ‬ ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۲۷ در شهر نیویورک به دنیا آمد. پدرش کشیش کلیسای پروتستان بود و به این دلیل، در پنج‌سالگی سرودهای روحانی را رونویسی می‌کرد. در جوانی به اروپا رفت و به خاطر علاقه‌اش به ترجمه‏ آثار ادبی پرداخت. او اولین کتاب شعرش را‬ به نام «نقابی برای ژانوس» در سال ۱۹۵۲ منتشر‬ کرد‬ که‬ برنده‏ جایزه‏‬ «Yale Younger Poets» شد. این شاعر در فاصله‌ سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ در کمبریج و ماساچوست نمایش‌نامه می‌نوشت‬ و‬ در دهه‏ ۶۰‬ میلادی نیز همپای شاعرانی چون «رابرت بلای»، «آدرین ریچ»، «دنیس لورتوف»، «رابرت لاول» و «آلن گینزبرگ» ‬ در زمره‌ شاعران ضدجنگ درآمد.

او در سال ۱۹۷۱ با مجموعه شعر «نردبان‌بر» موفق به کسب جایزه پولیتزر شد و پس از آن عضویت در آکادمی هنر و ادبیات آمریکا را در رد کرد، اما پنج سال بعد در ۱۹۷۷ تصمیم خود را تغییر داد و به عضویت این نهاد ادبی درآمد.

جایزه کتاب ملی آمریکا برای کتاب «مهاجرت» (۲۰۰۵)، جایزه پولیتزر در سال ۲۰۰۹ برای مجموعه شعر «سایه شاعران یمانی»، مدال طلای آکادمی هنر و همچنین جایزه انجمن قلم آمریکا برای مجموعه ترجمه‌هایش از جمله جایزه‌های متعددی است که این شاعر آمریکایی در طول دوران فعالیت خود دریافت کرد.

«مروین» در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز به عنوان ملک‌الشعری آمریکا برگزیده شد و یک دوره یک‌ساله این عنوان را در اختیار داشت.

کد خبر 434874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha