جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از اشباع شدن بازار از عرضه نفت واهمه دارد

اوپک

و از همین رو تلاش می‌کند به اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها در بازار جهانی که در ماه دسامبر سال دو هزار و هجده به دست آمد، ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارشی، پیش بینی های خود در خصوص تقاضا برای نفت در سطح جهان برای نفت تولیدی اش به علت افزایش تولید در دیگر کشورهای جهان، کاهش داد. اینکه اوپک پیش بینی خود در خصوص تقاضا برای نفت تولیدی‌اش در سطح جهان را کاهش می دهد پیشاپیش به معنای آن است که می خواهد اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت هادر بازار جهانی ادامه یابد.

اوپک در گزارش ماهانه خود تصریح کرده است تقاضا برای نفت تولیدی این سازمان به طور میانگین امسال به ۳۰ میلیون و ۴۶۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به پیش بینی های صورت گرفته همین سازمان در ماه فوریه ۱۳۰ هزار بشکه کمتر است. در واقع همین حالا تقاضا برای نفت تولیدی این سازمان، کمتر ازتولید روزانه آن است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه در چارچوب توافقنامه‌ای به منظور محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها در بازار جهانی متعهد شده اند از میزان تولید نفت خود یک میلیون و دویست هزار بشکه بکاهند. اجرای این توافقنامه از اول امسال به مدت شش ماه تعیین شده است.

در بخش دیگری از گزارش اوپک آمده است اگرچه تقاضا برای نفت در سطح جهان، قرار است در سال دو هزار و نوزده با آهنگی ملایم ادامه داشته باشد اما با این حال، این میزان تقاضا خیلی کمتر از افزایش عرضه نفتی است که قرار است کشورهای غیر عضو اوپک در سال دو هزار و نوزده روانه بازار کنند.
اوپک در گزارش خود هشدار داده است اینکه در سال دو هزار و نوزده میزان عرضه نفت خیلی بیشتر از تقاضا برای نفت در سطح جهان است این ضرورت را ایجاد می کند که همه کشورهای تولید کننده نفت برای جلوگیری از کاهش شدید دوباره قیمت نفت در بازار جهانی تلاش و همکاری کنند.

بر اساس منابع اوپک، اینکه اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها در بازار جهانی، بعد از شش ماه، دوباره تمدید شود احتمالی قریب به یقین است و همین موضوع در نشست ماه آوریل اوپک و شرکایش مطرح خواهد شد. اما عربستان سعودی اعلام کرده است تصمیم نهایی در این خصوص تا قبل از نشست رسمی این سازمان در ماه ژوئن گرفته نخواهد شد. تولید کلی نفت اوپک در ماه فوریه دو هزار و نوزده ۲۲۱.۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت و به رقم ۳۰ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسید. عامل اصلی این کاهش نیز، کاهش تولید نفت در ونزوئلا بوده است. ونزوئلا مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است. کاهش عمدی تولید نفت در عربستان سعودی نیز در این کاهش تاثیر گذار بوده است.

یازده کشور عضو اوپک، سهمیه تعیین شده در خصوص کاهش تولید نفت در چارچوب توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها در بازار جهانی را در ماه فوریه امسال تا ۱۰۵ درصد رعایت کرده اند. میزان پایبندی این کشورها به این توافقنامه در ماه فوریه خیلی بیشتر از ماه ژانویه بوده است.

با توجه به پیش بینی های سالانه در خصوص میزان تقاضا برای نفت در سطح جهان، گزارش اوپک این موضوع را به ذهن متبادر می کند که اگر اعضای این سازمان در سطح ماه فوریه نفت تولید کنند، با توجه به اینکه با رقابت آمریکا در افزایش تولید نیز مواجه هستند، این نهاد امسال با مشکل افزایش عرضه نفت مواجه خواهد شد. چون آمریکا بی وقفه به روند افزایش تولید نفت خود ادامه می دهد.

در همین راستا اوپک در گزارش این ماه خود پیش بینی کرده است که تولید نفت کشورهای غیر عضو در سال دو هزار و نوزده به میزان دو میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این رقم ۶۰ هزار بشکه از رقم پیش بینی شده در گزارش پیشین همین سازمان نفتی بیشتر است.

کد خبر 434802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha