همشهری آنلاین: برنامه کلی دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه رسانه در یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل تصویب شد.

شوراي تحول علوم انساني

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در زمینه سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته فلسفه رسانه، به بررسی دروس پیشنهادی شامل دروس جبرانی، دروس الزامی و دروس اختیاری این رشته پرداخت و اعضای این شورا بر تدوین دروس جبرانی و پیش‌نیاز برای دانشجویان ورودی، استفاده از مبانی فلسفه اسلامی در کنار مبانی فلسفه غرب در این رشته، ارائه دروس جبرانی دانشجو بر اساس اختیارات گروه آموزشی، افزایش تعداد دروس جبرانی، اختصاص درس فلسفه علم به عنوان درس الزامی این رشته و همچنین تقویت واحدهای عملی دروس اختیاری تاکید کردند.  

دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این زمینه گفت: باید بررسی کرد که مواد درسی مورد نیاز برای پذیرش دانشجوی فلسفه رسانه در آزمون ورودی از چه منابع درسی باشد.

وی افزود: مسئله مهمی که باید مورد توجه باشد این است که رشته مذکور برای عموم داوطلبان رشته‌های کارشناسی ارائه می‌شود و برای رشته‌های غیرمرتبط، واحدهای جبرانی در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: عنوان دروس، سرفصل‌ و منابع درسی بعضاً ارتباط واضح و منسجمی ندارند که نیاز به تدقیق بیشتر دارد و البته می‌توان این مسئله را به دلیل تازگی و میان‌رشته‌ای بودن آن دانست.

دکتر حداد عادل در ادامه تأکید کرد: اینکه برخی دروس بدون منابع کافی برای دانشجویان ارائه شود ممکن است لطماتی را به بدنه دانشگاهی و دانشجویان وارد کند.

وی افزود: چنین مواردی که ناشی از شتاب‌زدگی است آثار نامطلوبی را به همراه خواهد آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دروسی که ارائه می‌شود شایسته است منابع علمی مناسبی هم برای آن فراهم شود و در معرض نقد و واکاوی قرارگرفته باشد تا به عنوان منبع درسی ارائه شود.

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این جلسه گفت: در برخی دانشگاه‌ها از قبیل دانشگاه‌های ترکیه و فرانسه رشته‌های میان‌رشته‌ای تنها در اختیار دانشگاه‌هایی داده می‌شود که دپارتمان مربوط به هر دو رشته را داشته باشند.  البته این رشته‌ها به صورت برنامه اجرایی برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود و هر دو دپارتمان در اجرای برنامه مذکور نقش دارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: باید برای دروس میان‌رشته‌ای که توسط شورای تحول و ارتقای علوم انسانی پیشنهاد می‌شود دانشکده‌های هر دو رشته در دانشگاه مشغول به فعالیت باشند.

در پایان این جلسه برنامه کلی دروس رشته فلسفه رسانه به تصویب نهایی رسید و مقرر شد منطبق با مباحث ارائه‌ شده در این جلسه سرفصل‌ دروس در کارگروهی توسط شورای تخصصی حوزوی بررسی و نهایی شود.

کد خبر 434653
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha