همشهری آنلاین: در پی سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اتیوپی، دو اتحادیه بزرگ هوانوردی آمریکا نیز با پرواز این هواپیماها مخالفت کرده‌اند. پیش از آن بسیاری از کشورهای اروپایی حریم هوایی خود را بر روی این مدل از بوئینگ بسته بودند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸

به گزارش دویچه وله، مخالفت با پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ و ۹ همچنان ادامه دارد. تصمیم برای منع پرواز این نوع هواپیماهای بوئینگ به دلایل ایمنی صورت می‌گیرد.

سقوط این هواپیما در روز یکشنبه ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) در اتیوپی به تردیدها درباره ایمن بودن این هواپیما دامن زد. ظرف چند ماه گذشته این دومین باری است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ سقوط می‌کند. یک فروند از هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ حدود پنج ماه پیش در اندونزی و اندک زمانی پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا سقوط کرد.

این در حالی است که سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) همچنان بر ادامه پرواز این مدل از هواپیماهای بوئینگ اصرار دارد.

  • افزایش مخالفت در آمریکا

در پی مخالفت شماری از کشورهای اروپایی با پرواز هواپیماهای مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ و ۹، مخالفت در آمریکا با پرواز این هواپیماها نیز افزایش یافته است. میت رامنی و الیزابت وارن، دو سناتور با نفوذ آمریکا از جمله کسانی هستند که خواستار توقف پرواز این هواپیماها شده‌اند.

سناتور تد کروز که ریاست کارگروه هوا و فضانوردی در مجلس نمایندگان را برعهده دارد نیز اعلام کرده است که پرواز این هواپیماها تا زمان برطرف شدن تردیدها درباره ایمن بودن آن‌ها باید متوقف شود.

تد کروز ادامه پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ و ۹ را منوط به تایید سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) کرده است. این در حالی است که این سازمان همچنان بر این باور است که این هواپیماها امن هستند و تنها باید نرم‌افزار آن‌ها به‌روز رسانی شوند.

  • امنیت و سود

لری باسانی، رئیس اتحادیه مهمان‌داران و خدمه پرواز آمریکا نیز اعلام کرده است که امنیت جانی مهمان‌داران و مسافران از اولویت کامل برخوردار است. این اتحادیه که بیش از ۲۷ هزار مهمان‌دار و خدمه پرواز در آمریکا را نمایندگی می‌کند، خواستار توقف پروازهای این مدل از هواپیماهای بوئینگ شده است.

افزون بر آن، اتحادیه خلبانان آمریکا نیز خواستار توقف موقت پرواز این هواپیماها شده است. رئیس این اتحادیه گفته است: «جان انسان‌ها باید مهم‌تر از سود شرکت‌ها باشد.»

این در حالی است که دو شرکت هواپیمایی "سات‌وست ایرلاینز" و "یونایتدایرلاینز" آمریکا بر امن بودن این هواپیماها اصرار دارند.

شماری از کشورهای اروپایی نه تنها پرواز این مدل از هواپیماهای بوئینگ از فرودگاه‌های خود را منع کرده‌اند، بلکه حتی حریم هوایی خود را بر روی این هواپیماها بسته‌اند. به این ترتیب، پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ و ۹ در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایرلند، نروژ، ایتالیا، اتریش، هلند، بلژیک و لهستان ممنوع اعلام شده است.

کد خبر 434644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز