همشهری آنلاین: به لطف ماجراهایی چون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، آمار فروش کتاب‌های سیاسی در دو سال اخیر دست‌کم دو برابر شده است.

كتاب آتش و خشم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، آمار ارائه‌شده در کنفرانس نمایشگاه کتاب لندن نشان داد سرعت رشد فروش کتاب‌ها با موضوع حکومت و سیاست در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن حدود ۱۸۰ درصد بیشتر شده و به ۱.۸ میلیون نسخه در بازار کتاب‌های غیرداستانی رسیده است.

فقط در بریتانیا کتابی چون «آتش و خشم» مایکل وولف حدود ۲.۵ میلیون پوند فروخت و فروش کتاب بحث‌انگیز «چرا دیگر با سفیدپوستان درباره نژاد حرف نمی‌زنم» نوشته رنی ادو-لاج از مرز ۱۰۰ هزار نسخه گذشت. به این ترتیب، ارزش کتاب‌های سیاسی فروخته‌شده در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲۰ میلیون پوند رسید که در مقایسه با ۱۲ میلیون پوند سال ۲۰۱۶ رشدی تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بسیاری از کتاب‌های پرفروش سیاسی در یکی دو سال اخیر به شکلی به ترامپ ربط داشتند؛ از «ترس: ترامپ در کاخ سفید» باب وودوارد تا «یادداشت‌هایی از آمریکای ترامپ» جان ساپل. از سوی دیگر، کتاب‌خوان‌ها در این دوران به آثار کلاسیک‌تر هم روی خوش نشان دادند؛ از جمله «یادداشت‌هایی در باب ناسیونالیسم» جورج اورول که با بیش از ۲۰ هزار نسخه در رده ۱۳ پرفروش‌ترین کتاب‌های سیاسی قرار گرفت و «مانیفست حزب کمونیست» کارل مارکس که ۱۶ هزار نسخه فروخت و در رده ۱۵ ایستاد.

در دنیای ادبیات غیرداستانی هم آمار رو به رشد بود و فروش کتاب در این بخش با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ رشدی ۵۹۰ هزار نسخه‌ای را تجربه کرد. جکس تامس، مدیر نمایشگاه کتاب لندن رشد فروش کتاب‌های سیاسی را نشان‌دهنده نقش کلیدی کتاب برای فهم عمق‌تر از اوضاع جهان امروز می‌داند و کلمنت ناکس، مدیر بخش سیاسی کتابفروشی زنجیره‌ای واترستونز می‌گوید: «رشد خیره‌کننده بازار کتاب‌های سیاسی واکنشی طبیعی به اوضاعی است که در جهانی گسترده‌تر می‌گذرد.»

با فراگیر شدن موضوع برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، واترستونز به عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی زنجیره‌ای این کشور اعلام کرد آمار فروش کتاب‌های سیاسی در سال ۲۰۱۸ از مجموع دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیشتر بوده و نسبت به سال ۲۰۱۷ هم حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. از جمله کتاب‌های سیاسی مهم و پرفروش در یک سال اخیر می‌توان به «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند»، «چطور یک کشور از دست می‌رود»، «پوپولیسم ملی» و «پایان دموکراسی» اشاره کرد.

کد خبر 434484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha