همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف پنج فسیل ۱۲۵ میلیون ساله دایناسور در استرالیا شده‌اند که از نظر ابعاد مشابه با کانگوروهای بالغ امروزی هستند.

کشف فسیل ۱۲۵ میلیون ساله دایناسور در استرالیا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، این دایناسورها دارای پاهایی بزرگ و دست‌هایی کوچک بوده و بر روی دوپای عقبی خود راه می‌رفته‌اند. فسیل‌های مذکور در ایالت ویکتوریای استرالیا کشف شده‌اند.

حداکثر قد این دایناسورها در حدود یک متر بوده و بخش عمده فسیل‌های کشف شده نیز مربوط به آرواره‌های آنهاست. دایناسورهای مذکور سرعت حرکت بالایی داشته و جز خانواده ornithopod ها هستند. آنها به علت جابجایی سریع، توانایی بالایی برای مخفی کردن خود داشته‌اند.

فسیل‌های مربوط به آرواره‌های این دایناسورها نمونه‌های جوان تا بالغ دایناسورهای مذکور را شامل می‌شوند و شکل این آرواره‌ها از تغذیه آنها از گیاهان و برگ‌های درختان حکایت می‌کند. کشف جدید ثابت کرده که تنوع دایناسورهای کوتاه قامت بیشتر از حد تصور قبلی دانشمندان است.

این دایناسورها به دنبال فعال شدن گسترده آتشفشان‌های استرالیا در میلیون‌ها سال قبل، افزایش دمای آب رودخانه‌ها و سمی شدن آنها و از بین رفتن پوشش گیاهی محلی به تدریج منقرض شدند.

کد خبر 434350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha