همشهری آنلاین: در حالی که پیش‌بینی می‌شد تا صدور مجوز افزایش سقف انتقال تسهیلات ساخت مسکن به خریداران تا ۱۰۰ میلیون تومان، بازار مسکن را رونق بدهد اما قیمت اوراق تسهیلات فعلا در ثبات قرار دارد.

مسکن سال آینده‌گران نمی‌شود

به گزارش مهر، موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف انتقال وام ساخت مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان در تهران، تأثیری بر افزایش نرخ اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات یکشنبه ۱۹ اسفند ماه فرابورس نداشت.

در حالی که همواره پیش‌بینی می‌شود افزایش سقف تسهیلات مسکن، این بازار را با رونق مواجه کند، اما مصوبه سه‌شنبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار تأثیری در قیمت اوراق تسهیلات مسکن نداشت و این اوراق همچنان در دامنه قیمتی ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان در نوسان است.

هر چند که هفته گذشته نرخ تعدادی از نمادهای معاملاتی این اوراق تا ۵۲ هزار تومان نیز کاهش یافته بود، اما تغییرات اخیر و افزایش حدوداً ۲ هزار تومانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باعث بروز نوسان جدی در بازار خرید و فروش این برگه‌ها نشد.

با توجه به اینکه از ۱۵ اسفند ماه اعتبار برگه‌های تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۵ منقضی شده و دیگر هیچ یک از اوراق تسهیلات مسکن سال ۹۵ در معاملات هفته جاری فرابورس قابل خرید و فروش نیست، شاهد افزایش اندک برگه‌های «تسه» بوده‌ایم چراکه در حال حاضر تمامی برگه‌های در دسترس خریداران، حداقل تا فروردین سال آینده معتبر بوده و دیگر شاهد تفاوت قیمت نمادهای معاملاتی به دلیل نزدیک بودن زمان انقضای تاریخ اعتبار آنها نخواهیم بود.

گفتنی است هر برگه تسهیلات مسکن از زمان صدور تا دو سال اعتبار دارد که در حال حاضر، قدیمی‌ترین برگه‌های تسهیلات مسکن که در بازار این اوراق معامله می‌شود، برگه‌های «تسه ۹۶۰۱» (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۶) است که تا فروردین ۹۸ امکان خرید و فروش آنها در این بازار وجود دارد.

با این حال انتظار می‌رفت تا با افزایش سقف انتقال وام ساخت مسکن به خریداران واحدهای مسکونی نوساز، بازار این اوراق با افزایش تقاضا و درنتیجه افزایش قیمت مواجه شود که این اتفاق رخ نداد. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی فروردین سال آینده که به طور سنتی سبب کاهش معاملات مسکن می‌شود، در راکد ماندن بازار مسکن بی‌تأثیر نباشد.

  • کاهش خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن از نظر حجم و تعداد

در معاملات روز یکشنبه ۱۹ اسفند فرابورس، اکثر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان به فروش رفتند که سبب شده بود تا تعدادی از نمادهای دیگر به دلیل عدم استقبال خریداران، وارد چرخه خرید و فروش نشوند. به گونه‌ای که حجم برگه‌های عرضه شده در نماد «تسه ۹۷۰۷» (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر امسال) تنها ۶ برگه، در نماد تسه ۹۶۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور سال گذشته) تنها ۴ برگه، در نماد تسه ۹۷۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه امسال) تنها ۸ برگه و … در آمار امروز اوراق تسهیلات مسکن دیده می‌شود.

کد خبر 434280
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha