دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

سهیلا نیاکان: الهام عیوضی و میراندا انصاری دو تن از هنرمندان نقاش و گرافیست امسال برای اولین بار و به طور مشترک طراحی پوسترهای جشنواره بیست و ششم فیلم فجر را انجام داده‌اند.

به همین مناسبت گفت‌وگوی کوتاهی با این دو هنرمند انجام شده است. عیوضی دارای دیپلم هنرستان هنرهای زیبای تهران، مدرک کارشناسی در رشته نقاشی و کارشناسی ارشد رشته گرافیک از دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دانشگاه در رشته هنر است.

انصاری نیز فارغ‌التحصیل رشته نقاشی و مدرس دانشگاه است.

  •  ایده اولیه گرافیکی شما برای طراحی پوستر اصلی و دیگر پوسترهای جشنواره فیلم فجر چه بود؟

 عیوضی: جدای از ویژگی‌های متداول جشنواره فیلم در دنیا که باید در پوسترها تداعی پیدا می‌کرد، سفارش‌دهنده تاکید داشت که یک روح ایرانی – شرقی در طراحی‌ها حضور داشته باشد و به نوعی پوسترها متناسب با خصیصه‌های بومی و اعتقادی ایرانیان کار و اجرا شود.

با توجه به این اصول، تصمیم گرفتیم اصل کار را بر شعار اتحاد ملی، انسجام اسلامی قرار دهیم و در کنار مدرن بودن هنر سینما از المان‌های سنتی بهره بگیریم.

اما بعد از اتودهای اولیه و مشخص شدن بخش‌های مختلف جشنواره ترجیح دادیم  از اجرای جدید و مدرن همان المان‌های سنتی که بازگوکننده فرهنگ نمایش ایرانی است، استفاده کنیم.

از این‌رو حرکت‌های درونی و شخصیت اصلی پوسترها را از مینیاتورهای مکتب هرات گرفتیم اما در کنارش از پرده‌خوانی با موضوع عاشورا و نقالی نیز عناصری را انتخاب و به شیوه تازه‌ای طراحی و اجرا کردیم.

  •  کمتر دیده شده که یک مجموعه کار گرافیکی به دونفر داده شود. شیوه کاری شما چگونه بود؟

 انصاری: به خاطر کمبود وقت و حجم بالای کار ترجیح دادیم جنبه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی را هر دو نفرمان با هم انجام دهیم و وقتی به نتیجه رسیدیم که چه نقش، رنگ و شیوه اجرایی را انتخاب کنیم هر کدام اتودهایی زده و پس از تصویب کارفرما، هر یک که اتودش موافقت بیشتری را جلب می‌کرد، همان فرد کار خود را اجرا کند.

در پایان دوباره روی هر پوستر و مواد تبلیغاتی چاپی مثل کارت دعوت افتتاحیه جشنواره، بلیت‌ها و کارت‌های شناسایی پرسنل به طور مشترک کار می‌کردیم به طوری که دیگر نمی‌دانستیم کدامیک از ما چه بخشی را به طور مستقل انجام داده است.

  •  شما برای اینکه مجموعه کارهای گرافیکی‌تان در جشنواره با دوره‌های قبل تفاوت داشته باشد چه تمهیداتی اندیشیدید؟

 عیوضی: پس از مطالعه پوسترهای دوره‌های قبل به این نتیجه رسیدیم که عناصر هر پوستر شاخص است و در کارها از اجرای بزرگ و تایپیک بهره گرفته شده است.

ما سعی کردیم در این مجموعه‌های گرافیکی جشنواره بیست و ششم تاکید را بر اجرای دقیق نشانه‌های کوچک بگذاریم و در سطح کار، آنها را گسترش دهیم.

در پوستر بخش مسابقه ایران و مسابقه آسیا نیز نشانه شناخته شده سیمرغ و شخصیت مینیاتوری را با جزئیات زیاد و می‌توان گفت مینیاتوری اجرا کردیم که بازگوکننده کثرت در وحدت یا همان مفهوم درونی هنر ایرانی – اسلامی است و با خطوط اسلامی و نستعلیق به ترکیب‌بندی جدیدی رسیدیم که برای خودمان نیز تازگی داشت.

انصاری: البته انتخاب رنگ زمینه خاکی – کرم و نقش‌های فیروزه‌ای که از کاشیکاری ایرانی به عاریت گرفته شده با نوعی از قرمزهای سرنجی در بعضی از پوسترها همنشین شده که کمتر در مجموعه رنگ‌های مینیاتوری استفاده شده است.

از طرفی وقتی خواستیم پوسترهای برگمان و میخالکوف را کار کنیم، چاره‌ای جز استفاده از عکس این فیلمسازان سرشناس نداشتیم و به ناچار بیشتر از آنکه روی گرافیک چهره آنها کار کنیم، تاکید خود را بر زمینه‌سازی پوستر قرار دادیم، کاری که در پوستر بخش فلسطین نیز به شکل دیگری صورت گرفته است.

اما جالب‌ترین پوستر برای ما به لحاظ نوآوری ترکیب رنگی و نقش گل سرخ گرجی و قاب آینه آن منطقه با نشانه‌های مدرن سینمایی‌ بود که این تجربه را بعد از تحقیقاتی که روی مینیاتورهای ایرانی انجام دادیم، به دست آوردیم.

niakan@hamshahri.org

کد خبر 43428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز