همشهری آنلاین: استاد اقتصاد دانشگاه درباره فشارها برای افزایش تعرفه‌های‌پزشکی گفت: در سال ۹۳ تعرفه پزشکان ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و افزایش تعرفه‌پزشکان تا چند سال آینده به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

ويزيت

سید امیر سیاح، استاد اقتصاد دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون صحبت‌های مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر ظهور پدیده زیرمیزی در جامعه پزشکی به دلیل تعرفه‌های پایین این بخش گفت: افزایش تعرفه‌های پزشکی به بهانه جلوگیری از پدیده زیرمیزی پسندیده نیست؛ افزایش تعرفه‌ها برای ایجاد انگیزه در پزشکان هزینه‌های زیادی را متحمل کشور می‌کند و پرداخت از جیب مردم را هم افزایش می‌دهد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متشکل از پزشکان است و نباید درباره این موضوع که مربوط به بخش بهداشت و درمان است، اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به واسطه طرح تحول سلامت تعرفه‌های پزشکان رشد قابل توجهی داشته است. این طرح هزینه‌های زیادی را هم به اقتصاد و بیمه‌های کشور تحمیل کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه شاهد با اشاره به افزایش ضریب خدمات پزشکی (ضریب k) گفت: در مهر ماه سال ۱۳۹۳، تعرفه پزشکان ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. افزایش تعرفه پزشکان تا چند سال آینده به هیچ عنوان پذیرفته نیست. حتی باید در خصوص کاهش آن هم تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: طی فرآیند مذکور، قیمت خدمات درمانی، حداقل ۲.۲ برابر شد. مجموع دستمزد پرداختی به پزشکان در سال ۹۵ نیز نسبت به سال ۹۲، سه و نیم برابر گردید.

کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص تعرفه پزشکان توسط خود پزشکان، مصداق بارز تعارض منافع است، گفت: تا امروز هم از روی غفلت و اشتباه بوده که تعرفه گذاری برای خدمات پزشکی را به پزشکان سپرده‌اند. این اشتباه باید فوراً جبران شود و به هیچ وجه هم نباید حق چنین سو استفاده‌هایی به نفع خودشان را داشته باشند.

سیاح در پایان تصریح کرد: در خصوص افزایش تعرفه پزشکان قطعاً باید به ضریب k آن‌ها توجه کرد. در شرایط فعلی کشور نباید هزینه‌های مردم را بالا برد.

کد خبر 434273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha