همشهری آنلاین: در مراسم سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم از رهبران نهضت اسلامی عراق، رهبران این کشور طی سخنانی از مقام و نقش وی تجلیل کردند.

رهبران عراق

به گزارش ایرنا، 'برهم صالح'، رئیس جمهوری عراق روز شنبه در مراسم روز شهید عراقی با اشاره به شخصیت والای آیت الله شهید سید محمدباقر حکیم اظهار داشت: شهید محراب نماد ملی بزرگ و شخصیت ویژه علمی و جهادی، نماد تاریخی از فداکاری برای ارزش های والایی بود که راه را برای عراق دموکراتیک آزاد از استبداد باز کرد.

وی ادامه داد: شهید حکیم با ایمان راسخ به آینده عراق آزاد که میهن جامع همه طیف های ملت عراق باشد، کوشید.

رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه به دیدار خود با این شخصیت بزرگ می بالم، گفت: از وی صبر و ثبات و پافشاری در مسیر حق را آموختم و در سخت ترین روزها این روحیه در وی همیشه فعال بود و ما را به عمل بیشتر فرامی خواند.

صالح افزود: وی با شجاعت خود در خط مقدم همه تلاش ها در مبارزه با استبداد ایستاده بود و شهادت عظیم وی بهترین مصداق آن شجاعت بود که با اطلاع از خطرات بر مواضع اصولی خود پافشاری کرد.

رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه شهید حکیم با شهادت خود روحیه حماسی را برای پیش بردن پروژه ملی در ما تقویت کرد، گفت: در این یادبود دردناک و الهام بخش از همه شهدای عراق و قهرمانانی که شهرها و روستاهای عراق را آزاد کردند، از ارتش و پلیس و حشد الشعبی و پیشمرگه و عشایر یاد می کنیم.

'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان عراق نیز در این مراسم با بیان اینکه خاندان حکیم رهبران بزرگی را به جامعه عراق هدیه کرد، اظهار داشت: شهید حکیم نمونه خاص حفظ اصول و انعطاف عالی سیاسی بود، نظام سیاسی ای که شعله آن را فروزان کرد که امروز این مسیر را سیدعمار حکیم ادامه می دهد و اندیشه سیاسی پخته ای را سال هاست هدایت کرده و می کند.

وی با اشاره به تحولات منطقه عنوان کرد: منطقه را چالش ها و تهدیدهای نزاع اراده ها فراگرفته، اما عراق دستاوردهای بزرگ مادی و معنوی داشته است، از همه مهم تر مبارزه با تروریسم، اما این پیروزی با مبارزه با فساد و نابود کردن عوامل افراط کامل می شود.

رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه روز شهید عراقی یادبود وفاداری ما به اصول شهدا است و هر روز ما سرشار از یاد تلاش و فداکاری برای میهن است، گفت: ما نیازمند زنده نگاه داشتن یاد آنهاییم، که با خون خود آزادی را برای ما آوردند و اکنون باید مسیر را تحقق عملی ملی برای عملی کردن آن وعده و اندیشه ها را آغاز کنیم.

الحلبوسی ادامه داد: مسئولیت ما ادامه پروژه ای است که آن شهید آغاز و ارزشمندترین داشته خود را در آن فدا کرد. استقلال عراق وقتی تلاش همه جانبه برای توسعه اقتصادی و مبارزه با بزرگ ترین چالش این مرحله یعنی فساد آغاز شود، به دست خواهد آمد.

وی با اشاره به دستاورد های بزرگ عراق در زمینه امنیتی، سیاسی و تشکیل دولت عنوان کرد: امروز عراق حضور خود را در جهان تثبیت و در نهادهای بین المللی بر موضع هماهنگ عراق با مواضع جهان عرب و اهمیت مسئله فسلطین تاکید کرده است.

رئیس پارلمان عراق افزود: شواهد این پیروزی ها استقبال از چهره های بزرگ سیاسی جهان در بغداد است.

الحلبوسی در پایان تصریح کرد: عراق با وجود حضور در منطقه پرتنش، توانست در جای مناسب بنشیند و دیپلماسی متوازنی مبتنی بر منافع مشترک و توجه به منافع داخلی را پیش بگیرد.

'هادی العامری' رئیس ائتلاف سازندگی و دبیرکل سازمان بدر عراق نیز در سخنرانی خود با اشاره به سالروز شهادت آیت الله سیدمحمدباقر حکیم گفت: احیای این مناسبت مهم و دردناک بخشی از وفاداری ما به این رهبر فداکار است که هرچه داشت در راه عراق فدا کرد و با همت بلند و اراده استوار و عقیده راسخ و عزیمت ثابت خود برای حفظ اصالت و اصول و استواری در مسیر حق هیچ واهمه ای از بدگویان و بدخواهان نداشت.

وی افزود: این فرصتی برای آشنایی با همه چالش هایی است که آن مرد جاودانه با آنها زیست، وی یکی از ایستگاه های مهم تاریخ معاصر عراق است که شایسته است با دقت و تأمل درمورد او درنگ کنیم تا با یکی از سخت ترین شرایط عراق معاصر آشنا شویم.

العامری ادامه داد: در آن دوران در عراق دستگاهی استبدادی که همه کشور را به زندان تبدیل کرده بود و با حمایت منطقه و جهان و تبلیغات گسترده رسانه ای اهدافش را پیش می برد.

رئیس ائتلاف فتح، گفت که عراق در آن دوران بهترین داشته هایش را در مسیر آزادی فدا کرد که در رأس آنها شهید محمدباقر صدر بود و افزود که آن رژیم عراق را دچار جنگ های پوچ و محاصره اقتصادی کرد و صدها هزار شهید در مسیر مبارزه با آن به شهادت رسیدند.

وی تأکید کرد: در چنین شرایط خاصی شهید محراب فعالیت سیاسی و جهادی خود را در مجلس اعلی که چارچوبی برای یکپارچه کردن تلاش ها بود با هدف پایان دادن به نظام فاشیستی و تحقق نظام عدالت محور را آغاز کرد.

العامری نقش شهید محراب را در کنار دیگر نیروی ها برای نابودی رژیم صدام شاخص و سرنوشت ساز خواند و گفت: شهید محراب شب و روز کوشید و با همه توان برای ساخت تشکیلات سیاسی و جهادی و رسانه ای تلاش کرد که ازجمله آنها مجلس اعلی و نیروهای بدر بود و در این راه سختی های بسیار کشید و بسیاری از افراد خاندانش در این مسیر اعدام شدند و به زندان افتادند اما این همه شهید محراب را از ادامه تلاش جهادی اش باز نداشت و شعارش شعار امام حسین بود: هیهات منا الذله.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و رهبر ائتلاف اصلاح و سازندگی نیز در سخنانی به تفصیل درباره تاریخچه مبارزات و نیز آراء و اندیشه های شهید سیدمحمد باقر حکیم سخن گفت.

کد خبر 434152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha