آئین انتخاب جشنواره‌ی وب‌سری و فیلم کوتاه کودک‌آنلاین با حضورمحمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی، وزیرآموزش و پرورش و... عصر شنبه هجدهم اسفند برگزار شد.

ايده‌های برگزيده به مرحله‌ی توليد رسيدند

در این مراسم، هم‌چنین محمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران،علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، سیدجمال هادیان، دبیر جشنواره‌ی کودک‌آنلاین، اعضای شورای سیاستگذاری و هیئت‌های داوری و انتخاب جشنواره، مدیران و اعضای آسیفای ایران و شماری از چهره‌های فرهنگی، هنری کشور در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات حضور داشتند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره‌ی کودک آنلاین، آذری جهرمی در این مراسم، طی سخنانی گفت: «فضای جامعه‌ی ما با ۱۳ میلیون مخاطب کودک و نوجوان مواجه است، نسلی که با فضای مجازی زندگی می‌کند و آسیب‌پذیرترین قشر در این فضا هستند. اگر برای این نسل متناسب با وضعیت فرهنگی اجتماعی جامعه فکر نکنیم، آینده‌ی این نسل را از دست خواهیم داد. راهکار ما تاکنون منع دسترسی به فضای مجازی بوده و در جامعه‌ای که بچه‌ها برای پدران خود فیلترشکن نصب می‌کنند، این راهکار تقریباً مفهوم و معنای خودش را از دست می‌دهد.»

وزیر ارتباطات با اشاره به چشم‌انداز و عملکرد جشنواره‌ی کودک آنلاین گفت: «آنچه ما انجام دادیم، سه حلقه داشت. حلقه‌ی اول، پلت‌فرم‌ها بودند. چهارتا از سکوهای نرم‌افزاری اپ  کودک را درست کردند. کودکانی که در تلویزیون می‌دانند باید به سمت شبکه‌ی پویا بروند، متأسفانه نمی‌دانند در فضای مجازی باید به کجا بروند؟ پس ما باید نشانی مناسب با کودکان تولید کنیم و سکوسازان را تشویق کنیم تا سکوهای مناسب کودک و نوجوان را به‌وجود بیاورند.

 دبیر جشنواره‌ی کودک‌آنلاین هم در سخنان کوتاهی پشت تریبون گفت: «خوشحالیم که از همه جای کشور ایده‌های ناب به دست ما رسید و کارشناسانی که در رشته‌ی خودشان متخصص‌اند، ایده‌ها را درچندین مرحله بررسی کردند. از ۱۱۲۰ فیلم، ۱۲۲ فیلم انتخاب کردیم و حالا ۲۰ ایده‌ی انتخاب شده هم معرفی می‌شود  که قابلیت تولید محتوا برای کودکان دارند و فردا وارد فاز سوم این رویداد می‌شویم تا ایده‌ها تبدیل به اثر ‌شوند. امیدواریم در جلسه دیدار بعدی ما، زیر سایه بذری که کاشتیم، بنشینیم و از سایه‌اش استفاده کنیم.

او در سخنان خود از همراه اول و علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به‌خاطر حمایت‌هایش در به بار نشستن ایده‌ی کودک‌آنلاین تشکر کرد و بر این نکته تأکید کرد که این جشنواره به‌عنوان حرکتی خلاقانه، به بحث تولید محتوا وارد نشد و فقط بستر ارائه‌ی آثار را فراهم کرد.

حسین شیخ الاسلامی، دبیر کمیته‌ی علمی و محتوایی جشنواره، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: «امشب شاهد آغاز به کار شتاب دهنده برای زنجیره‌ی صنایع خلاق هستیم.» ما دهه‌شصتی‌ها روزهای رؤیایی کمی داشتیم.  روزهای رویایی ما کم بوده یا زود خراب شده است. امشب برای من شبی رویایی است نه به‌خاطر صف وزیرانی که در خدمت‌شان هستیم، بلکه به این دلیل که احساس می‌کنم بچه‌های نسل امروز، آینده‌ی بهتری خواهند داشت و جامعه فهمیده است که باید به کودکان فکر کند، حس ثروت‌ستیزی از بین رفته و ارزش خلقِ اثر دوباره پررنگ شده است. از آقای آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات که خودش دهه شصتی است، تشکر می‌کنم و امیدوارم دهه شصتی‌های بیش‌تری را در  دولت ببینیم.

شیخ‌الاسلامی هم‌چنین ضمن تشکر از هادیان، دبیر جشنواره، علیرضاتابش و احمد مسجدجامعی افزود: «تشکر ویژه‌ای هم از فعال بخش خصوصی دارم، او به جامعه اثبات کرد از فرهنگ می‌شود ثروت آفرید. این فعال بخش خصوصی، مؤسس شتاب‌دهنده‌ی کودک‌آنلاین، محمد ابوالحسنی است که می‌خواهم از او قول بگیرم تلاش کند اتفاقی که برای «دیرین دیرین» افتاد، برای این ۲۰ ایده هم رقم بزند و ما را در خرداد ماه غافلگیر کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در سخنانی گفت: «وزیر ارتباطات این برنامه را از سر دلسوزی راه انداخته، آن را مدیریت کرده و به یکی از نقاط خالی در سیستم حکومتی کشور پرداخته است. با توسعه‌ی فضای مجازی، شکل گرفتن اقتصاد و تحول دیجیتال و کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و تنوع فناوری‌های هم‌گرا، لازم است که بسیاری از ساختارهای قوانین و مقررات مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.»  

  • معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز

در بخش اهدای جوایز آیین انتخاب، ابتدا مدیران مسئول اپلیکیشن‌های تاچستان، نبات، مداد و آیوتون روی صحنه رفتند و جوایز خود را دریافت کردند.

 در ادامه نوبت به صاحبان  ایده‌های برگزیده شد که بر اساس حروف الفبا(اسم طرح) دعوت شدند و لوح‌های تقدیر به آنان اهدا شد. ایده‌های برگزیده عبارتند از:

- آقای ٱه (سیدمحمدصادق لواسانی)

- ایربراش (محسن شیری)

- بازنوازی و تصویرگری آهنگ های کلاسیک جهان (پوریا عبدالهی‌چهاردانگه)

- بوگولو (اسدالله دیانتی)

- به همین سادگی (میثم زیدی)

-  پیت و بمبو (ایمان محمدامینی)

- تنها ماموت دنیا (نیما میربابایی)

- جنگل آبی (مهدی خرمیان)

- چل دیو (وریا نیک‌منش)

-  خبیث‌های قطب شمال (پریسا شمس)

- خوره‌ها (وحید گلستان)

- دارالوحوش (مهدی شاه‌پیری)

- دفتر سیاستگذاری امور داخلی (پوپک کفیلی)

- دوقلوهای خل وچل / مامان طوطی و بچه طوطی (سیدنوید سیدعلی‌اکبر) دو اثر

- سال صفر (کورش مشهدی)

-  سبزیجات خنگول (رضا احمدیاری)

- غاز کارآگاه (سعید ترخانی)

- گوشت و پیاز و دمبه / شکم‌کله و کله‌شکم (اعظم مهدوی) دو اثر

کد خبر 433922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha