همشهری آنلاین: متخصصان جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روشی نوین برای درمان تومورهای مغزی بدخیم، برای نخستین بار در جهان ابداع کردند.

جراحي

به گزارش  مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی جراح مغز و اعصاب و مجری طرح درمان تومورهای لاعلاج مغزی در توضیح این روش گفت: این روش نوین ابداعی است که در کشور ما برای اولین بار انجام شده است و از حدود پنج سال پیش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت طرح تحقیقاتی آغاز شد و در حال حاضر اعلام می‌کنیم این روش درمانی خدمتی ویژه را در کنار سایر روش‌های درمانی متعارف در درمان تومورهای مغزی بدخیم به ویژه گلوبلاستوما به جامعه عرضه خواهد کرد.

وی با اشاره به طول عمر پایین بیماران مبتلا به تومورهای مغزی، حتی بعد از اعمال جراحی، رادیوتراپی و یا شیمی درمانی اظهار امیدواری کرد این روش ابداعی که برای نخستین بار در درمان این تومورها معرفی شده، علاوه بر افزایش طول عمر بیماران به ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان نیز کمک کند.

  • در روش ابداعی با استفاده از ترکیب ویروسی سلول‌های سرطانی از بین برده می‌شوند

به گفته این استاد دانشگاه در این روش ابداعی با استفاده از ترکیب ویروس‌هایی که خاصیت کشندگی دارند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی بهره برده شده است. در این روش سلول‌ها و تومورهای مغزی با این ویروس‌های کشنده نشان دار می‌شوند و دارو می‌تواند به عنوان یک ماده سمی مؤثر کشنده بر روی سلول‌های سرطانی عمل کند.

زالی ادامه داد: تلاش بر این است در این روش دارویی را به بیمار تجویز کنیم که با نشان دار کردن سلول‌های مغزی و سرطانی این ویروس‌ها به داخل سلول راه پیدا کنند و با نشان دار شدن این سلول‌ها موجب کشته شدن سلول‌های تومورال شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بعد از این درمان و از بین رفتن سلول‌های سرطانی؛ مواد سمی برای ثبوت و اثر بخشی این داروها به سلول‌های مجاور راه پیدا خواهند کرد تا سمیت و کشندگی ویروس‌ها از بین برود.

وی گفت: در این روش برای ایجاد ثبوت بیشتر در اثر بخشی داروهای سمی و کشندگی ویروس‌های و سلول‌های مجاور، لازم است زمان بقای این ترکیب را افزایش دهیم؛ بنابراین با استفاده از روش ابداعی استفاده از سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان گرفته شده است موجبات حضور این سلول‌ها را فراهم آورده ایم.

زالی افزود: برای بیماری که در تشخیص آسیب شناسی دارای تومور بدخیم تشخیص داده شده است و درمان‌های متعارف رادیوتراپی و شیمی درمانی را دریافت می‌کند در مرحله بعدی در محلی که ضایعه وجود دارد با محاسبات ریاضی و اقدام استروتاکسی در بستر تومور مخلوط سلولی را خواهیم کاشت و در واقع این بستر به عنوان عاملی کمکی و کشنده نوین برای تخریب و از بین بردن سلول‌های سرطانی عمل می‌کند.

  • این روش پیشرفته درمانی روشی بی‌خطر و ایمن است

دکتر سعید اورعی یزدانی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان شهدای تجریش نیز در خصوص ابداع این روش پیشرفته درمانی اظهار داشت: در این طرح از سلول‌های مزانشیم اتولوگ به عنوان حامل ژن‌های کشنده سلول‌های سرطانی در درمان تومورهای مغزی بدخیم نوع ۴ موسوم به گلیوبلاستوم مولتیفرم استفاده می‌شود.

جراح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این تکنولوژی بسیار پیشرفته در داخل کشور پیاده سازی شد و با اضافه کردن سلول‌های بنیادی مزانشیمال یک نوآوری جدید نیز به آن افزوده شد. با توجه به نتایج امیدوارکننده اولیه انتظار داریم در آینده نزدیک به عنوان یک درمان تکمیلی در کنار درمان‌های قبلی بیماران نقش مؤثری داشته باشد.

وی با اشاره به این که روش درمانی مذکور مراحل حیوانی را گذرانده است گفت: این روش درمانی که از سال ۹۴ به صورت محدود برای درمان تعدادی از بیماران انجام شده، نتایج اولیه امیدوار کننده‌ای داشته است و استفاده از این روش هیچ اثر سویی در بیماران نداشته است.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اندیکاسیون های این روش درمانی گفت: بیمارانی که به تازگی تومور آنها تشخیص داده شده و حال عمومی خوبی دارند می‌توانند از این روش بهره مند شوند.

  • این روش جایگزین روش‌های مرسوم نظیر رادیوتراپی و شیمی‌درمانی نیست

یزدانی بابیان این مطلب که این روش جایگزین روش‌های مرسوم نظیر رادیوتراپی و شیمی‌درمانی نیست، افزود: این درمان در کنار درمان‌های قبلی باید انجام شود. بیماران در مرحله ابتدایی تحت نظر متخصص انکولوژی باید درمان‌های تکمیلی نظیر رادیوتراپی و شیمی‌درمانی را دریافت کرده و پس از آن طبق صلاحدید پزشک معالج از این روش در درمان آن‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات در سراسر کشور که این تومورها را به روش باز یا بیوپسی استروتاکتیک تحت عمل جراحی قرار می‌دهند پس از اطمینان از نوع تومور در صورت صلاحدید می‌توانند بیمار را برای ادامه درمان به این روش به این مرکز ارجاع دهند.

جراح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به میزان اثربخشی این روش درمانی اظهار داشت: نتایج به‌کارگیری این روش درمانی بر روی تعداد محدودی از بیماران بسیار امیدوارکننده بوده است و با اطمینان می‌توان گفت روشی بی‌خطر و ایمن است.

کد خبر 433754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha