همشهری آنلاین: نسل یکی از نادرترین گونه‌های اورانگوتان در جهان به دلیل شکست خوردن اندونزی از چین در یک دعوای حقوقی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

اورانگوتان اندونزيايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسوشیتدپرس، دوستداران محیط زیست در اندونزی که امیدوار بودند در دعوا با شرکت چینی مسئول پروژه سازنده سد یک نیروگاه پیروز از دادگاه بیرون بیایند، حالا باید فقط دست به دعا بردارند. بر اساس حکم دادگاه دادگاه ایالتی مدان در سوماترای شمالی، طرف چینی می‌تواند با ساختن پروژه نیروگاه برق‌آبی ۵۱۰ مگاواتی ادامه دهد.

سد مربوط به این پروژه در حالی آبگیری می‌شود که منتقدان معتقدند محل زندگی اورانگوتان‌ها به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نیروگاه بزرگ پیامدها زیان‌بار زیست‌محیطی دارد. تنها ۸۰۰ اورانگوتان از نوع نادر و در معرض خطر در این منطقه زندگی می‌کنند و با زیر آب رفتن این محدوده گسترده، عملا امکان ادامه حیات از جانوران ساکن در آنجا از بین می‌رود. اورانگوتان‌ها فقط در جنگل باتانگ تورو سکونت دارند؛ منطقه‌ای که در آینده نزدیک زیر آب سد می‌رود.

این اورانگوتان‌ها که پیش‌تر تصور می‌شد سوماترایی هستند، در معرض خطر شدید انقراض قرار دارند و نسل آنها بدون محافظت ویژه به سرعت از بین می‌رود. معترضان اندونزیایی قصد دارند به رای دادگاه اعتراض کنند و معتقدند کمیته متشکل از سه قاضی بدون توجه به ابعاد خطرناک زیست‌محیطی رای به ادامه پروژه داده است.

گروه‌های دوستدار حیات وحش و محیط زیست در هفته منتهی به صدور رای دادگاه تجمع‌های اعتراض‌آمیز برگزار کردند و حتی مقابل کنسولگری چین در سوماترای شمالی گرد هم آمدند. دولت اندونزی درباره این پرونده و پیامدهای زیست‌محیطی اظهار نظر و مداخله نکرده است.

کد خبر 433711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha