همشهری آنلاین: بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: تعداد دانشگاه‌های آمریکا رو به کاهش است و علت اصلی بسته شدن دانشگاه‌ها مشکلات مالی است.

دانشگاه - آمريكا

به گزارش فارس، جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های آمریکا رو به کاهش است و هر سال تعدادی از موسسات آموزش عالی این کشور یا با یکدیگر ادغام یا به کلی به فعالیت‌های خود پایان می‌دهند، گفت: بر اساس آمارهای رسمی در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ در آمریکا تعداد ۴۲۹۸ دانشگاه فعالیت‌های علمی و پژوهشی داشت.

به گفته وی، آموزش در آمریکا مانند هر فعالیت دیگر مراحلی مانند شروع، رشد، پایان، تغییر و ترکیب را در پی دارد و در طول زمان این مراحل را پشت سر می‌گذارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: طبق آمار وزارت آموزش آمریکا بیش از ۴ هزار کالج و دانشگاه در آمریکا وجود دارد. یو اس نیوز از این تعداد تنها ۱۴۰۰ مورد را رتبه‌بندی می‌کند. برای ورود به رتبه‌بندی بهترین کالج‌ها، این کالج از نظر منطقه‌ای باید به رسمیت شناخته شده و دوره‌ها و برنامه‌های چهار ساله کارشناسی ارائه دهد. کالج‌هایی که تنها دوره‌های کاردانی ارائه می‌دهند یا کالج‌هایی که کمتر از ۲۰۰ دانشجو داشته باشند، رتبه‌بندی نمی‌شوند.

وی گفت: از کل ۴ هزار و ۲۹۸ موسسه آموزش عالی تعداد یک هزار و ۶۲۶ دانشگاه دولتی، یک هزار و ۶۸۷ دانشگاه خصوصی غیرانتفاعی و ۹۸۵ دانشگاه انتفاعی است. این موسسات به کالج‌های چهار ساله، دانشگاه‌ها و مدارس دو ساله که community college نام دارند تقسیم می‌شوند.  در مجموع، تعداد کالج‌ها به ویژه کالج‌های انتفاعی رو به کاهش است. علت اصلی بسته شدن این موسسات مسائل مالی است. بسیاری از موسسات آموزش عالی انتفاعی به دلیل کم شدن ثبت‌نام‌های دانشجویی به فعالیت‌های خود پایان می‌دهند.

مهراد با بیان اینکه به موازات تعطیلی تعداد زیادی از موسسات آموزشی انتفاعی در سال‌های اخیر کالج‌های کوچک علوم انسانی نیز یکی پس از دیگری بسته می‌شوند، گفت: در بین کالج‌های خصوصی کالج‌هایی که در معرض تعطیلی قرار دارند ۸۰۰ کالج خصوصی وجود دارد که تعداد ثبت‌نام‌های آن‌ها به کمتر از یک هزار دانشجو می‌رسد. کالج‌های کوچک و کالج‌هایی که فعالیت آن‌ها عمدتا به درآمدهای دانشجویی بستگی دارد موسساتی آسیب‌پذیر هستند.

وی گفت: از عوامل دیگری که در بسته شدن موسسات آموزش عالی آمریکا دخالت دارد، می‌توان به ترکیبی از اندازه، موقعیت بازار، شناخت و تشخیص بازار و برندی که می‌تواند به ادامه حیات علمی کالج‌ها کمک کرده یا به تعطیلی آن‌ها منجر شود، اشاره کرد. مساله جمعیت نیز در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند. کاهش زاد و ولد در آمریکا به این معنی است که کالج‌ها حتی برای جذب تعداد کمی از دانشجویان کارشناسی باید رقابت کنند.

کد خبر 433642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha