همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: تمام مراجع اداری، انتظامی و قضایی مسئول در انتخابات، موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز نامزدها هستند.

مجلس

به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی، در ماده ۲۷ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مقرر کردند: تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی منحصرا در چهارچوب احکام این قانون مجاز است و تمامی مراجع اداری، انتظامی و قضایی مسئول موظف به برخورد با تبلیغات غیر مجاز در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه هستند.

نمایندگان همچنین در ماده ۲۹ این طرح، نامزدها و ستادهای انتخاباتی نامزدها را موظف کردند یک نسخه از تمامی آثار تبلیغاتی خود را به صورت فیزیکی با الکترونیکی به همراه مدارک و گواهینامه‌های موضوع این ماده، قبل از انتشار به کمیسیون بررسی تبلیغات استان و هیأت اجرای حوزه انتخابیه ارسال کنند.

براساس این مصوبه، کمیسیون ذیربط و هیات اجرایی انتخابات مکلف هستند حداکثر ظرف مهلت ۲۴ ساعت نظر خود را اعلام کنند. در غیر این صورت انتشار آثار مزبور مجاز است. این امر نافی مسؤولیت نامزدها و ستادهای تبلیغاتی در انتشار آثار تبلیغاتی غیر مجاز نمی‌باشد.

نمایندگان مجلس، هیأت اجرایی انتخابات را نیز مکلف کردند یک نسخه از آثار تبلیغاتی نامزدها را نزد هیأت نظارت حوزه انتخابه ارسال نماید.

نمایندگان در تبصره ۱ این ماده مقرر کردند: کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی می تواند به منظور دریافت آثار تبلیغاتی نامزدها و همچنین ارسال آثار تبلیغاتی به هیأت‌های اجرایی و نظارت، سامانه تبلیغات انتخاباتی را راه اندازی نمایدو

نمایندگان در تبصره ۲ این ماده تصویب کردند: وزارت کشور موظف است اقدامات و هماهنگی‌های لازم را به منظور راه اندازی سامانه مزیور بنا به درخواست و مطابق نظر کمیسیون بررسی تبلیغات انجام دهد.

نمایندگان در ماده ۳۰ این طرح مقرر کردند: چاپخانه‌ها و سایر مراکز تکثیر منحصرا در صورت درخواست کیی و رسمی نامزد، زرد ستاد اسلی تبلیغات وی و با احزاب و گروههای سیاسی، مجاز به چاپ و آگهی تبلیغات انتخاباتی و با رعایت ضوابط میباشد در صورت تخلف از این حکم مرتکب مجرم شناخته شده و به مجازات درجه شن قانون مجازات اسلامی به اسثتنای حبس محکوم می‌شود.

در تبصره این ماده آمده است: نام و نشانی چاپخانه یا مرکز تکثیر و تاریخ چاپ باید در زیر آگهی درج شود. در صورت عدم درج ابن موارد، آگهی در حکم آگهی غیرمجاز است.

نمایندگان همچنین اصطلاحات و عباراتی را در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تصویب کردند.

نمایندگان تعریف تبلیغات را این گونه تصویب کردند: تبلیغات به مجموعه اقدامات نامزدهای انتخابات یا نمایندگان آنها و سایر افراد - اعم از گفتاری، نوشتاری و رفتاری - به منظور تأثیرگذاری بر رأی دهندگان گفته می‌شود که با هدف رساندن پیام، ایده و برنامه نامزدها با احزاب و گروههای سیاسی به مردم می‌باشد تا از این طریق آنها را به رأی دادن به نامزدهای مورد نظر یا جریان و گروه خاص ترغیب یا از رأی دادن به نامزدها و گروهها و جریانهای دیگر منصرف کنند.

نمایندگان در تعریف رسانه‌های همگانی نیز تصویب کردند: مقصود ابزارهای چاپی، الکترونیکی یا رقومی (دیجیتال) یا هر نوع شبکه رسانه ای است که به منظور انتشار عمومی محتوای نوشتاری، شنیداری، دیداری با تلفیقی از آنها به کار می‌رود.

با تصویب مجلس ستاد تبلیغات انتخابات، ستاد مرکزی است که فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان در آن ساماندهی و انجام می‌شود و عناوین مشابه نظیر، ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، و غیره ستاد تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

نمایندگان در تعریف فعالیت‌های انتخاباتی تصویب کردند هرگونه فعالیت قانونی اطلاق می‌شود که نامزدها، احزاب و گروه‌های سیاسی و طرفداران آنها در تبلیغات و یا امور مرتبط با انتخابات انجام می‌دهند.

نمایندگان در تعریف هزینه های انتخاباتی نیز تصویب کردند: هزینه‌هایی است که نامزدهای انتخابات و احزاب و گروههای سیاسی در انجام فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات، صرف می‌کنند.

مجلسی‌ها همچنین با تعریف تأمین مالی انتخابات مقرر کردند: منظور اقدامات و منابع لازم جهت تأمین هزینه‌های انتخاباتی است.

نمایندگان سامانه مالی انتخابات را هم این گونه تعریف کردند : پایگاهی است که وزارت کشور به صورت الکترونیکی ایجاد و نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه هستند.

کد خبر 433611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha