چهارمین برنامه‌ی مهرآیین کانون پرورش فکری، به نکوداشت هوشنگ مرادی‌کرمانی، نویسنده‌ی مطرح ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داشت.

نويسنده‌ای بي تكلف، با زبانی ساده وشيرين

عصر چهارشنبه ۸ اسفند، سودابه امینی، معصومه انصاریان، محمدهادی محمدی و خود مرادی کرمانی در جمع شماری از نویسندگان، هنرمندان و فعالان حوزهی کتاب کودک و نوجوان سخن گفتند.

به گزارش روابطعمومی کانون، سودابه امینی، مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری کانون در این مراسم گفت: «مرادیکرمانی نویسندهای تمام و کمال است که میتواند الگوی خوبی برای دیگر نویسندگان باشد. او بدون هیچ پیچیدگی و تکلفی مینویسد و خودش است.»

معصومه انصاریان، محقق و نویسنده، که به بررسی شخصیت زنان در آثار هوشنگ مرادیکرمانی پرداخته است، در سخنانی به ویژگیهای مثبت این نویسنده اشاره کرد: «کرمانی فقط نویسنده نیست، بلکه انسانی دردمند، فرهیخته و دارای سبک زندگی است. او با زبان ساده و شیرینِ کودکی و صداقتی که از جنس رفتار اجتماعی و منش اوست، با مخاطب ارتباط برقرار میکند و در شخصیت او نوعی یکپارچگی دیده میشود که سخت قابل احترام است.»

به گفتهی این پژوهشگر، «مرادیکرمانی نویسندهای واقعگراست. او برای خلق آثارش سختیهای زیادی کشیده است، اما نکتهی مهم این است که آنچه از ذهن او بر قلمش جاری میشود، اگرچه تلخ است، ولی شیرین و دوستداشتنی است و بهصورت خودجوش در قلم او ظاهر میشود. او قصهی پر از درد زندگی خود را مینویسد، اما آنگونه که خودش دوست دارد، این زندگی را برای بچهها ترسیم میکند. تلخیای که با شیرینی ساخته شده است.»

محمدهادی محمدی، نویسنده، پژوهشگر و عضو مؤسسهی پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در این مراسم گفت: «از نظر ما هوشنگ مرادیکرمانی، در ادبیات کودک و نوجوان ایران، در بالاترین سطح قرار دارد. گاهی نویسندهای خیلی در جامعهی خود کار میکند و توفیق پیدا میکند، اما کتابهایش فراتر از مرزها نمیرود. آثار کرمانی این ویژگی را داشت که توانست بهصورت طبیعی ترجمه شود و مورد اقبال عمومی قرار گیرد.»

بنا به این گزارش، مرادیکرمانی نیز در این مراسم، بر لزوم توجه آموزش و پرورش به بحث لذت بردن از ادبیات تأکید کرد و گفت: «نمیخواهم قهرمانبازی درآورم، ولی متأسفانه همیشه بچههای ما به ابزاری در اختیار حکومتها تبدیل شدهاند و تصور میشود که کودک باید زیر بار حکومتها شکل گیرد که این، اشتباه است.»

او گفت: «زمانی میگفتند مجید دروغ میگوید، بیادب است و با دخترهای همسایه سر و سری دارد و با همین توجیه جلوی این کتاب را میگرفتند. تا اینکه قصههای مجید مورد توجه افرادی چون مهندس علاقهمندان قرار گرفت و گفت مجید چیزی را میگوید که ما به آن نیاز داریم. مجید از امید و شادی حرف میزند. مجید میگوید که بچههای ایرانی باید با شادمانی بزرگ شوند و اینطور بود که مقاومتها شکست.»

مرادیکرمانی همچنین گفت: «دنیای امروز، دنیای مجازی است. دنیای کودکان ما عوض شده است. آموزش و پرورش باید بیشتر به ادبیات کودک و نوجوان توجه کند و بچههای ما را برای زیستن در آینده با شادمانی و سربلندی پرورش دهد تا آنان بتوانند در این دنیا واقعاً اهل زندگی باشند.»

این مراسم با اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدیه به هوشنگ مرادیکرمانی به پایان رسید.

کد خبر 433552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha