همشهری آنلاین: انگلیس هشتاد درصد از خودروهای سبک تولیدی خود را به بازار اتحادیه اروپا صادر می‌کند و برای تولید این خودروها نزدیک به ۶۰ درصد ارزش آن از اتحادیه اروپا وارد می‌شود.

برگزيت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ ­در حالی که سه هفته دیگر به تاریخ مقرر برای خروج قطعی انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) باقی مانده است، صاحبان و مسئولان صنعت خودروسازی تلاش می کنند با استفاده از نمایشگاه خودروسازی ژنو که از روز سه شنبه برگزار خواهد شد درباره پیامدهای برگزیت سخت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون انعقاد توافق نامه) هشدار دهند چرا که به عقیده آنها برگزیت سخت می تواند یک سناریو فاجعه بار واقعی برای صنعت خودروسازی باشد.

توماسو پاردی، مدیر گروه مطالعاتی و تحقیقاتی گرپیسا که در خصوص صنعت خودروسازی و حقوق بگیران این بخش فعالیت می کند و مقر آن در پاریس است، می گوید بازار خودرو انگلیس کاملا در بازار خودروسازی اروپا ادغام شده است. انگلیس هشتاد درصد از خودروهای سبک تولیدی خود را به بازار اتحادیه اروپا صادر می کند و برای تولید این خودروها نزدیک به شصت درصد ارزش آن از اتحادیه اروپا وارد می شود.

این کارشناس افزود در صورتی که برگزیت سخت اتفاق بیفتد، ده تا چهارده درصد تعرفه گمرکی بر ورود و خروج قطعات و تجهیزات خودرو در انگلیس اعمال می شود و شرایط به گونه ای خواهد شد که دیگر تولید خودرو در انگلیس به منظور صادرات آن به اتحادیه اروپا سودآور نخواهد بود.

شرکت خودروسازی ژاپنی هندا همین اواخر اعلام کرد کارخانه خود را در منطقه سوئیندون بسته است این در حالی که شرکت جگوار لندروور تصمیم گرفته است چهار هزار و پانصد شغل خود در انگلیس را که معادل ده درصد از نیروهای این شرکت است، حذف کند.

پاردی می گوید گر چه این شرکت ها علت تصمیمات خود را نگرانی از برگزیت نمی دانند اما بدون تردید پیامدهای برگزیت بدون توافق آنها را به اتخاذ این تصمیمات واداشته است.

پاردی ادامه داد برگزیت بدون توافق می تواند عواقب منفی زیادی برای شرکتهای خودروسازی نیسان، فورد یا اوپل داشته باشد. همه این شرکتها یک طرح ب برای انتقال چرخه تولید خود به دیگر نقاط اروپا تهیه کرده اند. همه خود را برای مقابله با پیامدهای برگزیت سخت احتمالی آماده کرده اند هر چند هیچیک از آنها به چنین چیزی اذعان نمی کند. کارخانه های سازندگان و قطعه سازان انگلیسی خالی تر از هر زمانی شده است.

فردیناند دودنهوفر مدیر مرکز تحقیقات صنعت خودروسازی "کار" Car که مقر آن در آلمان است، می گوید:" بیم آن می رود که ترزا می نخست وزیر محافظه کار انگلیس با مسیری که در پیش گرفته است گور صنعت خودروسازی کشورش را بکند ".

کارلوس تاوارس، رئیس گروه خودروسازی فرانسوی پژو و رئیس اتحادیه خودرو سازان اروپایی نیز هشدار داد پیش بینی می شود در صورتی که برگزیت سخت اتفاق بیفتد ارزش لیره استرلینگ به شدت سقوط خواهد کرد و به احتمال زیاد بسیاری از سازندگان خودرو مجبور خواهند شد قیمت های خود را به منظور مقابله با پیامدهای برگزیت افزایش دهند اما این واکنش به نوبه خود می تواند بازار انگلیس را دچار فروپاشی کند.

سقوط بازار خودرو در انگلیس می تواند به شدت تولید کنندگان خودرو در اروپا را متضرر سازد. شرکت های آلمانی که انگلیس یکی از بزرگ ترین بازارهای تولیدات آنها است، بیشترین لطمه را از این اتفاق خواهند دید اما شرکت های فرانسوی نیز از پیامدهای این رویداد در امان نخواهند ماند.

نتایج مطالعات موسسه تحقیقاتی IWH حاکی از آن است که اگر برگزیت سخت اتفاق بیفتد، فقط در آلمان نزدیک به پانزده هزار شغل در صنعت خودروسازی به خطر خواهد افتاد.

تییری بولوره مدیر کل شرکت رنو فوریه گذشته با ارائه نتایج بررسی های کارشناسان این شرکت اعلام کرد آثار و پیامدهای منفی بزرگ برگزیت مستقیم نخواهند بود و بسیاری از آنها به صورت غیرمستقیم و با گذشت زمان ملموس خواهند شد. وی افزود نتایج به دست آمده از شبیه سازی های صورت گرفته در خصوص برگزیت سخت حاکی از آن است که پیامدهای برگزیت بدون توافق کل اقتصاد انگلیس را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما اقتصاد اروپا نیز از عواقب آن مصون نخواهد ماند.

کاهش رشد صنعت خودروسازی کاهش فروش محصولات این بخش را در پی خواهد داشت بنابراین بازار خودروسازی اروپا باید منتظر یک تحول شدید و یک نقطه عطف ناگهانی و تند باشد، تحولی که می تواند در اوضاع اقتصادی نابسامان امروز جهان، لطمات سنگینی به صنعت خودروسازی اروپا وارد کند.

کد خبر 433501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha