یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز یکشنبه راهی منطقه خلیج فارس می شود.

لاوروف
لاوروف در سفر خود به منطقه غرب آسیا با مقامات عربستان سعودی، کویت، امارات و قطر درباره مسائلی همچون اوضاع ادلب، تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب گفتگو می کند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو می کوشد متحدان عرب خود را از اوضاع ادلب و تلاش های جاری براساس توافقات آستانه برای سرکوب گروه های تروریستی باقیمانده، تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و بهبود روابط نظام دمشق با کشورهای عربی دیگر آگاه کند.

لاوروف فوریه گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود : ما با ترکیه یادداشت تفاهمی درباره ادلب امضاء کردیم که طبق این یادداشت تفاهم، ترکیه باید نیروهای مخالف تحت حمایت آنکارا را از جبهه النصره جدا کند.

لاوروف گفت : جبهه النصره بیش از ۹۰% ادلب را تصرف کرده است و روسیه، ایران و ترکیه عملاً در منطقه حضور دارند و توافقاتی برای حل بحران ادلب از طریق درپیش گرفتن برنامه ای مرحله ای براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر حاصل شده است.

لاوروف بر لزوم اجرای توافقات آستانه تأکید کرد و گفت : شریک کردن بازیگران غیرقانونی جدید در طرح جدید واشنگتن برای حل بحران سوریه بی فایده است.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد : سران سه کشور اصلی مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) در نشست اخیر خود در سوچی به بررسی مساله امنیت مرزهای سوریه و ترکیه و شرق رود فرات پرداختند و توافق کردند که تلاش ها باید همسو با توافقنامه سال ۱۹۹۸ سوریه و ترکیه (توافقنامۀ آدانا) باشد.

لاوروف گفت : این توافقنامه (توافقنامۀ آدانا) اصول و مبانی همکاری ترکیه و سوریه را برای تضمین امنیت مرزهای مشترک خصوصاً مقابلۀ مشترک با خطرات تروریستی تبیین و تعیین کرده است.

کد خبر 433471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha