یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اف/ای ۱۸ هورنت (زنبور سرخ) جت جنگنده چندمنظوره دوموتوره تک‌سرنشین زیرصوت ساخت شرکت آمریکایی مک‌دانل‌داگلاس است.

این هواپیما هم توانایی نبرد هوایی  و هم حمله به اهداف سطحی دارد و سرعت آن می‌تواند به حداکثر ۱.۸ ماخ (سرعت صوت) برسد. اف/ای ۱۸ توانایی حمل گستره وسیعی از بمب‌ها و موشک‌ها از جمله موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین را دارد.

این هواپیما با دو موتور توربوفن F404 جنرال الکتریک به حرکت در می‌آید و خصوصیات آیرودینامیکی عالی دارد. اف/ای ۱۸ با وجود توانایی عملیات چندگانه و کارآمدی ارزشمندش، اما در مقایسه با هواپیماهای قبلی هم‌دوره قبلی‌اش مانند اف - ۱۴ تامکت از لحاظ برد و توانایی حمل سلاح مورد انتقاد قرار گرفته است.

اولین پرواز آزمایشی اف/ای-۱۸ در سال ۱۹۷۸ انجام شد و از سال ۱۹۸۳ وارد فعالیت رسمی در نیروی دریایی آمریکا شد. در مجموع ۱۴۸۰ فروند از این هواپیما در سه مدل ساخته شده و به کشورهای کانادا، استرالیا، کویت، فنلاند، اسپانیا و سوئیس هم صادر شده‌است. 

ماموریت‌های اولیه این هواپیما اسکورت جنگنده، دفاع هوایی ناوگان، مهار دفاع هوایی دشمن، بازداری هوایی، حمایت نزدیک هوایی و ردگیری هوایی هستند. اف/ای ۱۸ برای نخستین بار در بمباران لیبی بوسیله آمریکا در ۱۹۸۶ به کار گرفته شدند و  در عملیات در جنگ خلیج فارس ۱۹۹۱ و جنگ عراق ۲۰۰۳ هم شرکت داشتند.

در این فیلم قابلیت‌های عالی مانور اف/ای ۱۸ را در نمایشگاه هوایی برایتلین سیون ۲۰۱۷ در سوئیس می‌بینید.

کد خبر 433413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha