همشهری آنلاین: اعضای اتحادیه اروپا با طرح گنجاندن نام عربستان سعودی و چهار قلمروی غیرضمیمه ایالات متحده آمریکا در فهرست حامیان مالی تروریسم و عاملان پولشویی مخالف کردند.

ملك سلمان و موگريني

به گزارش یورونیوز، در جریان نشست روز جمعه اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل نسبت به صدور اطلاعیه‌ای در خصوص این طرح توافق شد. اطلاعیه‌ای که تاکید می‌کند، طرح ارائه شده برای افزودن نام‌های تازه به فهرست ناقضان قوانین مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم فاقد شفافیت لازم و اطلاعات قابل اتکاء بوده است.

پیشتر وزارت خزانه داری آمریکا نیز در واکنش به طرح یادشده، آن را ناقص و بی‌ربط خوانده بود. ملک سلمان، پادشاه عربستان نیز با ارسال نامه‌ای به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنها خواسته بود تا عربستان را در فهرست سیاه خود وارد نکنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این نامه آمده است: «قرار دادن عربستان سعودی در چنین فهرستی از سویی به شهرت این کشور لطمه می‌زند و از سوی دیگر مشکلاتی برای تجارت و گردش سرمایه بین این عربستان و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.»

عربستان سعودی یکی از بزرگترین واردکنندگان سلاح و مهمات تولیدی اتحادیه اروپا است.

یورونیوز در گزارش دیگری اعلام کرد : به نظر می‌رسد اقدامات برخی از دیپلمات‌های کشورهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تصویب چنین فهرستی به دنبال چانه‌زنی مقام‌های سعودی در اولین نشست سران دو اتحادیه عرب و اروپا در شرم‌الشیخ و نامه ملک سلمان، پادشاه عربستان به سران تمام کشورهای اتحادیه اروپا، صورت می‌گیرد.

فهرست سیاه پول‌شویی اتحادیه اروپا علاوه بر عربستان سعودی شامل چهار قلمروی غیرضمیمه ایالات متحده آمریکا از جمله پورتوریکو است. هیچ‌کدام از این کشورها در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار ندارند.

انتشار فهرست سیاه پول‌شویی توسط اتحادیه اروپا به منظور شفاف‌سازی ساز و کارهای مالی و تببین دستورالعمل برای بانک‌های اروپایی است.

کد خبر 433277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha