همشهری آنلاین: یک کارشناس صنعت خودرو، عامل افزایش قیمت خودرو را در نگاه اول افزایش ناگهانی قیمت ارز و بی‌ثباتی آن دانسته و معتقد است که محدودیت‌هایی که باعث افزایش نرخ ارز شد، قیمت خودرو را نیز افزایش داد.

ارز

شهرام آزادی - عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عواملی که موجب افزایش قیمت خودرو شده اظهار کرد: چند عامل اصلی در افزایش قیمت خودرو نقش داشته‌اند که شروع آن با افزایش نرخ ارز آغاز شد که جزو مهمترین عامل‌ها به حساب می‌آید.

وی افزود: به نظر می‌رسد سیاست‌های نادرست بانک مرکزی در اوایل امسال در تعیین نرخ ارز و محدودیت‌هایی که ایجاد شد، موجب افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو شد. علاوه بر این باید در نظر بگیریم خودروهایی که مدعی هستیم با برند داخلی تولید می‌شوند نیز به نوعی وابستگی ارزی داشته که میزان این وابستگی کم هم نیست. این وابستگی از بابت مواد اولیه و قطعاتی است که باید از خارج تأمین شوند؛ بنابراین افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت خودرو نیز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو عامل دیگر افزایش قیمت خودرو را کاهش میزان تولیدات بیان کرده و گفت: مشکلات خودروسازان از بابت تأمین قطعات در شرایط تحریم‌ها و همچنین کمبود نقدینگی ناشی از زیان خودروسازان طی سال‌های اخیر نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

آزادی با تاکید بر اینکه انباشته شدن بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان مزید بر علت شده، تصریح کرد: این موضوع باعث شده عرضه کم صورت گیرد و در قبال آن تقاضایی که حتی به صورت کاذب ایجاد شد نیز تأثیرگذار بود که علت آن کاهش ارزش پول بوده و مردم حس کردند که قیمت‌ها رو به افزایش است و تمایل به خرید به عنوان سرمایه‌گذاری بیشتر شد که خود از عوامل افزایش قیمت خودرو بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: علاوه بر افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و عدم تناسب عرضه و تقاضا به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان؛ می‌توان به نقش دلال‌ها و واسطه‌ها که سوءاستفاده‌گران این وضعیت بوده‌اند به عنوان عامل چهارم افزایش قیمت خودرو اشاره کرد.

کد خبر 433180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha