همشهری آنلاین: وزیر دفاع روسیه با ابراز نگرانی از افزایش توانمندی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نزدیکی مرزهای این کشور اظهار داشت: ما مجبور به دادن پاسخ مناسب هستیم بنابراین توانمندی نظامی خود را در مرزهای غربی تقویت می‌کنیم.

جلسه نظاميان روسيه

به گزارش ایرنا از وزارت دفاع روسیه، «سرگئی شایگو» در جمع مقام های ارشد وزارت دفاع روسیه در تشریح اوضاع بین المللی این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: توانمندی، ابعاد و تعداد رزمایش های ناتو دو برابر شده است و غالبا در این برنامه ها کشورهای اوکراین و گرجستان که عضو این پیمان نظامی نیستند نیز شرکت دارند.

شایگو ادامه داد: ما مجبور به دادن پاسخ مناسب هستیم بنابراین برنامه های راهبردی را با اقدامات برنامه ریزی شده برای افزایش توانمندی نظامی واحدهای ارتش خود ادغام خواهیم کرد.

وزیر دفاع روسیه با اشاره به آمار و ارقام نظامی خاطرنشان کرد: سهم نمونه های مدرن و پیشرفته جنگ افزارها و ادوات جنگی در حوزه فدرال غرب روسیه به ۵۴ درصد رسیده و این رقم در حوزه نظامی جنوب، ۶۰ درصد و در حوزه نظامی شرق روسیه به ۵۱ درصد رسیده است.

شایگو در ادامه سخنان خود به برنامه تقویت لشکرها و سایر واحدهای نظامی در چند منطقه روسیه و نیز تحویل یک هزار و ۲۷۲ قبضه تسلیحات سنگین درچارچوب برنامه تجهیز نیروهای مسلح به ارتش روسیه اشاره کرد.

وی همچنین از تدارک رزمایش نظامی مشترک روسیه با بلاروس به نام «شیت سایوزا-۲۰۱۹» (سپر اتحاد-۲۰۱۹) و رزمایش نیروهای پیمان امنیت جمعی به نام «وزایمادیستوی - ۲۰۱۹» (همکاری-۲۰۱۹) خبر داد.

شایگو گفت: اوضاع بین المللی در شرایط کنونی به گونه ای است که رقابت ها میان مراکز قدرت جهانی تشدید و عوامل غیرمشخص بودن و بی ثبات کننده اوضاع و خشونت در مناطق مختلف جهان رو به افزایش است.

وزیر دفاع روسیه خاطر نشان کرد: آمریکا هم برای حفظ موقعیت ابرقدرتی خود تلاش و برای این منظور از قوانین بین المللی سوء استفاده می کند.

شایگو گفت: آمریکا سعی دارد نظام کنترل تسلیحات متعارف در اروپا را به نفع خود تغییر دهد و استفاده روسیه از حقوق خود در چارچوب قرارداد آسمان باز را دشوار کند.

گفتنی است پیمان ناتو که از سال ۲۰۱۴ فعالیت شورای همکاری با روسیه را تقریبا متوقف کرده است، با وجود هشدارهای مکرر مسکو حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود به شرق (در کنار مرزهای روسیه) عقب نشینی کند.

مسکو از سال ۲۰۱۴ تاکنون شاهد تداوم استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در لهستان و رومانی در شرق اروپا و همچنین حضور موقت یا دائمی نظامیان ناتو در کشورهای بالتیکی استونی، لیتوانی، لتونی، مولداوی و گرجستان پنج جمهوری سابق شوروی است.

کد خبر 433139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha