چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: الخاندرو گونزالس ایناریتو نخستین فیلمساز مکزیکی است که در تاریخ ۷۲ ساله جشنواره کن به ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی برگزیده می‌شود.

الخاندرو گونزالس ايناريتو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن ۱۴ تا ۲۵ ماه می ۲۰۱۹ در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می‌شود و کارگردان برنده اسکار رئیس هیات داوران آن است. ایناریتو نخستین بار سال ۲۰۰۰ با فیلم اول خود «زندگی سگی» به کن آمد و در ۲۰۱۷ هم «گوشت و شن» را در بخش رسمی این جشنواره داشت که نخستین پروژه سینمایی با فناوری واقعیت مجازی در تاریخ ۷۰ ساله کن بود.

فیلمساز ۵۵ ساله مکزیکی در بیانیه‌ای ضمن ابراز خوشحالی از حضور در راس هیات داوران، جشنواره کن را به قلب سینمای جهان تشبیه کرد. پیر لسکور، رئیس و تیه‌ری فرمو، مدیر هنری کن هم از این گفتند که ایناریتو در «اتفاقی بسیار نادر» با پیشنهاد آنها برای ریاست بر بخش مسابقه رسمی کن موافقت کرده است. آنها این کارگردان تحسین‌شده را «هنرمند زمانه خود» و «فیلمسازی جسور و سرشار از شگفتی» لقب دادند.

«زندگی سگی» در بخش هفته منتقدان کن به نمایش درآمد و پس از بردن جایزه بزرگ این بخش، نامزد اسکار هم بود. ایناریتو در ۲۰۰۶ با «بابل» جایزه بهترین کارگردان کن را برد و نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد. او در ۲۰۱۰ به «بیوتیفول» به کن بازگشت؛ فیلمی که خاویر باردم برای بازی در آن جایزه بهترین بازیگر را گرفت و به میان نامزدهای اسکار راه یافت.

«بردمن» و «از گور بازگشته» در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نامزد چند جایزه اسکار شدند و دو اسکار بهترین کارگردانی را برای ایناریتو به ارمغان آوردند. او در ۲۰۱۷ هم با «گوشت و شن» یک اسکار ویژه گرفت که نخستین جایزه ویژه آکادمی در ۲۰ سال گذشته بود.

کد خبر 433078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha