همشهری‌آنلاین: شهردار تهران بر لزوم همکاری سازمان آتش‌نشانی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

حناچي

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در چهارمین همایش ملی و اولین نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، از سازمان آتش‌نشانی خواست با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با مشکلات همکاری کنند و عنوان کرد: به خصوص در شرایط فعلی که در تحریم هستیم استفاده از نظرات دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند راه‌های بدیع و جدیدی را برای حل مشکلات ایجاد کند. 

شهردار تهران اشاره به اهمیت مبحث ایمنی گفت: در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ در شهر کوبه ژاپن در ساعت ۵ صبح زلزله‌ای بالای ۷ ریشتر حدود ۲۰ ثانیه شهر را لرزاند و ۶ هزار نفر کشته برجای گذاشت؛ همین اتفاق موجب شد تا شهردار این شهر خودکشی کند.

او افزود: این زلزله تمام کاستی‌های یک شهر غیرتاب‌آور و ضرورت رعایت استانداردهای ایمنی در ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری را نشان داد و در این زمینه مفاهیمی جدید ارائه کرد. 

حناچی با بیان این‌که ژاپنی ها تجربه‌های خود در این زلزله را در جلساتی که با شهرداری تهران داشتند، انتقال دادند؛ تصریح کرد: کوبه مانند بم شهری بود که در نقشه های خطرپذیری زلزله جز شهرهای کم خطر محسوب می‌شد و رعایت ایمنی در آن پایین بود. مورد دیگر مربوط به تاب آوری پایین ساختمان های قدیمی بود و دیگر این که در زلزله کوبه تمامی مسیرهای دسترسی به شهر مثل پل ها و راه های اصلی قطع شد؛ به عبارتی این سازه‌ها از ایمنی لازم برخوردار نبود و همین مساله موجب کاهش امکان کمک‌رسانی به آسیب دیدگان شد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در کوبه به دلیل هوشمند نبودن شبکه گاز و برق آتش‌سوزی مهیبی بعد از زلزله اتفاق افتاد و بیشتر کشته شدگان به خاطر این مساله از بین رفتند. همچنین بر اثر زلزله خطوط لوله آب شکسته شد و بسیاری از ساختمان ها به خاطر نفوذ آب فروریختند. درواقع، هیچ کدام از شبکه های خدماتی، دارای سیستم هوشمند قطع در مواقع بحرانی نبودند.  

حناچی تصریح کرد: از دیگر تجربه‌های این زلزله این بود که آتش نشانی کوبه فاقد امکانات لازم برای کمک به ساختمان‌های بلند بود و عملا نتوانست کمک چندانی به ساکنان این ساختمان‌ها کند. دیگر این‌که سازمان های مقابله با بحران فاقد هماهنگی و همگرایی برای ایفای وظایف خود بودند.

او بگفت: باوجود همه این موارد ژاپن آن زلزله را پشت سر گذاشت. این کشور روی ۴ گسل بزرگ قرار دارد و ده درصد زلزله‌های دنیا در این منطقه اتفاق می افتد. در سال ۲۰۰۵ در ژاپن ۱۴۰ زلزله بالای ۵ ریشتر و ۳ زلزله بالای سه ریشتر اتفاق افتاد و آن‌ها از تجربه‌هایی مانند کوبه درس‌های زیادی گرفته‌اند. 

شهردار تهران ادامه داد: یکی از درس‌هایشان رسیدن به این ضرورت بود که باید هم نیروهای کمک‌کننده و هم مردم آموزش های لازم را در مقابله با بحران ببیند؛ چیزی که امروز در برنامه های سازمان آتش‌نشانی نیز دیده می‌شود.

حناچی یادآور شد: سازمان آتش‌نشانی سرمایه اجتماعی بالایی دارد و باید قدر آن را بداند، مردم هم از خدمات بی شائبه این سازمان استقبال می کنند، اما گاهی در برخی از سازمان‌ها با اقدامی که اتفاقا هدف ترویجی هم دارد سرمایه‌های اجتماعی آسیب های فراوان می بیند.

اوخطاب به آتش‌نشانان گفت: من از شما می‌خواهم که از تجربه دیگر کشورها در قالب برگزاری چنین همایش‌هایی استفاده کنید. این کار دو حسن دارد؛ یکی این که تجربه‌های گرانبهایی به دست می آورید و دیگر این که می‌توانید خود را با دیگران مقایسه کنید و خواهید دید که شاید از برخی کشورها پایین‌تر باشیم، اما نسبت به بسیاری از کشورها در شرایط بهتری قرار داریم و این برای شما اعتماد به نفس می‌آورد.

حناچی در پایان یاد و خاطره شهیدان آتش‌نشان را گرامی داشت.

پیش از سخنان شهردار تهران، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران طی سخنانی به ارائه گزارشی از این همایش پرداخت. 

او در سخنان خود بر ضرورت آموزش به نیروهای سازمان و مردم برای مقابله با بحران تاکید کرد.

مهدی داوری با ابراز خشنودی از تجهیزات جدید آتش‌نشانی، بر همگرایی سازمان‌های ذیربط در مقابله با بحران تاکید کرد و گفت: خوشبختانه همکاری و همگرایی خوبی میان ما و سایر سازمان‌ها ایجاد شده‌است.  

‎در پایان مراسم نیز از برگزیدگان این همایش با اهدای لوح یادبود و جوایزی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

کد خبر 433070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha