همشهری آنلاین: مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: از سال ۱۳۵۷ تاکنون تنها ۹۷۵ کتاب توسط ناشران و نویسندگان سیستان و بلوچستان به رشته تحریر درآمده است.

کمتر از هزار عنوان؛ سهم سیستان در تالیف کتاب از اول انقلاب

به گزارش خبرگزاری مهر، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب عصر روز گذشته در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان که در محل دائمی نمایشگاه‌های زاهدان برگزار شد اظهار داشت: کتاب در حقیقت ارزشمندترین محصول اندیشه، منطق و گفتگوی بشری بوده و توانسته اندیشه‌ها را به نسل‌های مختلف منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی ایران و میراث غنی ایران میراث مکتوب و کتابت ارزش بسیار زیادی دارد تصریح کرد: در کنار آن بحث تذهیب ناشی از کتابت و کتاب بوده که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی رشد کرده است.

وی کتاب را حلقه اتصال نسل‌ها دانست و افزود: کتاب حلقه نسل فعلی را با نسل پیشین و نسل پسین مرتبط می‌کند که دراین‌بین نقش آموزش‌وپرورش و مدارس بسیار وسیع است، چراکه بخشی از هویت ملی ما را به نسل‌های آینده و فعلی منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند زمانی مختلف برخی از افراد مدعی این‌اند که دوستدار کتاب هستند گفت: دوست داشتن کتاب لوازمی ازجمله عدم تعصب لازم دارد چون برخی افکار در حوزه کتاب جایگاهی ندارند و اگر بخواهیم در حوزه کتاب تفکر کنیم باید راه‌ها و مسیرها باز باشد تا این تفکر به‌جاهای مختلف منتقل شود.

حسینی پور عنوان کرد: با استفاده از تفکر می‌توانیم نقد کتاب داشته باشیم و باهم مدارا کنیم. درواقع هر زمان توانستیم باهم مدارا کنیم می‌توانیم به بحث کتاب هم بپردازیم.

وی افزود: خوشبختانه سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت فرهنگی غنی و سابقه فرهنگی خوبی که دارد، یکی از جایگاه‌های بسیار خوب برای فرهنگ مکتوب به شمار می‌رود.

وی گفت: بر اساس آمار بانک اطلاعات خانه کتاب از سال ۱۳۵۷ تاکنون بیش از ۹۷۵ کتاب توسط ناشران استانی و نویسندگان استان به رشته تحریر درآمده است که بر اساس این طبقه‌بندی بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه دینی، ادبیات، تاریخ و جغرافیا بوده است.

 مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در حوزه علوم کاربردی استان چهارم بوده و با توجه به اینکه حوزه علوم کاربردی حوزه علم و فناوری است نشان می‌دهد که ظرفیت فرهنگی استان بسیار قوی است.

حسینی پور عنوان کرد: درسی و ششمین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در ١٦ بهمن برگزار شد، از میان ١٤اثر برگزیده ایران یک نفر از استان سیستان و بلوچستان انتخاب شد.

وی در ادامه گفت: برای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ٥٢ هزار جلد کتاب توسط ٥٨٠ داور در دبیرخانه مورد ارزیابی قرار گرفت که عبدالغفور جهاندیده از سیستان و بلوچستان توانست عنوان برگزیده این جشنواره را در بین ١٤ برگزیده دیگر به خود اختصاص دهد.

حسینی پور ادامه داد: بعضی از اندیشه‌ورزان، فضای مجازی را یک تهدید برای حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تلقی می‌کنند اما استفاده از فضای مجازی با رعایت قوانین کپی‌رایت یک فرصت به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که به ناشرین و کتاب‌فروشان ضربه می‌زند جابجایی آسان فایل‌های pdf از طریق فضای مجازی است. این فایل‌ها ازنظر شرعی و قانونی پیگرد قانونی دارد و حقوق مادی و معنوی مؤلف، ناشر و کتاب‌فروش باید در آن‌ها رعایت شود.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه ایرانیان بیشتر تمایل به گفتار دارند خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ شفاهی را نتوانیم به فرهنگ مکتوب تبدیل کنیم این میراث مکتوب را نمی‌توانیم به نسل‌های آینده منتقل سازیم.

همزمان با آئین افتتاح بیستمین نمایشگاه کتاب در زاهدان از برگزیدگان پنجمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان تجلیل شد.

اسامی منتخبین برگزیده پنجمین جایزه کتاب سال سیستان و بلوچستان به شرح زیر است:  

١. کتاب گویش سیستانی ایرانی ،تالیف فریده اکاتی

٢. نخستین درس در جبر مجرد حلقه‌ها، گروه‌ها و میدان‌ها ترجمه اکبر گلچین

٣. مبدل‌های توان بالای الکترونیک قدرت و درایوهای AC ترجمه سعید برکاتی

٤. بلدرچین بی قرار، تالیف عباس باقری

٥. منظومه مکران تصحیح عبدالغفورجهاندیده

٦. حکایت بلوچ تالیف محمود زند مقدم

کد خبر 432839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha