خبر > یک‌شنبه‌، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران آغاز به‌کار می‌کند. این جشن بزرگ تا ۱۶ اسفند، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری (خیابان حجاب) میزبان فعالان حوزه‌ی انیمیشن است.

زنگ آغاز یازدهم!

نمایش آثار انیمیشن ایرانی و غیر ایرانی راه‌یافته به جشنواره، بازار فیلم، نشستهای تخصصی، کارگاهها و... از جمله فعالیتهای این جشن بزرگ انیمیشن بهشمار میآید.

محمدرضا کریمیصارمی، بنیانگذار و دبیر ۱۱دورهی جشنوارهی بینالمللی پویانمایی تهران در گفتوگو با هفتهنامهی دوچرخه خبر میدهد که امسال به ۴۰ اثر برگزیده در مسابقههای ایران، دانشجویی، انقلاب اسلامی و دینی و مسابقهی بینالملل جوایزی اهدا میشود. صارمی دربارهی جشنوارهی امسال به خبرنگار دوچرخه میگوید: «سعی ما این است که هردوره، ۲۰درصد رو به جلو حرکت کنیم. بههمین منظور امسال در بخش بازار جشنواره، ملاقاتهای بینالمللی تعریف کردهایم. حدود ۲۰ ملاقات تعریف شده تا دستاندرکاران پویانمایی با هم دیدار کنند.» او به اولین پیچینگ در این دوره هم اشاره میکند و میگوید: «اولین پیچینگ پویانمایی ایران توسط ریاست جمهوری و حوزهی هنری برگزار میشود. این از کارهای مهم این دورهی جشنواره است.» (اما پیچینگ چیست؟ فیلمنامه با ایده شروع میشود و اگر کسی بخواهد فیلمنامهای بنویسد، میتواند آن را ارائه یا پیچ کند، فرصتی طلایی برای ملاقات رودررو با تهیهکنندگان و کارگزارانی که مشتاقِ فیلمنامههای خوب هستند. این اتفاق را پیچکردن میگویند.)

 کریمیصارمی توضیح میدهد: «در هفتههای گذشته دورههایی برای علاقهمندان به حضور در برنامهی پیچینگ برگزار شده است و علاوه بر تهیهکنندگان و تولیدکنندگان، یک مدرس روس و خریدارهایی هم اینجا حضور پیدا میکنند.»

کریمیصارمی به حضور «مایکل دودوک» هم اشاره میکند و میگوید: «این انیماتور هلندی که برندهی اسکار هم هست، در این دورهی جشنواره حضور خواهد داشت و جلسهی پرسش و پاسخی هم با حضور او برگزار میشود.»

دبیر جشنوارهی پویانمایی تهران دربارهی سالنهای نمایش این جشنواره توضیح میدهد: «ما سالهای پیش سالن سینما فلسطین را برای نمایش در نظر میگرفتیم، اما چون این سالن با مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری خیابان حجاب فاصله دارد، شرکتکنندگان معترض بودند که از بازار فیلم، نشستهای تخصصی و... فاصله دارند. بهخاطر همین یک سالن دوهزارمتری با ظرفیت ۶۰۰ نفر در همین مرکز راهاندازی شده است که به نمایش انیمیشنهای جشنوراه بپردازد. با این حساب فیلمها در سه سالن در مجموعهی حجاب و همچنین سینماکانون به نمایش درمیآیند.»

صارمی میگوید: «البته ۳۱ استان کشور هم همزمان درگیر هستند و آنها هم میتوانند از پکهایی که برایآنها در نظر گرفته شده را ببینند.»

او میگوید: «رونمایی دو کتاب تخصصی در حوزهی انیمیشن یکی دربارهی اقتصاد انیمیشن که توسط دکترفاطمه حسینیشکیب نوشته شده و دیگری کتاب بیست و دو سال برگزیدگان پویانمایی که فراستی آن را کار میکند، از دیگر برنامههای جشنوارهی امسال است.»

او به تیزر جشنواره اشاره میکند و میگوید: «سه تیزر جشنوارهی امسال را  ۱۱ فیلمساز بزرگ جشنواره، ساخته‌اند.»

کریمی صارمی دربارهی وضعیت تکنیکی پویانمایی کشور میگوید: «استقبال  تهیهکنندگان  از جشنواره و تولیدات مشترکی که در بازارهای جهانی انیمیشن، با فیلمسازان ما داشتند، نشان میدهد که ما به صنعتی‌شدن هنر پویانمایی در کشورمان داریم نزدیک می‌شویم. برای نمونه ما با کشور کره، روسیه، ایتالیا مشارکت کردیم. ما جزو نیروهای ارزان‌قیمت به حساب میآییم. بنابراین فرصت بسیار عالی است برای ما که از این فضا بهره ببریم. در سال ۱۹۹۵ هم چنین بحرانیهای اقتصادی در بعضی کشورها وجود داشت و هند توانست در چنین زمانی از این فرصت استفاده کند و کارهای انیمیشن دنیا را به سمت خودش بیاورد، از تجارب آن‌ها استفاده کند و نیروی کار را جدی بگیرد. از همین تجربه، حالا  هند یکی از کشورهای بزرگ تولید انیمیشن دنیاست.»

او دربارهی انیمیشنهای ارسالی میگوید: «انیمیشنهای بخش دینی که امسال داشتیم خیلی خوب بودند. جشنوارهی ما فقط تلویزیونی نیست و بخش هنری و مستقل هم دارد و بخش دانشجویی. البته بهترین فیلمها برای جشنواره میآید. حتی در کمپانیهای تولیدکننده که کارهای تلویزیونی میکنند، فیلمهایی باکیفیت پایین را اصلاً نمیفرستند، چون میدانند جایگاهی ندارد. امسال جشنوارهی فیلمهای دانشجویی ملل فوقالعاده است. پیشنهاد میکنم بخش دانشجویی بینالملل را ببینید.»

او دربارهی اکران فیلمهای جشنواره میگوید: «علاوه بر سالن حجاب، سالن مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران‌پارس هم، بخش کودکان را نمایش می‌دهد؛ سینمای کانون وزرا هم مخصوص خانوادهی کانونیهاست.»


عکس: سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کد خبر 432807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha