همشهری آنلاین: رئیس جمهوری پیشین پاکستان در جریان یک نشست خبری در دبی به ایجاد روابط این کشور با اسرائیل برای مقابله با هندوستان اشاره کرد.

پرويز مشرف

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری The news، پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان به ابتکار عمل‌هایش در ایجاد روابط با رهبری اسرائیل با کمک ترکیه در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد و گفت که رهبری اسرائیل ظرف ۲۴ ساعت به این پیشنهاد پاسخ داد. مشرف بر این تصور بود که اسرائیل می‌خواهد روابط بهتری با پاکستان ایجاد کند.

وی در جریان این نشست خبری همچنین گفت که نیاز است تا ائتلاف بین اسرائیل و هندوستان شکسته شود و پاکستان به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. لابی هندوستان و اسرائیل در رسانه‌ها بسیار قوی است و متأسفانه هندوستان بیان قوی‌تر در جامعه بین‌الملل دارد.

وی با اشاره به اینکه هم پاکستان و هم اسرائیل با تهدید جدی روبه‌رو هستند، بر تلاش‌هایش در زمان ریاست جمهوری برای ایجاد روابط با اسرائیل اشاره کرد.

احزاب مردم پاکستان و مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز به اظهارات مشرف درباره اسرائیل واکنش نشان دادند. به طوری که سناتور "شری رحمان"، رهبر پارلمانی حزب مردم پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام کشور بابت اظهارات مشرف درباره اسرائیل شوکه شده‌اند. او گفت: اسرائیل نمی‌تواند مسلمانان فلسطینی را تحمل کند، پس چطور یک قدرت اتمی چون پاکستان را تحمل می‌کند؟ چنین اظهاراتی به توئیت یک خبرنگار اسرائیلی که گفته بود یک جت اسرائیلی از تل‌آویو به اسلام آباد در اکتبر ۲۰۱۸ پرواز کرده، اعتبار می‌بخشد. دولت باید سریعاً پاسخ دهد و موضع پاکستان را مشخص کند.

خواجه آصف، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز و وزیر سابق امور خارجه پاکستان نیز در پیامی توئیتر نوشت: مشرف ۱۱ سال است که در قدرت نیست اما آنچه مشخص است این است که او هنوز مست قدرت است.

وی پس از ۹ ماه در گفت‌وگو با رسانه‌ها در دبی گفت که تقریباً نیمی از وزرای کابینه‌اش شامل وزیر قانون و دادستان کل در دولت کنونی هستند و از آنها انتظار ندارد تا در مقام حمایت از وی برآیند.

رئیس جمهوری پیشین پاکستان با اشاره به تنش بین هندوستان و پاکستان گفت که دهلی نو شاید دست به حملات علیه پاکستان در خط کنترل بزند چون آنها در بسیاری از مناطق در خط کنترل منافعی دارند.

مشرف ادامه داد: پاکستان باید آماده چنین حملاتی باشد و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کند. هندوستان به ارتشی دیگر برای حملات در کشمیر از مرزهای دیگرش نیاز دارد.

رئیس جمهوری پیشین پاکستان در واکنش به نگرانی‌ها درباره نبرد اتمی بین دهلی نو و اسلام آباد گفت که نبرد هسته‌ای یک نبرد ساده نیست و باید از آن اجتناب کرد. اگر ما یک بمب بر سر هندوستان بریزیم، این کشور می‌تواند ۲۰ بمب بر سر پاکستان بریزد و آن را نابود کند. خوب ما برای نابودی هندوستان به ۵۰ بمب نیاز داریم. نبرد اتمی یک مساله بسیار حساس است و تنها باید برای بازدارندگی استفاده شود.

مشرف با اشاره به دیدارش با رهبران سیاسی کشورش گفت که بسیاری از رهبران سیاسی عادت کرده‌اند که بیشتر به نفع تحریک انصاف پاکستان صحبت کنند اما حالا این کار را نمی‌کنند.

وی با اعلام اینکه نگران سرنگونی دولت کنونی و ناکامی سومین نیروی سیاسی در کشور – حزب تحریک انصاف - است که در نتیجه آن، دو حزب دیگر سیاسی احتمالاً بار دیگر روی کار می‌آیند، گفت: بنابراین، "حزب لیگ مسلمان تمام پاکستان" احتمالاً بخشی از جنبش بی‌ثبات سازی سیاسی نیست. چنین جنبشی احتمالاً به نفع کشور نیست. اگر هر تلاشی برای از میان برداشتن دولت کنونی صورت گیرد، حزب من حمایتش از حزب تحریک انصاف را بیشتر می‌کند.

پرویز مشرف با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان گفت که طالبان می‌تواند بار دیگر ظهور کند و اگر نیروهای آمریکایی از منطقه خارج شوند، می‌تواند نیروی راهبر در افغانستان باشد.

وی همچنین نگران جنگ نیابتی در منطقه در نتیجه اختلافات چند قطبی در افغانستان است و گفت که روابط بین اسلام آباد و کابل در پایین‌ترین سطح است و باید برای بهبود این روابط اقدامی صورت گیرد.

مشرف گفت که عمران خان، نخست وزیر پاکستان هنوز در حال یادگیری این مساله است که رهبری یک تکه از کیک نباید باشد و به وی توصیه کرد تا کارگروه خود را اصلاح کند و اینکه روند جوابگویی و مسؤولیت باید به سرعت سمت جلو برود.

وی همچنین "هدایت الله خوایستگی" را به عنوان رئیس جدید حزب و "مهرین مالک" را به عنوان دبیرکل آن اعلام کرد و گفت که حزبش را در داخل پاکستان و در خارج از این کشور مجدداً سازماندهی می‌کند و پیش از انتخابات آتی وارد صحنه سیاست می‌شود.

مشرف که از ۲۰۱۶ در تبعیدی خودخواسته در دبی به سر می‌برد، گفت: قصد دارم به زودی و همزمان با بهبود اوضاع برای بازگشتم به کشور برگردم.

البته وی زمان دقیقی برای بازگشتش اعلام نکرده است.

رئیس جمهوری پیشین پاکستان اقدامات دولت کنونی را برای بهبود روابط با عربستان و امارات ستود و گفت که آنها همواره دوستان نزدیک ما هستند و همواره در کنار پاکستان ایستاده و به ما کمک کرده‌اند. این نواز شریف، نخست وزیر سابق بود که روابط دو کشور را تیره و تار کرد.

مشرف همچنین از آصف علی زرداری، رئیس جمهوری سابق پاکستان انتقاد کرد و مدعی شد که وی در چندین مورد قتل و اخاذی دست داشته است.

وی همچنین به رسانه‌ها توصیه کرد تا علیه زرداری و نواز شریف که کشور را تخریب کرده‌اند، عمل کنند و ادامه داد: هدف اصلی حزب من دور نگهداشتن این دو از عرصه سیاست است و هر کاری لازم باشد در این راستا انجام می‌دهد.

کد خبر 432767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha