همشهری آنلاین: اگر گلن کلوز در نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار برنده جایزه بهترین بازیگر زن شود، پس از ۳۷ سال انتظار می‌تواند به بزرگ‌ترین افتخار دوران حرفه‌ای خود برسد.

گلن كلوز در فيلم سينمايي همسر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دست‌کم هفت بازیگر در دنیای فیلم و سینما وجود دارند که بیش از ۳۰ سال برای بردن اسکار منتظر ماندند. در واقع فاصله میان آغاز درخشش آنها در سینما تا روزی که مجسمه طلایی را بالای سر بردند، بیش از سه دهه بوده است. کلوز ۷۱ ساله در ۱۹۸۲ اولین بار با «جهان به گفته گارپ» نامزد اسکار شده بود و حالا فرصت دارد در هفتمین نامزدی سرانجام طلسم بردن اسکار را پس از ۳۷ سال با «همسر» بشکند.

رکورد طولانی‌ترین انتظار برای در آغوش گرفتن مجسمه اسکار در اختیار هنری فوندا، بازیگر فقید آمریکایی است که در ۱۹۳۹ برای بازی در «آقای لینکلن جوان» درخشید و یک سال بعد با «خوشه‌های خشم» نامزد اسکار شد. او سرانجام در ۱۹۸۲ چند ماه پیش مرگ در سومین و آخرین نامزدی خود جایزه اسکار بهترین بازیگر را برای «کنار برکه طلایی» برد. دیگر نامزدی فوندا در بخش بهترین بازیگر مرد مربوط به «۱۲ مرد خشمگین» در ۱۹۵۷ بود.

جف بریجز با ۳۹، هلن میرن با ۳۸، جرالدین پیج با ۳۳ و جان وین، پل نیومن و گری اولدمن هم هر کدام با ۳۱ سال انتظار بیش از سه دهه از زمان آغاز درخشش تا بردن اسکار سختی کشیدند. اگر کلوز امسال اسکار ببرد، سومین بازیگر زن بالای ۷۰ سال در تاریخ جوایز آکادمی خواهد بود. پیش‌تر جسیکا تندی در ۸۰ سالگی با «رانندگی برای خانم دیزی» به این موفقیت رسیده و کاترین هپبرن هم اصلا برای بردن سه اسکار پس از ۶۰ سالگی شهره خاص و عام است.

تجزیه و تحلیل ۲۰ برنده اسکار بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد با بالاترین سن نشان می‌دهد مردها حدود ۲۴ سال پس از آغاز درخشش موفق به بردن اسکار شده‌اند. این آمار برای زنان بسیار کمتر و میانگین دوران انتظار آنها برای دست گرفتن مجسمه اسکار کمتر از ۱۸ سال است. این یعنی بازیگران زن وقتی بسیار جوان‌تر از همتایان مرد خود هستند، به افتخاری بزرگ چون بردن اسکار می‌رسند.

در واقع، تمام برندگان مسن جایزه اسکار در میان بازیگران مرد بالای ۵۰ سال داشته‌اند. در حالی که این آمار برای بازیگران زن برنده اسکار درست نصف مردان بوده است. میانگین سنی مردان برنده اسکار بازیگری ۴۴ و میانگین سنی برندگان اسکار بهترین بازیگر زن ۳۶ سال است. آدرین برودی با ۲۹ سال سن تنها برنده اسکار بهترین بازیگر مرد در بازه سنی زیر ۳۰ سال (۲۰۰۲ برای «پیانیست») است و از سوی دیگر ۳۲ بازیگر زن بین ۲۰ تا ۳۰ سال جایزه اسکار برده‌اند.

میانگین سنی برندگان اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل ۴۹ و همین آمار در بخش زنان ۴۰ سال است. هر چند هر چه سن اسکار بالاتر می‌رود، میانگین سنی برندگان هم افزایش می‌یابد. از سال ۲۰۱۰ میانگین سنی برندگان زن ۴۱ سال بوده که در مقایسه با ۳۶ سال یک دهه پیش پنج سال افزایش نشان می‌دهد. این آمار در بخش مردان ۴۵ سال (در مقایسه با ۴۳ سال برندگان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹) است.

مارلی متلین با ۲۱ سال جوان‌ترین برنده اسکار بهترین بازیگر زن است؛ او این جایزه را در ۱۹۸۶ برای بازی در «فرزندان یک خدای کوچک‌تر» برد. فقط دو بازیگر زن در بازه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال برنده اسکار شده‌اند و این آمار در بخش مردان ۱۵ برنده است.

کد خبر 432729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha