یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: استنلی دانن، کارگردان فیلم خاطره‌انگیز و کلاسیک «آواز در باران» و از درخشان‌ترین داستانگویان دوران طلایی هالیوود روز شنبه در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

استنلي دانن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، «آواز در باران» سال ۱۹۵۲ با هنرنمایی جین کلی ساخته و در گذر زمان به هسته اصلی فرهنگ عامه تبدیل شد. از دیگر فیلم‌های دانن در مقام کارگردان می‌توان به موزیکال «در شهر» محصول ۱۹۴۹ (نخستین فیلم او با بازی و کارگردانی مشترک کلی و هنرنمایی فرانک سیناترا)، «هفت عروس برای هفت برادر» محصول ۱۹۵۴ و «چهره نمکین» محصول ۱۹۵۷ با بازی فرد آستر و آدری هپبرن اشاره کرد.

این فیلمساز زاده کارولینای شمالی چهار فیلم با بازی کری گرانت ساخت؛ «آنها را جای من ببوس»، «بی‌احتیاط»، «مزغ همسایه غاز است» و «معما» که گرانت در این آخری با هپبرن همبازی بود. دانن آخرین بار سال ۱۹۸۴ روی صندلی کارگردانی کمدی «ریو را مقصر بدان» با بازی مایکل کین نشست که یک شکست مطلق تجاری بود. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی سال ۱۹۹۷ یک اسکار افتخاری با حضور مارتین اسکورسیزی به او داد.

«آواز در باران» در ۱۹۵۲ با ۲.۵ میلیون دلار تولید شد و در گیشه بیش از ۱۲ میلیون دلار فروخت؛ دانلد اوکانر برای بازی در آن جایزه گلدن گلوب برد و جین هیگن نامزد اسکار بازیگر زن مکمل شد. نشریه معتبر سایت اند ساوند سال ۲۰۱۷ در فهرست ۵۰ فیلم برتر تاریخ نام «آواز در باران» را در رده ۲۰ قرار داد.

کد خبر 432713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha