حمیدرضابوجاریان-خبرنگار: مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده در شهری که قرار است انسان‌محور باشد، حداقل انتظاری است که می‌توان از مدیریت شهری برای سهولت در تردد انسان‌ها داشت.

پل عابر

منطقه ۱۲ به‌عنوان منطقه‌ای پرتردد نیاز به مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده بیشتر از نقاط دیگر احساس می‌شود. این اقدام در مقابل مراکزی مانند بیمارستان که سهولت‌ تردد افراد در آن از اهمیت بالاتری برخوردار است، این در حالی است هنوز پل‌های بیمارستان‌های «طرفه» و «بازرگانان» غیرمکانیزه است. درباره چرایی غیرمکانیزه بودن این پل‌ها با شهروندان و مسئولان شهری منطقه همصحبت شده‌ایم.  

از وقتی که بزرگراه شهید محلاتی با نصب نرده ۲ تکه شده است، اهالی به‌ویژه سالخوردگان ناچارند از پل غیرمکانیزه روبه‌روی ورودی بخش اورژانس بیمارستان بازرگانان که پله‌های زیادی دارد، استفاده کنند تا از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر بروند. این داستان ۱۰ سال گذشته ساکنان محله و بیمارانی است که به بیمارستان می‌روند. به گفته «سعید محمودی» که خود سن و سالی دارد، مکانیزه نبودن پل عابر بیمارستان بازرگانان نفس بیماران را به شماره انداخته است: «بیماران ناچارند این سختی را به جان بخرند و نفس‌زنان از پله‌ها بالا بروند.

بی‌انصاف‌ها آنقدر برای پل، پله طراحی کرده‌اند که هرچه بالا می‌رویم به انتهای آن نمی‌رسیم.» او ادامه می‌دهد: «بخش اورژانس بیمارستان درست در مقابل این پل قرار دارد. بارها بیمارانی را دیده‌ام که با مشقت و نفس‌زنان از این پل بالا و پایین می‌روند. سؤالم این است که اگر پل عابرپیاده کنار بیمارستان‌ها نباید مکانیزه باشد، پس کدام پل عابر باید مکانیزه شود؟ ‌»

  • پل بیمارستان طرفه هم مکانیزه نیست

موضوع مکانیزه نبودن پل‌های عابرپیاده کنار مراکز بیمارستانی منطقه، محدود به بیمارستان بازرگانان نیست. بیمارستان‌های «امیر اعلم» و «طرفه» نیز این مشکل را دارند. آن‌طور که «محمد شفیعی‌یار» از معتمدان محله بهارستان می‌گوید کسی به مشکلات مطرح شده توجه نمی‌کند: «بارها درخواست مردم را که خواهان مکانیزه شدن پل عابرپیاده بیمارستان طرفه بود به شهرداری ارائه کردیم. حتی درگذشته پل عابرپیاده بیمارستان امیر اعلم نه تنها مکانیزه نشد، بلکه آن را جمع‌آوری کردند. دلیل جمع‌آوری این پل استفاده نشدن از آن بود در حالی که بر این باورم چون پل عابر، مکانیزه نبود کسی از آن‌ تردد نمی‌کرد. با مکانیزه شدن پل‌های غیرمکانیزه خواهید دید مردم استقبال خوبی از آن می‌کنند.» 

  • شهردار ناحیه یک: مکانیزه شدن پل عابر طرفه تصویب شده است

علت مکانیزه نبودن پل عابرپیاده مقابل بیمارستان طرفه و دلیل جمع‌آوری پل بیمارستان امیر اعلم را از جانشین شهردار ناحیه یک پیگیری کردیم. «مصطفی عرفانیان» می‌گوید: «مکانیزه شدن پل تصویب و نبود اعتبار سبب شده است تاکنون اقدامی برای مکانیزه کردن پل انجام نشود. برای ایمن‌سازی‌ تردد در این محور، اجرای طرح‌های ترافیکی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی انجام شده است.» او دلیل جمع‌آوری پل عابر بیمارستان امیر اعلم را تردد کم از آن عنوان کرد: «بررسی‌های انجام شده نشان داد که‌ تردد اندک از پل عابرپیاده‌روبه‌روی بیمارستان امیر اعلم توجیه کافی برای نصب آن ندارد.»

  • معاون خدمات شهری: از صدور مجوز اطلاعی ندارم

«در ۴ ماه اخیر، هیچ مجوزی برای مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده بیمارستان‌های طرفه و بازرگانان دریافت نشده است. در صورتی که مجوزی هم صادر شده باشد این مجوز به سازمان زیباسازی شهرداری تهران ارجاع شده تا تجهیزات خریداری شود. اما ایجاد زیرساخت‌ها و تملک‌های احتمالی برای نصب پل با خدمات شهری منطقه است. تاکنون هیچ درخواستی برای ایجاد زیرساخت به این معاونت ارسال نشده است.» این حرف‌های «محمدرضاندرلو» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه است:

«موضوع صدورمجوز برای مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده این ۲ بیمارستان را از معاونت حمل‌ و نقل منطقه پیگیری می‌کنم.» این اظهارنظر معاون شهردار منطقه درحالی است که «سعید ارونقی» معاون حمل‌ و نقل و ترافیک منطقه از صدور مجوز برای مکانیزه شدن پل‌های مقابل این بیمارستان‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای مکانیزه کردن ۲ پل بازرگانان و طرفه مصوبه گرفته و سازمان حمل‌ونقل ترافیک منطقه موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.»

کد خبر 432689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha