همشهری آنلاین: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت: دولت این کشور برای مهار آب سرمایه‌گذاری می‌کند زیرا هر قطره آب افغانستان نسبت به نفت همسایه‌ها قیمتی‌تر خواهد بود.

اشرف غني

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه روز شنبه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی در دیدار با جوانان چندین ایالت از جمله ایالت‌های زابل، قندهار، هلمند و ارزگان گفت، ترکیه برای توسعه سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند سرمایه‌گذاری کرده و کار آن به‌زودی آغاز می‌شود.

به گفته اشرف غنی با توسعه سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره می‌شود و صد مگاوات برق تولید خواهد شد.

رودخانه هیرمند از افغانستان سرچشمه گرفته و در نهایت به سیستان و بلوچستان ایران سرازیر می‌شود.

سد هیرمند در حال حاضر ظرفیت ذخیره حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب را دارد.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه افزود، امکانات سد دهله در ولایت قندهار نیز آماده شده است و در آینده ۶۰۰ هکتار زمین از طریق سد دهله آبیاری می‌شوند که با این کار خودکفایی ما از نگاه گندم، حتمی خواهد شد.

دو کشور ایران و افغانستان برای استفاده از آب هیرمند در سال ۱۹۷۳ معاهده‌ای امضا کرده‌اند که بر اساس آن باید حداقل ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال از رودخانه هیرمند وارد ایران شود.

هیرمند نام رودیست که از ولایت هلمند در جنوب افغانستان جاری است و به دریاچه هامون در ایران می ریزد.

به گزارش ایرنا، انسداد مسیر طبیعی رودخانه هیرمند در کشور افغانستان سبب شده است با خشکی هامون تغییر اقلیم وسیعی در منطقه سیستان رخ دهد که زندگی مردم این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این دریاچه به صورت مشترک در خاک ایران و افغانستان قرار دارد که هم اینک به دلایل عمدی و دخالت انسانی و قهر طبیعت، رو به نابودی می رود.

رودخانه هیرمند رگ حیات تالاب بین المللی هامون است که به سبب قطع آب مسیر طبیعی خود را از دست داده و پدیده خشکسالی و توفان های شن بسیاری از مسیرهای آن را با زمین های اطراف هموار کرده است.

رودخانه هیرمند تنها شریان آبرسان به این منطقه است که از کوه های «بابایغما» در مناطق مرکزی افغانستان و در فاصله حدود یک هزار کیلومتری از مرز ایران سرچشمه می گیرد و آب حیات بخش را پس از آبرسانی به چند صد روستا و پارچه آبادی به مرز ایران و افغانستان می رساند.

از حدود ۲۰ سال قبل با تغییرات ایجاد شده در وضعیت جوی، ایجاد سدها و بندهای مختلف در مسیر این رودخانه، توسعه زمین های زیر کشت خشخاش در افغانستان و قطع خروج آب از سد کجکی در حدود ۸۰۰ کیلومتری مرز ایران در ولایت هلمند، مسیر طبیعی آب بسته و پدیده خشکسالی بر مناطق پایین دست این رودخانه در افغانستان و ایران غالب شده است.

کد خبر 432685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha