شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رافال (به معنای لفظی تندباد) یا به معنای دقیق‌تر نظامی «رگبار آتش» یک هواپیمای چندمنظوره ساخت شرکت هوایی فرانسوی داسو است.

رافال یک هواپیمای جنگنده نسل ۴.۵ است که رقیب جدی برای هواپیمای آمریکایی نسل پنجم مانند اف-۲۲ راپتور و اف- ۳۵ لایتنینگ به شمار می‌رود.

این هواپیمای دوموتوره بال‌مثلثی در سه گونه تولید می‌شود: یک گونه تک‌سرنشین برای نیروی هوایی، گونه دوسرنشین برای نیروی هوایی و گونه تک‌سرنشین برای نیروی دریایی که به ترتیب که گونه‌های C و B و M خوانده می‌شوند.

این هواپیمای چندمنظوره برای انجام ماموریت‌های برتری هوایی، عملیات بازداری، دیده‌وری هوایی، پشتیبانی عملیات زمینی، حمله در عمق، حمله ضد کشتی و حمله هسته‌ای طراحی شده است.

شرکت داسو رافال را یک هواپیمای «همه‌کاره» می‌نامد. رافال دو موتور توربوفن M۸۸ ساخت شرکت سنکما دارد که هر کدام می‌توانند رانش خالص ۵۰ کیلونیوتن و با پس‌سوز رانش ۷۵ کیلونیوتنی را ایجاد کند.

این موتورها شامل یک محفظه بدون آلودگی، تیغه‌های توربین تک کریستال و تکنولوژی برای کاهش اثر رادار و مادون قرمز هستند. این موتورها رانش کافی برای بلند شدن این هواپیما با چهار موشک و یک محفظه سوخت اضافی را فراهم می‌کنند.

فیلم| نمایش هوایی رافال

کد خبر 432680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha