همشهری‌انلاین: پنتاگون اعلام کرده‌بود آمریکا در چارچوب معاهده آسمان‌های باز پروازهای شناسایی نظامی در حریم هوایی روسیه انجام می‌دهد.

پنتاگون  و روسيه

این خبر در حالی اعلام شده که آمریکا چندی پیش از تصمیمش برای خارج شدن از یک معاهده مهم کنترل تسلیحاتی با روسیه به نام معاهده موشک‌های هسته‌ای میانبرد موسوم به INF خبر داده بود و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در یک سخنرانی نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه نظامی از جانب روسیه در مواجه با یک رقابت تسلیحاتی جدید هشدار داد.

در سال‌های اخیر در چارچوب معاهده آسمان‌های باز روسیه و آمریکا به روی خاک یکدیگر پروازهای شناسایی انجام می‌داند اما در عین حال این معاهده یکی از عوامل تنش بین دو کشور نیز بود. طبق این معاهده کشورهای عضو می‌توانند با هواپیمای غیر مسلح در حریم هوایی دیگر کشورهای عضو پرواز شناسایی انجام دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیوزویک،مقام‌های پنتاگون اعلام کردند روسیه از این برنامه‌های آمریکا برای انجام پرواز شناسایی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه دوم و سوم اسفند اطلاع داشته است.

ولادیمیر پوتین هنوز درباره این پروازها اظهار نظری نکرده است.

دو کشور از اواخر ۲۰۱۷ بر سر انجام این پروازها در بن بست قرار داشتند زیرا آمریکا چندی پیش به هواپیماهای روسی اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداد و روسیه این اقدام را نقش این معاهده دانست.

سرگئی ریژگوف، رئیس مرکز کاهش ریسک هسته‌ای روسیه در سپتامبر ۲۰۱۸ دربیانیه‌ای گفت: رئیس هئیت نمایندگی آمریکا در اقدامی در نقض بندهای معاهده آسمان‌های باز از امضای یک سند نهایی بدون دادن توضیح یا دلیل و تنها با استناد به دستورات مستقیم از واشنگتن خودداری کرد.

همچنین برخی از گزارش‌های منتشر شده در روسیه ادعا کردند که آمریکا این معاهده راترک کرده اما وزارت امور خارجه آمریکا چنین چیزی را رد کرد.

کد خبر 432570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha