پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سندرز در هفتمین دهه از زندگی خود برای دومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است. اما چرا او تنها شانس برای شکست دونالد ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

سندرز

برنی سندرز، سناتور ۷۷ ساله ایالت ورمانت آمریکا بار دیگر نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را اعلام کرده است. سندرز ابتدا باید از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات بیشترین رای را بیاورد و بی شک پس از آن می‌تواند در مقابل دونالد ترامپ در این انتخابات رقابت کند.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ که سندرز در مرحله مقدماتی میدان مبارزه را به هیلاری کلینتون واگذار کرد، تمامی موسسات نظرسنجی پیش بینی کردند که او تنها شانس پیروزی در برابر دونالد ترامپ بوده است. تحلیلگران سیاست‌های آمریکا هم چنان بر این باورند که برنی سندرز، هرچند ۷۷ ساله، اما تنها بخت پیروزی دموکرات‌ها در مقابل دونالد ترامپ خواهد بود.

  • سندرز نماد تغییرات در حزب دموکرات

در دو سال گذشته برنی سندرز تغییرات مهمی در سیاست های حزب دموکرات ایجاد کرده است. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهند رای دهندگان و اعضای حزب دموکرات بیش از دهه های گذشته، حامی سیاست های سوسیالیست و عدالت محور شده اند.

از تامین اجتماعی رایگان تا دانشگاه ها و مدارس مجانی و نرمش در برخورد با پناهجویان و مبارزه با تبعیض علیه رنگین پوستان، همه و همه اولویت برنامه های برنی سندرز بوده اند که حال امروز تبدیل به مهم ترین شعارهای حزب دموکرات در انتخابات آینده شده اند.

  • پیرمرد ۷۷ ساله؛ محبوبترین نامزد در میان جوانان

نکته جالب دیگر سن این نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا است. سندرز ۷۷ سال دارد اما مهم‌ترین حامیان او را افراد زیر چهل سال تشکیل می‌دهند.

  • الکساندریا اوکزیو کورتز، جوانترین و یکی از چپگراترین نمایندگان کنگره آمریکا

الکساندریا اوکازیو کورتز، جوانترین نماینده ای که به‌تازگی در ۲۹ سالگی به کنگره راه یافته است یکی از مهم‌ترین شاگردان مکتب برنی سندرز در حزب دموکرات است. به گفته خانم کورتز که تحلیلگران او را یکی از رهبران آینده آمریکا می‌دانند «برنی سندرز تنها رهبری است که وضعیت اظطراری جهان را درک کرده است: چه از منظر عدالت اجتماعی و چه از منظر زیست محیطی.» جوانان هم بدنبال رهبری هستند که با معیارهای آنان هماهنگ است.

برنی سندرز در اعتراضات علیه نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا

  • شش دهه مبارزه با نژادپرستی؛ سندرز شانه به شانه لوترکینگ

برنی سندرز اولین و شاید تنها رهبر سیاسی زنده و فعال سفیدپوست آمریکا است که در سال‌های دهه ۶۰ میلادی در کنار افرادی چون مارتین لوترکینگ فقید در اعتراضات علیه تبعیض نژادی سیاهان شرکت کرده است. وی بی‌شک محبوبترین کاندیدا در میان سیاه پوستان آمریکایی خواهد بود. این در حالی است که در سه سال اخیر و از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ حملات نژادپرستانه به خصوص علیه سیاه پوستان بطرز بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

سندرز که خود از خانواده‌ای یهودی می‌آید بارها در ماه‌های اخیر علیه سیاست‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ و ساخت دیوار با مکزیک ایستاده است. به این دلیل می‌توان گفت سندرز، رای اغلب لاتین_آمریکایی ها را نیز از آن خود خواهد کرد. وی هم چنین از روز گذشته ریاست ستاد انتخاباتی خود را به یک مسلمان سپرده است.

  • استقلال مالی ستاد انتخاباتی سندرز

نکته مهم دیگر عدم کمک مالی لابی و شرکت‌های بزرگ به کمپین برنی سندرز است. سناتور ایالت ورمانت ترجیح داده است مانند خانم کورتز، در جریان تبلیغات انتخاباتی از پول حامیان بهره ببرد تا از فشار و نفوذ شرکت‌های بزرگ و لابی‌های آمریکا در امان بماند.

در همین راستا ده میلیون دلار تنها در دو روز گذشته، از زمان آغاز بکار صندوق مالی کمک های انتخاباتی سندرز به حساب واریز شده است. این در حالی است که بسیاری رقیب اصلی و هم حزبی برنی سندرز، هیلاری کلینتون را محکوم می‌کنند که در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلیون ها دلار از شرکت‌های نفتی پول گرفته بود و در صورت کسب قدرت نمی‌توانست جلوی برنامه های ضدزیست محیطی آنها بایستد.

  • تنها شانس پیروزی در مقابل ترامپ

به گفته روزنامه گاردین چاپ لندن، آمار تمام موسسات نظرسنجی از سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که تنها چهره سیاسی مشهوری که می تواند دونالد ترامپ را در انتخابات شکست دهد کسی نیست جز برنی سندرز. به گفته موسسات نظرسنجی، دونالد ترامپ یکی از افراطی ترین اعضای حزب جمهوری خواه است و برای شکست او نیاز به یک دموکرات رادیکال است. شاهد اصلی براین مدعا این است که برنی سندرز در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هواداران قابل توجهی حتی در میان حامیان جمهوریخواهان داشت.

  • محبوب کارگران و ملی‌گرایان

برنی سندرز برخلاف اغلب چهره های حزب دموکرات آمریکا توان جلب نظر و رای ملی گرایان آمریکایی را دارد. سیاست و برنامه‌های او در سال های گذشته حامی اصلی تولید داخلی و کارگران آمریکایی بوده است. او مانند ترامپ خواهان بازگشت و انتقال کارخانه‌های آمریکایی به ایالات متحده است.

فرق او با دونالد ترامپ در این است که برنی سندرز به جز کارگران و طبقه محروم سفیدپوست، محبوبیت فراوانی در میان کارگران رنگین پوست آمریکایی نیز خواهد داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او براحتی رای کارگران آمریکایی را از ترامپ می‌گیرد.

کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ برنی سندرز را با تجربه و آماده و مهیاتر کرده است و بی‌تردید او می‌تواند با استفاده از تجربیات خود اجازه دومین دوره حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید را ندهد.

کد خبر 432441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha