همزمان با پخش نخستین قسمت برنامه «عصر جدید» به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی، انبوه انتقادها به آن با ترجیع‌بند «کپی‌کاری از گات تلنت» فضای شبکه‌های اجتماعی را درنوردید.

برنامه عصر جديد

همشهری آنلاین - مهدی فروتن: مجری محبوب «ماه عسل» که معمولا هر سال دو بار در مناسبت‌های نوروز و ماه رمضان روی آنتن می‌آید، این بار ترک عادت کرد و حدود یک ماه زودتر از موعد همیشگی با یک برنامه تازه به تلویزیون بازگشت. قرار علیخانی با تماشاگران و دوستدارانش برنامه‌ای است به نام «عصر جدید» که می‌خواهد یک گات تلنت یا همان رقابت استعدادیابی البته از نوع ایرانی (و قاعدتا نسخه اسلامی) باشد.

حالا پرسش اساسی این است: آیا «عصر جدید» همان «گات تلنت» است؟ می‌توان برای این پرسش کلیدی یک پاسخ در نظر گرفت؛ بله، چون علیخانی و همکارانش برنامه‌ای ساخته‌اند که هدف آن ارزیابی استعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌ها و حوزه‌هایی است که در تلویزیون ایران قابل پخش است. طبعا رشته‌ای چون حرکات موزون که در برنامه‌های مشابه خارجی فراوان هوادار دارد، جایی میان استعدادهای قابل عرضه ندارد و این تفاوت ابتدایی «عصر جدید» با خارجی‌هاست.

حتی نواختن ساز هم نمی‌تواند مبنای رقابت علاقه‌مندان به این برنامه باشد، چون اساسا نشان دادن ساز در تلویزیون به این سادگی‌ها ممکن و میسر نیست و تا وقتی قانون‌های نوشته و نانوشته دست برنامه‌سازان را می‌بندد، باید به آنها احترام گذاشت یا دست‌کم برای دگرگون کردن این قانون‌ها از راه مناسب آن وارد شد. تفاوت دوم را هم می‌توان در میزان اثرگذاری بانوان شرکت‌کننده در رقابت استعدادیابی ایرانی دانست.

به این ترتیب، «عصر جدید» یک رقابت استعدادیابی یا «گات تلنت» ایرانی است با چند تفاوت بزرگ و عمده با نسخه‌های خارجی. اینجا می‌توان یک دست‌مریزاد بزرگ به سازندگان برنامه برای شجاعت و جسارت ورود به این عرصه حساس و پرکشش تقدیم کرد. «عصر جدید» پنجره‌ای است برای اینکه استعداد هزاران ایرانی در قالبی آشنا (و تا امروز دور از دسترس) دیده و اگر از سوی داوران پسندیده شود، رای مردم را هم بگیرد.

«عصر جدید» گام اول برنامه‌سازی در حوزه استعدادیابی در تلویزیون ایران است و طبعا نمی‌توان و نباید آن را با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه کرد. «گات تلنت» ایده سایمن کاول برای کشف استعدادهای آمریکایی بود و پس از آن در بریتانیا هم اجرا شد. بعد همان ایده به سراسر دنیا رفت و امروز جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بیش از ۶۰ کشور در گوشه و کنار کره زمین است؛ برنامه‌ای که چارچوبش در همه جا تقریبا یکسان و مشابه است.

حالا که منتقدان «عصر جدید» را به دلیل شباهت‌های انکارناپذیر با «گات تلنت» یا «امریکن آیدل» یا «ایکس-فکتر» می‌نوازند، آیا می‌توان رقابت‌های استعدادیابی شصت و چند کشور را هم به دلیل یکسان بودن با نسخه اصل آمریکایی نواخت؟ پاسخ دادن منصفانه به این پرسش کلیدی است که به سازندگان و داوران «عصر جدید» فرصت نفس کشیدن با خاطری آسوده‌تر می‌دهد.

یادمان نرود در نخستین روزهای پخش «دورهمی»، همین هجمه به برنامه مهران مدیری هم وارد آمد و منتقدان آن را کپی دست‌چندم یک برنامه هندی با همان دکور و کارکرد دانستند. «دورهمی» و «عصر جدید» از آن برنامه‌هایی هستند که جا افتادن‌شان بسان غذاهای ایرانی نیاز به مرور زمان دارد.

کد خبر 432009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha