زینب زینال‌زاده-خبرنگار:کوچک شدن خانه‌ها و تبدیل آنها از حالت افقی و ویلایی به عمودی و آپارتمانی، موجب شده مردم این روزها از کمبود جا و نبود فضای کافی در منازلشان گلایه کنند.

كتابخانه

علاوه بر حذف باغچه، حوض و گلدان‌های شمعدانی در خانه‌های حیاط‌دار، یار مهربان نیز این روزها حال خوشی ندارد و در آپارتمان‌های مدرن شهری، داخل کارتن و انباری‌ها نگهداری می‌شود. برای خروج یار مهربان از انزوای انباری‌ها، بسیج شهرداری تهران، مرکزی با عنوان «مرکز تبادل» راه‌اندازی کرده است. مکانی که کتاب‌ها را از انباری‌ها به داخل قفسه‌ها منتقل کرده و در دسترس همگان قرار داده است. «وحید مرادی» رئیس این مرکز در گفت‌وگو با همشهری محله توضیحات بیشتری از امکانات و روش خدمت‌رسانی به دوستداران کتاب می‌دهد.  

نشانی و ساعت مراجعه: این مرکز در چهارراه ولی‌عصر(عج)، خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر شمالی قرار دارد و همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱ باز است.  شهروندان می‌توانند خودشان کتاب‌ها را به مسئول تحویل مرکز تبادل بدهند اما اگر مجلات بیش از ۵۰ جلد باشد می‌توانند با شماره ۶۶۱۷۷۸۹۲ تماس بگیرند و مرکز با ارسال پیک وانتی خود کتاب‌هایشان را از مقابل منزل آنها تحویل بگیرد.  

  • چه انگیزه‌ای نقطه عطف راه‌اندازی مرکز تبادل کتاب در تهران بود؟  

این مرکز نه فقط در تهران بلکه شاید در کشور نخستین است. همه مردم کتاب‌های خوانده شده‌ای دارند که دیگر نیازی به آنها ندارند. همین موضوع سبب شد مسئول وقت بسیج شهرداری تهران در سال ۱۳۹۴، طرح راه‌اندازی مرکز تبادل کتاب را اجرا کند.  

  •  کتاب‌ها توسط شما خریداری می‌شود؟  

خیر. مردم کتاب‌های خوانده شده را به‌صورت امانی در اختیار مرکز قرار می‌دهند و پس از فروش، مبلغ آن به‌ شکل اعتبار در صورت حساب صاحب کتاب ثبت می‌شود و او می‌تواند با مراجعه دوباره به مرکز تبادل، کتاب‌های مورد نیازش را بدون پرداخت وجه نقد تهیه کند.  

  •  قیمت کتاب‌ها چگونه تعیین می‌شود؟  

به‌طور کلی صاحب کتاب قیمت را تعیین می‌کند اما در برخی از موارد کارشناسان مرکز، قیمت‌گذاری کتاب را انجام می‌دهند.  

  •  اگر فردی نیاز به کتاب نداشته باشد چگونه از اعتبارش استفاده کند؟  

اینجا مرکز تبادل کتاب است و قصد نداریم محصولات دیگری به آن اضافه کنیم، اما به نکته خوبی اشاره کردید. برای رفع این مشکل و ارائه خدمات بهتر به کسانی که کتاب‌هایشان را در اختیار مرکز قرار می‌دهند، تصمیم گرفتیم محصولات فرهنگی هم ردیف کتاب تهیه کنیم تا در صورت نیاز، مراجعه‌کنندگان از اعتبارشان برای خرید آن محصولات استفاده کنند.  

  •  اکنون چند جلد کتاب در مرکز موجود است؟  

حدود ۸۰۰ هزار جلد به مرکز وارد شده که ۵۰۰ هزار جلد تبادل و ۳۰۰ هزار جلد همچنان موجود است. کتاب‌هایی با موضوع‌های تاریخی، ادبی، فلسفی، مذهبی، پزشکی، کمک درسی و کودک و نوجوان در این مرکز موجود است.  

  •  این مرکز برای همه گروه‌های سنی کتاب دارد؟  

بله. بی‌شــک همین‌طور است. روزانه حدود ۳۰۰ نفر از گروه‌های مختلف سنی به این مرکز مراجعه می‌کنند. تلاش کرده‌ایم فضای مرکز را به گونه‌ای طراحی کنیم تا مراجعه‌کنندگان دست خالی بیرون نروند.  

  •  آیا این امکان هست که کتاب‌های مبادله شده باز هم در این مرکز تعویض و مبادله شود؟  

بله. برای این کار محدودیتی نداریم و شهروندان می‌توانند چندین بار کتاب‌های مبادله شده را پس از خواندن تحویل مرکز بدهند.  

  •  این کار برای مرکز چه سودی دارد؟  

هیچ‌گاه در مرکز، سیاست درآمدزایی حاکم نبوده و همیشه تلاش کرده‌ایم به نحو احسن خدمات ارائه دهیم. برای تأمین برخی از هزینه‌های جانبی، حدود ۲۰‌درصد کتاب‌های مبادله شده، حق‌السهم این مرکز است.

کد خبر 431935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha