معصومه غلامی-خبرنگار: بانوان زیادی هستند که برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و کمک به اقتصاد خانواده از توانمندی‌های لازم برخوردارند.

عروسك

با این وجود برای فعالیت زنان کارآفرین در جامعه موانع، محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که حل آنها نیازمند نگاه ویژه مسئولان است. «آمن خادمی» از آن دست بانوانی است که با حمایت شورایاری محله ولی‌عصر(عج) توانسته شرایطی را فراهم کند تا تعدادی از زنان این محله با کار در «عروسکخانه ماهور» ساخت عروسک‌های محلی و طراحی لباس‌های سنتی را آموزش ببینند. خادمی، فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری است، اما از فروردین سال ۱۳۹۵ کار احیای عروسک‌های قومی و محلی را با ساخت عروسک دوران کودکی‌اش آغاز کرده است.

در این عروسکخانه، که نامش را ماهور گذاشته‌اند، تعدادی از بانوان علاقه‌مند به ساخت و طراحی و چهره‌پردازی عروسک مشغولند. آنها علاوه بر عروسک «لیلی» که از عروسک‌های محلی «نورآباد ممسنی» در استان فارس است، کار مطالعه بر روی عروسک‌های محلی دیگر شهرها را هم در دست دارند.  مدیر عروسکخانه ماهور در این‌باره می‌گوید: «اکنون در حال طراحی و ساخت عروسک‌هایی از استان یزد، کردستان، گیلان، آذربایجان و نیز عروسک‌های زرتشتیان هستیم.

همچنین طراحی و دوخت لباس‌های محلی و سنتی نیز در این کارگاه انجام می‌شود و موفق شده‌ایم که عروسک لیلی را در میراث فرهنگی به ثبت رسانیم.» «سید کاظم خادمی» دبیر شورایاری محله ولی‌عصر(عج) در سرای محله ولی‌عصر(عج) تولید و ساخت عروسک‌های سنتی می‌گوید: «محله ولی‌عصر(عج) به دلیل اینکه به دانشگاه تهران نزدیک است می‌توانیم از جشنواره‌های مختلف دانشجویی آن آگاه ‌شویم. هدف از این کار احیای فرهنگ‌های فراموش شده است.  کارگاه عروسک خانه ماهور در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، کوچه چهارم، پلاک ۴، سرای محله ولی‌عصر(عج) واقع شده است.

کد خبر 431910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha