همشهری آنلاین: یک روز پس از آنکه وزیر کشور انگلیس با بازگشت یک دختر دانش‌ آموز انگلیسی عضو داعش به این کشور مخالفت کرد، وزیر دادگستری انگلیس اعلام کرد که به لحاظ قانونی نمی‌ تواند ملیت یک شهروند را از او پس بگیرد.

عروس داعشي

به گزارش ایرنا، «دیوید گاوک» وزیر دادگستری انگلیس روز شنبه در گفت‌ وگو با 'اسکای نیوز' نسبت به بازگشت افرادی که از 'مناطق خطرناک' به انگلیس بازمی‌گردند ابراز نگرانی کرد و افزود: دولت وظیفه دارد تا از جان مردم حفاظت کند اما باید در محدوده قانون رفتار کند.

'شمیمه بیگم' یکی از سه دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی است که بهمن‌ سال ۱۳۹۳ همراه با دوستان خود برای پیوستن به گروه تروریستی داعش راهی سوریه شد.

پلیس انگلیس همان زمان ادعا کرد که دو زن ۲۰ ساله و ۲۱ ساله را به ظن دست داشتن در فراری دادن این سه دختر دستگیر کرده است.

پدر شمیمه بعدها در یک مصاحبه‌ اعلام کرد که دخترش پیش از سفر ۵۰۰ پوند از مادربزرگش قرض گرفته بود.

به گفته وی، شمیمه این مبلغ را بابت خرید یک 'آیفون ۵ اس' که آن زمان تازه رونمایی شده بود و تعدادی لباس نو برای خود خرج کرده و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که از چند هفته پیش از ناپدید شدن او در کلاس‌های درسی‌اش شرکت نکرده، حساب شبکه‌های اجتماعی‌اش را غیرفعال و تلاش کرده تا زبان عربی را یاد بگیرد.

دو ماه بعد 'امیره عباسه' یکی از سه دختر فراری، تصویری از خود و دوستانش در حال پیتزا خوری در میان گروه داعش منتشر کرد و زیر آن به‌اختصار نوشت: صرف غذا همراه با 'ام ایوب۱۲'.

دیلی میل همان زمان گزارش داد: حساب توئیتری 'ام ایوب۱۲' مربوط به یک دختر اروپایی تبار است که خود را ۱۶ ساله معرفی کرده و در جریان پیوستن نوجوانان اروپایی به داعش به این گروه تروریستی ملحق شده است.

این نشریه انگلیسی احتمال داد که این سه دختر انگلیسی به یگان جاسوسی زنان داعش موسوم 'الخنساء' ملحق شده‌اند.

پس از گذشت نزدیک به چهار سال از این حادثه، رسانه‌های انگلیسی می‌گویند «بیگم» که حالا ۱۹ سال سن دارد، در حالی قصد بازگشت به انگلیس را دارد که از یک هلندی عضو داعش حامله است. او به ‌تازگی در گفت ‌وگو با یک نشریه انگلیسی گفت که علائم وضع حمل در او زیاد شده و قصد دارد تا در بیمارستان‌های انگلیس زایمان کند.

او می‌گوید که دیگر آن دختر بچه ۱۶ ساله‌ای که از مدرسه فرار و با این کارش همه را نگران کرد نیست.

با این ‌حال از سفرش به داعش ابراز پشیمانی نکرده است.

'ساجد جاوید' وزیر کشور انگلیس روز جمعه با انتشار یادداشتی در روزنامه 'تایمز' تصریح کرد آنهایی که قصد بازگشت از داعش را دارند باید آماده بازجویی و احتمال اینکه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند را داشته باشند.

وی افزود: باید به یاد داشته باشیم آنهایی که انگلیس را ترک کرده و به داعش پیوستند، از این کشور متنفر بودند. پیام من واضح است: اگر هوادار گروه‌های تروریستی در خارج بودید، ابایی ندارم که مانع ورود شما به کشور شوم. اما اگر موفق به ورود شدید باید خود را آماده بازجویی و احتمال اینکه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید، کنید.

بر اساس گزارش‌های رسمی، بیش از ۶۰۰ انگلیسی برای جنگیدن در کنار گروه‌های افراطی و تروریستی بویژه داعش به سوریه و عراق سفر کردند که در سال‌های اخیر به‌ تدریج به این کشور بازگشته‌اند.

برخی منابع انگلیسی شمار این افراد که برخی در زمان فرار دختر بودند، بسیار بیشتر از این تعداد برآورد می‌کنند.

افکار عمومی در انگلیس پذیرای بازگشت این افراد نیست و حضور آنها را برای امنیت کشور پرمخاطره می‌داند.

یک نظرسنجی انجام ‌گرفته از سوی اسکای نیوز نشان می‌ دهد که ۷۶ درصد مردم انگلیس مخالف بازگشت شمیمه بیگم و فقط ۱۶ درصد موافق هستند.

«الکس یانگ» رئیس سرویس جاسوسی 'ام. ای. ۶' انگلیس نیز روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان، افرادی همچون شمیمه بیگم که قصد بازگشت به انگلیس را دارند، خطرناک توصیف کرد.
وی افزود که این افراد حتماً مهارت‌هایی را کسب کرده‌اند که می‌تواند امنیت جامعه را به خطر بیاندازند.

منابع خبری می گویند که آمریکا برای انتقال انگلیسی های داعشی به زندان معروف گوانتانامو اعلام آمادگی کرده است.

کد خبر 431897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha