گروه سلامت: در فصل‌های مختلف، کم نمی‌بینیم کودکانی را که ناچارند با عفونت‌های تنفسی دست و پنجه نرم کنند؛ دائم سرفه می‌کنند، بینی‌شان گرفته است، ترشح دارد و به همین دلیل خوب نمی‌توانند نفس بکشند؛ غذا بخورند و حتی بازی و تفریح کنند.

والدین، در این جور مواقع، داروهای سرماخوردگی و ضدسرفه را به زور هم شده، به کودکانشان می‌خورانند. غافل از این که مصرف بی‌رویه و خودسرانه این داروها ممکن است موجب خطرهایی برای آنها شود.

چنان‌که گزارش هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان داده است که در سال گذشته تنها در این کشور، کار بیش از 7 هزار کودک به‌دلیل استفاده از این داروها به اورژانس کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مطالعه‌ای که این مرکز روی موارد مراجعه به اورژانس انجام داده است، مشخص شده که این 7 هزار کودک، از داروهای دکونژستانت، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای موسوم به ضدسرماخوردگی و مهارکننده‌های سرفه، استفاده کرده‌اند.

سن بحرانی و حساس برای مصرف این داروها، سن زیر 2 سال بوده، چنان‌که سرکوب مرکز تنفس در این کودکان، به اضافه خواب‌آلودگی و ناهشیاری این کودکان، موجب اشکال در تنفس آنها و به وجود آمدن خطر مرگ در آنها شده است.

در گزارش نتایج این مطالعه آمده است: از کل کودکان زیر 11ساله مراجعه‌کننده به اورژانس، کودکان 2 تا 5 ساله، 64 درصد کسانی را تشکیل می‌دادند که از این داروها استفاده کرده بودند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که بیش از 80 درصد کودکانی که به علت عوارض جانبی این داروها به اورژانس مراجعه کرده بودند، دارو را بدون نظارت پزشک، مستقیما تهیه و مصرف کرده بودند.

داروهای ضدسرماخوردگی و ضدسرفه، در فهرست داروهای بدون نیاز به نسخه قرار دارند و هر کس می‌تواند شخصا به داروخانه مراجعه کند و آنها را خریداری کند؛ امری که باعث ناآگاهی والدین از عوارض جانبی این داروها و موارد مصرف واقعی آن می‌شود.

کارشناسان معتقدند یا باید این داروها، به‌خصوص برای کودکان کم‌سن‌وسال، از فهرست بدون نیاز به نسخه خارج شود، یا این که به والدین در مورد عوارض و شرایط مصرف آنها، آموزش کافی داده شود.

برخی دیگر از کارشناسان، به استناد مطالعات پژوهشی انجام شده روی این داروها، معتقدند اصولا باید مصرف این داروها را برای کودکان ممنوع کرد.

به‌عنوان مثال، چند ماه پیش، پانلی متشکل از متخصصان کودکان و داروسازان و کارشناسان بهداشتی تشکیل شد که در آن همه شرکت‌کنندگان، به اتفاق درباره مصرف این گونه داروها که اکثراً شامل داروهای ضدسرماخوردگی کودکان هستند، هشدار دادند.

محققان شرکت‌کننده در این پانل، از سازمان غذا و داروی آمریکا خواسته‌اند مجوز مصرف این داروها را برای کودکان زیر 6 سال لغو کند.

به گفته یکی از این متخصصان که اپیدمیولوژیستی از دانشگاه پنسیلوانیاست، اطلاعات موجود نشان می‌دهد این داروها چندان فایده‌ای در بهبود علائم بیماری کودکان ندارد و مصرف آنها هیچ توجیه منطقی ندارد.

مطالعاتی نیز روی برخی درمان‌های خانگی انجام شده که برتری این نوع درمان‌ها را  بر درمان‌های دارویی خطرناک، تأیید می‌کنند. مثلا چند هفته پیش محققانی از کشور جمهوری چک، نوعی اسپری با استفاده از آب اقیانوس تهیه کردند که می‌توانست علائم احتقانی کودکان مبتلا به سرماخوردگی را تا حد قابل‌قبولی کاهش دهد.

این، نشان می‌دهد که توصیه پزشکان، مبنی بر شستشوی مجاری تنفسی با آب و نمک  می‌تواند به سادگی و بدون کمترین هزینه یا عوارضی، به پاک شدن این مجاری و تنفس بهتر کودکان کمک کند.

کد خبر 43184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز